Mailchimp & Shopify break up - hét Stappenplan om met beiden verder te gaan

02 april, 2019

Mailchimp & Shopify break up - hét Stappenplan om met beiden verder te gaan

Per 12 mei 2019 stopt Mailchimp de (super handige) integratie met Shopify. De officiële Mailchimp app wordt uit de Shopify app store gehaald. En dat is balen. In het kort komt het er op neer dat er geen overeenstemming is over de bijgewerkte servicevoorwaarden van Shopify. Long story short: de ooit een perfecte match is nu niet meer. Dit heeft uiteraard paniek veroorzaakt voor de gebruikers, die zich onder andere afvragen wat ze hiermee aan moeten.

Wat als je nu een Shopify shop hebt én een Mailchimp account?

Ja, daar zit je dan. Wellicht was alles lekker gekoppeld en verliep het gladjes; de automatische mailtjes, een news letter popup, een custom verlaten winkelwagentje e-mail en natuurlijk je wekelijkse, of maandelijkse, nieuwsbrief.
Dus wat nu per 12 mei? Gelukkig zijn er oplossingen. Dat kost tijd (of geld), maar dit IS te fixen.

Hoe blijf je beiden gebruiken?

In dit artikel gaan we er vanuit dat je beide partijen wilt blijven gebruiken en het liefst in combinatie van elkaar. De oplossing hiervoor wordt hieronder beschreven. Zoals altijd zijn er meer wegen die naar Rome leiden en dit is er één van.

Nice to know > Wij gebruiken voor Sell your stuff online zelf ook Shopify en Mailchimp samen, dat geeft daarom een goed perspectief op de break up. Wij kozen voor de optie Shopsync, een voorlopig gratis app dat momenteel de complete sleutel blijkt tussen Shopify en Mailchimp. Bij ons werkt het in elk geval.

Met de installatie van deze app zou het artikel hiermee eigenlijk klaar zijn. Toch zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Ook krijg je in dit artikel advies over verschillende mogelijkheden die de koppeling biedt. Zo geeft het je meteen meer inzicht op wat de integratie voor je kan doen. Misschien wel meer dan je tot nu toe hebt gebruikt!

Hier volgen de stappen die je neemt om Mailchimp van Shopify los te koppelen én vervolgens beiden tóch te blijven gebruiken.

STAP 1 - Check de app (delete nog even niet)

Ga naar in je Shopify account naar de 'Mailchimp for Shopify' app in je Apps: Dashboard > Apps > Mailchimp). Dat ziet er zoals onderstaande afbeelding uit:

We gaan nu kijken wat je wel en niet gebruikt. Delete de app daarom nog niet!

STAP 2 - Abandoned cart email

De 'verlaten winkelwagen' e-mail. Heb je deze automatische e-mail ingezet via Mailchimp? Zet deze allereerst dan uit via je Mailchimp account. Weet je niet meer zo snel waar je deze vindt? Log dan in bij Mailchimp > Campaigns > desbetreffend 'Current audience' (voorheen 'List') > zoek bij 'Ongoing' op het woord 'Abandoned' als je de e-mail zo hebt genoemd (dat heeft het systeem automatisch gedaan, de kans is dus groot dan het er nog bijstaat). Dat ziet er ongeveer zoals onderstaande afbeelding uit.

Wat nu? Via Shopify zelf instellen (of later na het installeren van bijvoorbeeld ShopSync weer aanzetten). Dat doe je zo: ShopifyDashboard > Settings > Notifications > Orders > Abandoned checkout. Daar kun je deze automatische notificatie die Shopify je biedt bewerken. Wij lossen dat zoals hieronder op.

Shopify verlaten winkelwagen mail

Het laatste wat je daarna nog even moet doen is dit bericht 'aanzetten': Dashboard > Settings > CheckoutAbandoned checkouts (bijna helemaal onderaan) > Aanvinken
 

STAP 3 - Product retargeting email alternatief

Retargeting kun je ook op andere manieren toepassen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de app Kit van Shopify zelf. Je kunt hiermee gemakkelijk retageting Facebook ads maken, maar je vindt er ook een eenvoudige geautomatiseerde 'email marketing' optie. Deze vervangt Mailchimp absoluut niet, maar wel een stukje automatische mails die Kit jou zo nu en dan aanbeveelt. Hieronder kort uitgelegd hoe Kit werkt.

STAP 4 - Order notifications

Wij gebruiken deze optie niet omdat Shopify dat zelf al heel netjes heeft geregeld. Alle notificaties van Shopify zijn in de branding van je webshop om te zetten. Maar heb jij de order notificaties via Mailchimp geregeld, zorg dan ook dat deze automatische mails worden uitgeschakeld wordt bij Maichimp. De Shopify notifications vind je hier: Dashboard > Settings > Notifications. Klik je vervolgens op de knop 'Customize', dan kun je de layout redelijk eenvoudig aanpassen. De inhoud pas je aan door de notifications individueel aan te klikken. Pas op, die omgeving is flink gecodeerd.

Nice to know: gaat er iets mis, dan kun je linksonder desbetreffend bericht altijd klikken op de knop 'Revert to default' en alles is weer zoals het vanuit het systeem is geregeld.

STAP 5 - Popup form alternatief

Wilde je gewoon één eenvoudige popup om nieuwe mailinglist abonnees te verkrijgen, dan was de koppeling met Mailchimp vaak een uitkomst. Een alternatief is kijken of jouw webshop template er standaard één biedt die hetzelfde doet. Een ander super fijn alternatief is de (tot een bepaald level) gratis app Justuno. Hieronder in de video kort uitgelegd hoe Justuno werkt. 

Nice to know: Justuno integreert met héél veel partijen (om maar wat te noemen: Woocommerce, Magento, Mailchimp, FB messenger, Kit, Weebly, Squarespace...)


STAP 6 - Installeer Shopsync

Mailchimp geeft zelf Shopsync als dé oplossing en deze app hebben wij zelf ook succesvol toegepast. Voorlopig is deze app gratis en synchroniseert Mailchimp met Shopify volledig. Shopsync maakt het mogelijk om contacten, informatie over de segmentatie van activiteiten en het volgen van eCommerce, promoties, inhoud op producten en aanbevolen producten, ordermeldingen, informatie over het verlaten van het winkelwagentje, klantregistratie voor formulieren en andere inhoud. Dit alles zonder kosten te berekenen. Mooi, maar voor hoe lang? Wij weten dat nu nog niet, die vraag ligt bij Shopsync en als wij het antwoord hebben, weet jij het ook.

Je kunt overigens ook Zapier of Automae.io overwegen, maar deze zijn beiden niet kosteloos én bieden minder functionaliteit dan Shopsync. Lees hier 'Shopify workarounds' van Mailchimp zelf met hoe je bovenstaande 'third party integrations' koppelt.

UPDATE: Aan Shopsync vroegen we of het een tijdelijke oplossing is en waarom het gratis is. Dit was het antwoord:"Yes, ShopSync is free now and for the foreseeable future. We’re a passionate group of engineers/shop owners who love both Shopify and Mailchimp. We use these apps to power other (income producing) projects which ultimately help us make sense out of developing and maintaining the codebase. Our plan is to keep things free for the long term, but if anything changes on our end we'll be sure to communicate with our customers well in advance of any change."

Heel fijn! Voorlopig is dit dus echt een prima oplossing.

Mailmunch
Ook kwam er een hoera-bericht in de mailbox van Mailmunch. Een prima oplossing voor e-mailpopups, maar tot een bepaald level gratis. Justuno (ook voor popups zoals hierboven beschreven) heeft veel meer opties en mogelijkheden. Shopsync werkt gratis en als een zonnetje, dus dat is eerder aan te bevelen.

STAP 7 - Testen, testen, testen

Voordat je denkt dat je klaar bent: testen natuurlijk! meld jezelf aan via de opt-in formulieren binnen je Shopify webshop. 

STAP 8 - Als alles werkt dán pas de Mailchimp for Shopify app verwijderen

Als alles werkt met Shopsync en eventueel de aanpassingen die je binnen Shopify hebt gedaan en met Justuno misschien ook, dán pas is het tijd om Mailchimp for Shopify te deïnstalleren.

Kortom: met Shopsync cover je nu deze break up (must have). Maar met Shopify kun je zelf een hoop zaken zelf finetunen (abandoned cart mail, notificaties en Kit) en met Justuno maak je (gratis) geweldige popups in je eigen branding.

Download de handige checklist

We hebben een handige checklist voor je gemaakt. Zo kun je goed georganiseerd aan de slag. Download de te printen PDF hier.

Mailchimp Shopify checklist

Suggesties van Shopify

Shopify raadt hun klanten aan  de Mailchimp for Shopify app voor 12 mei te verwijderen. De app is hierna ook weg in de Shopify app store. Alternatieven die Shopify aanwijst voor Mailchimp en wel beschikbaar zullen zijn na 12 mei: JiltSegundoSmartrMailOmnisend en Spently. Maar wij denken nu dat dat niet nodig zal zijn.

Het volledige statement van Shopify vind je hier en het statement van Mailchimp hier. Er zullen ongetwijfeld nog veel meer oplossingen, workarounds en artikelen over deze epic break up verschijnen. Lees bijvoorbeeld ook deze blogpost van Creative Cabin.

Zo, dat is dat en nu back to business!

Ondanks deze 'glitch in the Matrix' houden we nog net zoveel van Shopify als van Mailchimp! Lees hier 'Een Shopify webshop in 10 eenvoudige stappen'. En leer met de online cursus 'Maak je nieuwsbrief succesvol' stap voor stap dé nieuwsbrief basics: een converterende lay out, opzet, lezers geboeid houden, je mailinglist (als vanzelf) laten groeien, bonus-tips met als doel: meer omzet.
 

Kijk en zo goed werkt Shopsync ;-)

Awesome tips