Door de bomen het bos weer zien: SEO quick wins voor webwinkeliers

Door de bomen het bos weer zien: SEO quick wins voor webwinkeliers

Voor veel webwinkel eigenaren is en blijft SEO oftewel de kunst van het vindbaar zijn in de organische zoekresultaten van Google het belangrijkste kanaal om bezoekers aan te trekken. Een webwinkel die niet op de eerste pagina getoond wordt voor relevante zoekopdrachten, kun je vergelijken met een kledingwinkel op een uitgestorven industrieterrein.

Maar op de eerste pagina van de Google zoekresultaten terechtkomen is makkelijker gezegd dan gedaan. Volgens SEO specialisten zou Google nu al meer dan 200 factoren in overweging nemen om de rangschikkingen op te baseren. Dan zijn er ook nog tools online die een ‘SEO check’ verrichten van je website en vervolgens met een waslijst aan aanbeveling komen. Nogal overweldigend als je net begint met SEO. In dit artikel wil ik je bij de hand nemen om de meest belangrijke begin stappen uit te voeren om een en ander op de rit te krijgen.

Google Search Console: Zwitsers zakmes voor organische vindbaarheid

Goed je hebt een pakkende bedrijfsnaam en bijbehorende domeinnaam vastgelegd, geplaatst bij een betrouwbare host. Je hebt gekozen voor een CMS zoals Woocommerce (WordPress) of een Saas-oplossing zoals Shopify. De shop heb je al gevuld met wat teksten en producten. Maar wat nu?

In de eerste plaats zou ik direct aanbevelen om zo snel mogelijk Google Search Console te installeren. Dit is een programma van Google zelf. Geheel kosteloos en vrijblijvend te gebruiken. Omdat Google Search Console in principe geen data vastlegt zoals IP-adressen en persoonlijke gegevens heb je ook geen zorgen om privacy ‘gedoe’ zoals de AVG. Google Search Console begint pas met verzamelen van nuttige gegevens nadat je deze geïnstalleerd hebt, vandaar dat ik aanbeveel om dit zo spoedig mogelijk te doen.

Google Search Console in tegenstelling tot Google Analytics is compact en overzichtelijk. Je hoeft er zeker geen cursus voor te volgen om er mee uit de voeten te kunnen. Daarbij kun je Search Console zien als een doorgeefluik tussen Google en jouwzelf omtrent de organische performance van jouw webshop. Indien er iets mis is met jouw webwinkel, bijvoorbeeld wellicht heb je per ongeluk een functie aangezet binnen jouw webwinkel systeem waardoor een belangrijke pagina of sectie van jouw website onbereikbaar is voor de zoekmachine, dan verneem je dit hier en nergens anders.

Google Search Console favoriete rapporten top 3

Ik zal een top drie delen van mijn favoriete Search Console rapporten die mijns inziens meest nuttig zijn voor beginnende webwinkeliers.

1 - Prestaties

Helaas is Google steeds meer zoekwoorden data gaan afschermen binnen Google Analytics en ook binnen Google Ads voor niet-betalende klanten. Maar in het prestaties rapport van Search Console vind je nog veel data kosteloos en vrijblijvend, welke termen jouw ideale klant gebruikt.

Google Search Console | Zelfgemaakte screenshot | 27-03-2020

Je kunt zien op welke termen door jouw doelgroep het meeste gezocht wordt door te sorteren op vertoningen.

Een nuttige oefening kan ook zijn om te kijken waar je een hoge gemiddelde positie hebt, door te sorteren op positie en dit af te steken t.o.v. het doorklik percentage (CTR). Indien je gemiddeld top 3 staat in de rangschikking maar het doorklik percentage is relatief laag, dan is de presentatie van het zoekresultaat van de betreffende pagina wellicht niet aantrekkelijk genoeg. Dit noemen we ook wel de meta data van een pagina. Hoe creëer je nu een meta data die aanspoort tot klikken?

Deze onderstaande zoekresultaat kwam ik tegen in de praktijk. Dit is géén klant van ondergetekende, maar mij viel (positief) op deze presentatie:

Google.nl | Zelfgemaakte screenshot | 27-03-2020

Ik kan niet kijken bij deze partij in de Search Console data, maar ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat deze presentatie zorgt voor een verbeterde doorklik. Ze staan dan ook aan kop in Google voor veel zoekwoorden. Ik voel een neiging tot klikken dankzij deze presentatie, ook al ben ik zelf niet op zoek naar raamdecoratie, zó overtuigend is het. Ik heb deze stijl voor een aantal van mijn eigen websites doorgevoerd, en ik heb een lichte stijging waargenomen in CTR. De groene achtergrond vinkjes, love it or hate it. Sommige van mijn klanten vinden het wanstaltig, en ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Maar het vangt wél aandacht tussen de andere monotoon uitziende zoekresultaten.

Andere zaken die dit tot een succesvolle meta beschrijving maken naar mijn bescheiden mening zijn de korte pakkende tekstfragmenten. Zeker in Nederland scoort gratis natuurlijk enorm goed. Als je iets gratis weg kunt geven, een cadeautje voor klanten of de verzendkosten dan doe je er zeker goed aan om dit te vermelden in de meta data. 

Maar waar vind je nu de meta data?
In de meeste webwinkel systemen, vind je deze gewoon op de betreffende pagina binnen het webwinkel systeem. De naam voor de sectie kan verschillen, maar zal iets duiden als zoekmachine presentatie, title (tag), meta beschrijving. Daar kun je dus deze gegevens doorvoeren.

Sellyourstuffonline.nl | Screenshot van de meta data van deze blogpost | 20-04-2020

Om terug te komen op het presentatie rapport van Search Console. Een andere nuttige oefening kan zijn om de data te downloaden naar spreadsheet software zoals Excel. Je kunt dan ook filters aanbrengen. Bijvoorbeeld wat ik graag doe is sorteren op vertoningen en dan een filter plaatsen op gemiddelde positie (hoger dan 10). Zo kun je direct zien, waar zogenaamde laag hangend fruit mogelijkheden liggen voor jouw webwinkel. Wilt zeggen, er is veel interesse voor vanuit jouw doelgroep, maar je webshop is (nog) niet aanwezig op de eerste pagina voor dit thema.

2 - URL-inspectie

Voorheen was het zo, dat je een pagina aanmaakte op je website, en dat je dan weken moest wachten voordat Google eindelijk de nieuwe pagina gevonden had, en opnam in haar zoekresultaten index. Dat is niet langer het geval. Middels Search Console kun je direct indexatie verzoeken aan Google. Mijn praktijkervaring is dat de nieuwe pagina binnen ogenblikken al live in de index staat.

3 - Dekking

Hier vindt je een overzicht van (hopelijk geen natuurlijk) problemen die Google heeft met het verwerken van jouw website in de zoekresultaten. Vrij vaak is hier ook nog vals alarm echter, in dat geval kun je klikken op ‘oplossing valideren’. Maar mocht het nu een serieus probleem zijn of je hebt daar twijfels over, dan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de support van jouw webwinkel software aanbieder.

Categorie en merkenpagina’s
Je hebt inmiddels Search Console actief op jouw webwinkel en bent bekend geraakt met de meest belangrijke rapporten voor presentatie in de organische zoekresultaten en technische kwesties. Maar aan het einde van de dag draait het uiteindelijk om de inhoud. Ook al zijn er meer dan 200 rangschikking factoren zoals al aangehaald in de introductie van dit artikel, volgens Google zelf (bron) behoort de inhoud tot de top 3 van meest belangrijke aandachtspunten. Maar wat is nu de meest belangrijke inhoud van een webwinkel?

De ruggengraat voor vrijwel iedere webwinkel qua SEO performance zijn toch wel categorie en merken pagina’s. De homepage is vaak te algemeen. En individuele productpagina’s te specifiek. Google prefereert bij termen zoals bijv. jurkjes, houten jaloezieën of hoofdtelefoon, de zoeker op een zogenaamde categoriepagina te doen landen. Google kan immers nog niet uit de zoekopdracht opmaken wat voor soort jurkje de zoeker precies wilt. Specificaties zoals welke kleur, welke lengte enzovoort ontbreken. Dit soort zoekopdrachten kennen vaak de meeste volume, en wil je dus zeker niet missen.

Wat is nu echt belangrijk voor een categoriepagina?
In de eerste plaats groot aanbod van producten. Vele opties om uit te kiezen. In het geval van jurkjes wil je natuurlijk vele kleuren en verschillende stijlen zien bijvoorbeeld.

SEO technisch is het echter zo dat een pagina die louter overzicht geeft van producten niet veel unieke toegevoegde waarde kent voor zoekmachines. Idealiter wil je wat informatieve unieke inhoud verzorgen naast de productweergave. Dit wil je echter op een manier doen waarbij dit niet ten koste gaat van conversie.

Beginnersfout
Een beginnersfout die sommige webwinkeliers maken is om te beginnen met een muur tekst bovenaan de pagina. Hoewel het zo is dat Google meer weging plaatst op inhoud die direct bij het landen op de pagina zichtbaar is (boven de vouw/fold noemen we dit in jargon), is dit natuurlijk niet goed voor bezoekers, die zal het afschrikken. Een groot aantal van hen zal dan direct op de ‘terugknop’ van de browser klikken, wat natuurlijk niet goed is, zowel qua conversie als SEO.

De ideale opzet is volgens mij een sandwich benadering. Beginnen met een klein beetje introducerende tekst, wellicht 2 - 4 regels. Dan vervolgens de producten weergave. Onder de producten weergave kan een uitgebreide hulpgids geplaatst worden, een informatief stukje inhoud dat zoekers meer vertelt over de (belangrijkste) producten in de categorie in kwestie, informatie over hoe de maat te bepalen, enzovoort.

Bij deze wat praktijkvoorbeelden van webshops die dit volgens mij op de juiste wijze aanpakken:

- https://www.ikwilzitzakken.nl/kinder-zitzakken (custom webshop systeem)
- https://www.123paracord.nl/paracord-550-type-iii/ (Lightspeed)
- https://www.fastfuriousscooters.nl/vespa/custom/ (Shoptrader)
- https://www.hemdvoorhem.nl/strijkvrije-overhemden (custom webshop systeem)

In een notendop wil je dus beginnen met een summier stukje tekst, ter introductie. Dan kort daarop zo snel mogelijk afbeeldingen, de producten tonen waar de zoeker interesse in heeft. De product filter navigatie bevindt zich over het algemeen links. Onder de producten weergave dan behulpzame en/of inspirerende inhoud. Idealiter wordt deze geschreven door een persoon met vele jaren praktijkervaring met de producten in kwestie. Indien je een leeg Word, of welke tekstverwerker je ook gebruikt, scherm intimiderend vindt, kun je ook overwegen om middels een platform zoals Upwork een freelance tekstschrijver in de arm te nemen en deze te voorzien van instructies. Na ontvangst van de tekst kun jij als expert binnen jouw business, de tekst naar een hoger platform tillen. Idealiter worden alle belangrijke categoriepagina’s voorzien van gedegen tekst. 

Hoeveel woorden dan?
Ik zou streven naar minstens 200 woorden tekst in totaal. Maar het ligt aan het onderwerp. Over sommige onderwerpen kun je gewoonweg niet meer schrijven zonder in herhaling te vallen of onzinnige tekst te produceren. Meer is dus zeker niet beter. En zoektermen verwerken? Ik heb wel eens ergens gelezen dat een zoekwoord 5-maal vermeld moet worden in de tekst, en liefst een keertje vetgedrukt en een keertje cursief? Helaas zijn er nog veel fabels in omloop omtrent SEO schrijven. Ik kan ontkrachten dat zaken zoals geforceerd vermelden van zoekwoorden, het vetgedrukt of cursief maken enige waarde heeft voor prestaties in de zoekresultaten (bron). Indien dit helpt voor duidelijkheid of leesbaarheid van de tekst in kwestie, prima natuurlijk. Maar doe je het puur voor SEO gewin, dan lijkt mij dit een slecht idee.

Houd teksten zo natuurlijk mogelijk
Het geforceerd laten vallen van zoekwoorden in de tekst komt verder niet goed over op lezers (echte mensen), en kan ze doen laten afhaken, wat indirect een negatieve impact kan hebben op de rangschikking van jouw webshop, omdat Google gebruikerssignalen meeneemt in haar algoritme. Je schiet jezelf daarmee eigenlijk alleen maar in de voet. Tracht de teksten dus zo natuurlijk mogelijk te houden, denk niet te veel na over SEO.

Hetzelfde is van toepassing op merkenpagina’s, dus overzichten van de producten van een bepaald merk aangeboden in je webwinkel. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel in fruit, dan is dit bijvoorbeeld een overzicht van alleen Chiquita bananen en geen andere bananen merken. Een merk pagina is in principe ook gewoon een categoriepagina, alleen dan gecategoriseerd op het betreffende merk.

Hebben producten een unieke tekst nodig?

En producten dan? Dienen die ook alle voorzien te worden van een unieke tekst? Dat ligt eraan. Indien het een te behappen aantal producten zijn dan zou ik dit wel aanbevelen. Indien het gaat om honderden zo niet duizenden verschillende producten, dan is dit waarschijnlijk niet haalbaar qua tijd en budget. In dat geval zou je alleen teksten kunnen schrijven door de meest belangrijke, wellicht iconische of vlaggenschip producten. Sowieso is zoekvolume op dit niveau lager.

De meest belangrijke content pagina’s voor een webshop zijn mijns inziens doorgaans de categorie en/of merkpagina’s. Bloggen om het bloggen voor een webwinkel zou ik niet direct aanbevelen. Functioneel bloggen echter wel. Maar als er zoektermen zijn die puur informatief van aard zijn, is wel denkbaar dat de zoeker wellicht in een later stadium interesse kan hebben in de producten die je aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een zoekopdracht als ‘hoe maak je een vriendschapsarmbandje’ voor een sieraden webwinkel die de losse onderdelen verkoopt die nodig zijn om zo een armbandje te maken. In zo'n geval kan het heel interessant zijn om een blog tutorial te schrijven, en een blog is dan een veel beter instrument daarvoor dan een categoriepagina.

👉 Met het Content coach programma leer je het blog functioneel in te zetten, óók ten bate van een goede SEO!

Een platte website structuur

Het is belangrijk dat de belangrijkste categorie en merkpagina’s zo toegankelijk mogelijk zijn voor zowel de bezoeker als Google. Deze wil je dan ook vermelden in het menu van de webwinkel. Het liefste het boven menu. Dit menu wil je echter ook weer niet te vol maken, denk aan het concept ‘the paradox of choice’. Ietwat minder belangrijke categorieën kun je in sommige webwinkel systemen naar linken vanuit de footer, oftewel de onderzijde van de webwinkel. SEO specialisten prefereren over het algemeen een platte website structuur. Wat we daarmee bedoelen is dat het voor zowel de bezoekers als Google binnen maximaal 2 – 3 klikken mogelijk is om bij een categorie, merk of product pagina te komen. De meest cruciale pagina’s voor verkoop wil je binnen 1 klik vanaf de homepage hebben, dus bijvoorbeeld d.m.v. opname in het hoofd menu. Minder belangrijke pagina’s laat je buiten het menu, maar kun je naar linken vanuit de tekst van pagina’s die wel in het menu staan. Om overzicht voor jezelf te creëren zou ik aanbevelen om een zogenaamde mindmap te maken voor je begint met het inrichten van de webwinkel structuur.

Goed op weg

Door van tijd tot tijd belangrijke Search Console rapporten zoals prestaties te evalueren kun je je koers bijstellen. Door naar gelang zoekwoorden onderzoek nieuwe categoriepagina’s met voldoende unieke inhoud te blijven toevoegen binnen een structuur die logica maakt voor zowel bezoekers als zoekmachines kun je jouw webwinkel blijven laten groeien, zonder aanzienlijke kosten te hoeven maken.

Over de auteur

Romano Groenewoud is werkzaam als freelance SEO specialist voor ZZP en MKB Nederland. Zijn bijnaam is ‘SEO Geek’. Dit is wat hij is: Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Zijn voornaamste drijfveer is topposities behalen in de organische zoekresultaten van Google. Voor hem geeft niets een grotere kick dan grote corporaties aftroeven voor competitieve zoekwoorden. Deze campagnes voert hij overigens samen met een team van freelancers geheel locatie onafhankelijk uit als zijnde digitale nomade vanuit tropische oorden variërend van de Filipijnen tot aan Peru.

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.