Casestudy: Roppongi branding + webshop

Casestudy: Roppongi branding + webshop

Op reis naar Japan terwijl je gewoon lekker thuis bankhangt. Dat is Roppongi, de leukste Japanse webshop van Nederland. Meer introductie heb je voor zo'n fijne plek op internet eigenlijk niet nodig. Eigenaresse Ingrid maakt het bovendien heel aantrekkelijk regelmatig terug te gaan naar www.roppongi.nl door haar inspirerende blogartikelen over gebruiken, feestdagen en must see locaties in Japan.

We hadden al even contact maar in 2019 vroeg Ingrid of wij haar konden helpen aan een rebranding van haar logo en huisstijl en een gloednieuwe Shopify webshop. En die combinatie is helemaal in ons straatje en betekent feest bij Sell your stuff online. We gingen aan de slag met een rebranding en een gloednieuwe webshop.

Wie is Roppongi?

Ingrid en Jet studeerden Japanse Taal & Cultuur in Leiden. De liefde voor Japan bloeide op in Nagasaki waar beiden een jaar hebben gewoond. Als collega's werkten ze later bij de Meidi-Ya, ooit de oudste Japanse supermarkt van Nederland (inmiddels gestopt). Tussen de sushi en kleurrijke verpakkingen van alle ingrediënten leerden ze allebei de ins en outs van de Japanse keuken, ontstond een vriendschap en het idee om zelf een winkel te beginnen. Zo ontstond Roppongi met niet alleen met Japanse ingrediënten, maar met allemaal mooie, bijzondere, grappige, leuke en lekkere dingen die het land van de rijzende zon te bieden heeft. 

Resultaat

Het resultaat is een heel fris, nieuw logo met veelzijdige huisstijl. We hebben ons verder verdiept in de Japanse cultuur en hedendaagse stijl en vonden kleuren die zowel rustig als opvallend gebruikt kunnen worden. Het blauw is dieper gemaakt en aangevuld met een helder geel, rood en zachte zalmroze tint. Hiermee kan in de communicatie worden gespeeld en geeft Roppongi een heel eigen visuele stijl. De bloem uit het logo is gehandhaaft om een link te leggen naar wat was en de herkenbaarheid te behouden.

De webshop is met e-commerce software Shopify gemaakt en groeit mee met de behoefte van de onderneming. Eenmaal opgezet is het onderhoud eenvoudig en kan de shop zelf worden aangepast en bijgehouden.

Roppongi is klaar voor de toekomst en heeft nu alles in huis om te bouwen aan een stevige plek binnen de markt. Dat wordt onder andere gedaan met een groot aantal handige SYSO cursussen en programma's.

   
Ingrid van Roppongi

We stelden Ingrid Beijer van Roppongi een paar vragen

Waarom ben je Roppongi begonnen?

Omdat ik al héél lang voor een Japanse baas, in een Japanse supermarkt, werkte en zeker wist dat ik het nooit verder zou schoppen dan 'assistant to the manager'. Ik wilde mijn eigen beslissingen nemen en meer richting non-food en samen met Jet heb ik die droom uit laten komen. Eerst hadden we een winkel op IJburg (in Amsterdam), later op de Rozengracht en nu dus een complete online store.

Wat vind jij het mooiste product uit je shop?

Oh, deze vraag is zo moeilijk omdat er zo veel mooie dingen zijn! Maar de furoshiki is nog steeds wel een topper. Met deze Japanse knoopdoek kun je zo veel: cadeautjes inpakken, tassen knopen, hij kan op tafel als kleed of placemat, of aan de muur als wanddecoratie.

Wat heeft je doen besluiten jouw branding en webshop door Sell your stuff online te laten maken?

Mariko is iemand die zelf met de voeten in de klei heeft gestaan (met Applepie Pieces) dat is voor mij de allerbelangrijkste reden, iemand die weet waar ze over praat. Bovendien is zij ook gefascineerd door Japan, dat gaf mij vertrouwen in de samenwerking. Voor mij was het goed dat iemand met afstand, maar toch interesse voor hetzelfde (Japan) naar de branding keek. En dat was, zoals verwacht, appeltje eitje! En, niet geheel onbelangrijk, Sell your stuff online heeft al veel mooie projecten afgeleverd.

Wat heb je als resultaat behaald uit de nieuwe webshop tot nu toe?

Er zit een stijgende lijn in de omzet, ik ben me meer gaan verdiepen in Facebook en Instagram advertenties en hou me nog meer bezig met het maken van goede content. 
Er valt nog veel meer toe te voegen aan de webshop, maar dat doen we stap voor stap. De basis staat als een huis!

Mogen we van je weten wat je toekomstplannen zijn?

Ik wil leren om meer en beter inzicht te krijgen in mijn webshop statistieken en hoe daar op te reageren, er staan nog heel veel mooie producten uit Japan op mijn wish list, maar het allerbelangrijkste komende jaren is een salaris voor mezelf! 
Ik ben trouwens ook begonnen met een Japans foodblog - Proefjapan.nl, samen met een andere Japan-gekkie, daar wil ik de komende jaren ook mee groeien.

👉 Ben jij ook toe aan een mooie (re)branding?
👉 Liever (ook) een nieuwe webshop?

Zou je Sell your stuff online aanbevelen?

Jazeker! Ik vond de samenwerking heel prettig en relaxed, er was aardig wat werk aan de winkel maar het ging heel soepel allemaal!

Is er nog iets anders wat je graag wilt laten weten. Een tip voor andere ondernemers/pioniers?

Wees niet bang om over te stappen! Natuurlijk zitten er soms wat haken en ogen aan, ik moest bijvoorbeeld al mijn producten handmatig invoeren (!), maar dat zorgt er wel voor dat je echt een nieuwe, frisse webshop hebt.
 Je moet niet alles tegelijk willen, stapje-voor-stapje kun je ook je doel bereiken.

Dankjewel Ingrid

We vonden het geweldig leuk om Roppongi te voorzien van een nieuwe branding en webshop. Japan had al een speciaal plekje in ons hart, maar door Roppongi zijn we het land en de cultuur nog een beetje beter gaan begrijpen. Jullie hebben iets moois neergezet waar je nu nog jaren mee vooruit kunt. Heel veel succes en plezier met alle plannen. Wij volgen!

👉 Ben jij ook toe aan een mooie (re)branding?
👉 Liever (ook) een nieuwe webshop?