Tips om als webshopeigenaar op vakantie te gaan

01 juli, 2017

Tips om als webshopeigenaar op vakantie te gaan

Op vakantie als webshop eigenaar. Ga je dicht, blijf je open, besteed je uit, ga je niet met vakantie? Help, hoe dan? In het begin van mijn eigen webshop vond ik het mega moeilijk om met vakantie te gaan. Laat staan dat we dicht gingen, ik moest er niet aan dénken! In die tijd had ik geen personeel of mensen in mijn omgeving die met de webshop om konden gaan. Tja, en dan?

We hebben de verzending een tijdje uitbesteed en niet ‘in huis’ gehad, maar in de jaren dat dat wel zo was wilde ik zéker niet aankondigen dat ons woon-werkhuis de komende week (lekker makkelijk) leeg stond. En dus hebben zich al vele oplossingen voor dit probleem de revue gepasseerd. Elk jaar schaafden we het een beetje bij en inmiddels is er wel een handige manier om een webshop op een (converterend) laag pitje te zetten.

Uitbesteden

'Uitbesteden', een vreselijk woord in de oren van veel webshop houders, I know. Maar toch kan dit een goede oplossing zijn áls je iemand in je ‘wolfpack’ (zie werkboek pagina 29) hebt die daar ontzettend goed in is, die je kunt vertrouwen én die er zin in heeft! Hoe je dat dan verder regelt met belonen en in jouw huis c.q. werkplek laten, dat is afhankelijk per persoon/onderneming. Maar heb je iemand, grijp die kans en problem solved!

Wegens onderhoud gesloten

Soms liepen omstandigheden bij ons dusdanig handig door elkaar heen dat ik er mooi gebruik van kon maken. Zo heb ik heel in het begin eens de shop gesloten met de melding dat we dicht waren wegens onderhoud. Daar was niets van gelogen want we gingen van het ene naar het andere webshop-systeem en dat deed een programmeur toen voor ons. Dat was de laatste keer trouwens, daarna hebben we bijna alles zelf gedaan.

Wel is het een goed plan voor het volgende. Stel je wilt een weekje met vakantie. Je neemt vast vakboek mee en een schetsblok voor alle ideeën die op ploppen terwijl je ligt te chillen in de zon. Dan kun je dat best een ‘werk retraite’ noemen. Dus zou je, zonder te liegen, kunnen communiceren: “Wegens een weekje plannen, nieuwe inspiratie opdoen en een beetje rust zijn we de komende week wat minder goed bereikbaar”. Zo hoef je je shop niet dicht te doen én geef je niet aan dat je werkruimte of kantoor-aan-huis leeg staat om er illegaal te gaan shoppen zonder sleutel. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Kuilen graven

Hetzelfde idee is onze (bijna) jaarlijkse 'Wij gaan kuilen graven' week. Een dikke week voordat we dicht gingen liet ik altijd weten dat we even "kuilen gingen graven, schelpen tellen, vuurtjes maken… e.d.". Ik vermelde hierbij heel duidelijk besteldata en tijden zodat daar geen verwarring over kon ontstaan. De laatste jaren gebruikte ik deze wel vaker, er zijn héél wat kuilen gegraven… en vaak was dat trouwens ook zo, we wonen bijna praktisch óp het Scheveningse strand.

Converterende kuilen graven

Converterende kuil graven

Om de klanten tegemoet te komen gaf ik in de week van onze afwezigheid korting op alle bestellingen met een speciale kortingscode. Dat zorgde altijd voor een fijne conversie, zelfs zonder de Buffer nokvol te hebben staan!

De planning

Om je een idee te geven van hoe een vakantie-planning voor jouw webshop eruit kan zien heb ik hieronder een voorbeeld gemaakt. Maak er zeker iets van wat bij jou en je webshop past, verzin dus wel wat anders dan kuilen graven :-)

Minstens 2 weken van te voren

  • maak mooi beeldmateriaal, een goed passend campagne beeld voor deze boodschap
  • zorg voor een week social media content, zodat het lijkt alsof je niet helemaal van de aardboden verdwenen bent

1 week van te voren

  • schrijf een duidelijke blogpost over de week dat je ‘minder bereikbaar’ bent. Zet daarin:
    - tot wanneer er ‘gewoon’ besteld kan worden (datum en tijd)
    - vanaf welke dag er weer besteld kan worden
    - en zoiets als "de bestellingen worden dan in volgorde van binnenkomst verstuurd"
    - optioneel: de x% korting in de week dat je afwezig bent
  • promoot het blogbericht waar je kunt:
    - zet het ook op je homepage, bijvoorbeeld als tweede slider als je die hebt, of als blokje eronder (link naar blog uiteraard)
    - in een nieuwsbrief als hoofdonderwerp
    - zeker om de dag op je Facebook pagina
    - zeker om de dag via Twitter
    - minimaal 1 keer die week op Instagram
  • plan de social media van de week dat je afwezig bent in (met bijvoorbeeld Buffer, Hootsuite of Facebook zelf)

2-3 dagen van te voren

  • als je frequent een nieuwsbrief stuurt is nu tijd voor een ‘friendly reminder’

In de week zelf

  • zorg dat het op je homepage meteen duidelijk is dat je pas vanaf x datum verstuurt
  • ook is het dan goed om je kortingscode (als je die hebt) mooi te tonen met de x% korting
  • communiceer dat ook allemaal eenduidig in al je social media, misschien zelfs wel tijdelijk in de headers
  • vergeet niet dat je géén ‘O het is zo fijn in Ibiza’-foto’s op je Instagram account deelt

TIP

Wil je die coole kuilen die je in Ibiza hebt gegraven dan toch met je volgers delen, doe dat dan een tijdje later op een #TBT of gebruik ze als eigen coole stock voor je komende zomer campagne. OF neem alleen foto’s voor jezelf en dénk niet eens aan je webshop. Je hebt tenslotte VAKANTIE en die is er om op te laden :-)

Ben je in voor meer van zulke handige tips?

Volg dan binnenkort de nieuwe Sell your stuff online Masterclass, een super leerzaam, leuk en intensief programma speciaal ontwikkeld voor ondernemers die een succesvolle webshop willen runnen. De Masterclass geeft je custom advies, uptodate tips en praktische handvatten waar je meteen mee aan de slag kunt. Bovendien ontmoet je andere webshop eigenaren waar vaak weer leuke contacten uit ontstaan. Hier kun je meer lezen en je ook aanmelden.

Aanmelden voor Awesome tips in je mailbox kan hier.