Casestudy: MostCutest.nl webshop verhuizing

Casestudy: MostCutest.nl webshop verhuizing

Door de vele projecten liepen we wat achter met de casestudies. Zo is dit project alweer even geleden, de nieuwe shop ging begin 2023 live, maar het is toch absoluut een casestudy waard. Het was namelijk een flinke operatie en terwijl ik bezig was met deze case besefte ik dat er in een jaar alweer zoveel is veranderd. Het verhuizen van shops gaat inmiddels een stuk soepeler dan in 2022. Lees maar mee!

MostCutest.nl is een kawaii webshop, opgezet in 2008 door Marjet. Na heel wat jaren bij dezelfde webwinkel-software was het, zoals bij zoveel webwinkel ondernemers het afgelopen jaren, tijd voor de 'big switch' van Mijnwebwinkel naar Shopify. Marjet kwam zo bij SYSO terecht en wij hebben haar webshop met veel plezier, inclusief producten, verhuisd naar een Shopify webshop. Hier lees en zie je het resultaat.

Wat is MostCutest.nl?

MostCutest.nl is een webshop die zich specialiseert in kawaii producten, wat Japans is voor 'schattig'. De shop biedt een unieke selectie van producten die in Europa moeilijk te vinden zijn, zoals Japans snoep van het merk Popin' Cookin, kawaii stationery, snoepjes en snacks uit Japan, en diverse knutselspullen. Daarnaast verkoopt MostCutest.nl plushies, squishies, kawaii accessoires, en organiseert regelmatig live shopping-evenementen. Het assortiment wordt voortdurend uitgebreid met nieuwe, schattige producten.
 

MostCutest Instagram

Resultaat

De MostCutest.nl webshop is gemaakt met Shopify, de SaaS e-commerce software die wij altijd gebruiken. Het is een oplossing die meegroeit met de onderneming en standaard is uitgerust met veel automatische marketing opties. Er is gekozen voor het uitgebreid, flexibel en leuk apart thema waar we alle kanten mee op konden. Deze shop heeft duizenden producten die door de slimme categorisering en het super uitgebreide menu goed zichtbaar zijn. Eerder leek het assortiment 'verstopt', maar nu zie je als bezoeker meteen dat er heel veel is om uit te kiezen, zonder overweldigd te worden.

Verhuizen is nu makkelijker

Verhuizen gaat nu makkelijker omdat we een betere verbinding kunnen maken tussen de oude en nieuwe shop. Sommige softwares maakten het een paar jaar geleden moeilijk, soms zo goed als onmogelijk, om een productfeed uit het systeem te laten halen. Inmiddels is dit proces gaandeweg door onszelf verbeterd. Zo komen de producten nu compleet door inclusief (alle) afbeeldingen en worden ze getagged en wel in een nieuwe categorisering structuur gezet. De shop is hierdoor er zo goed als ready als de producten over zijn. Als shopeigenaar hoef je dan alleen nog maar een checkronde te doen en off you go!
 

  

We stelden Marjet van MostCutest.nl een paar vragen

Wanneer en waarom ben je destijds met jouw onderneming begonnen?

In 2008 begon ik met MostCutest.nl omdat ik altijd al een grote liefde heb gehad voor alles wat vrolijk en schattig is. Mijn fascinatie voor unieke, kleurrijke items met leuke gezichtjes en poppetjes leidde me tot de ontdekking van de Japanse term 'kawaii'. Geïnspireerd door dit concept besloot ik een doosje met spulletjes te bestellen en een eigen webshop te starten, zonder te verwachten dat het zou uitgroeien tot iets zo groot als het nu is.

Wat vind je zelf het/de allerleukste product(categorie) uit het assortiment?

Popin Cookin! Dat is het Japanse zelfmaaksnoep. Ik begon er in 2010/11 filmpjes van te maken op Youtube en dat was een groot succes! Dit is echt tijdloos en trekt echt de aandacht als je het bijvoorbeeld op een evenement verkoopt met de filmpjes erbij. Maar natuurlijk vind ik alle producten heel erg leuk, anders komen ze de shop niet in 😊
 

Wat heeft je doen besluiten SYSO in de arm te nemen?

Ik “ken” Mariko al sinds Applepiepieces, daar hadden de items soms/ook een kawaii sfeertje. Toen je daarmee stopte ben ik je blijven volgen en meerdere masterclasses bijgewoond, en ook naar de Make it Happen-live dag in Den Haag geweest! Super leuk en interessant. Het is fijn zo’n project aan te gaan met iemand met dezelfde ervaring en op hetzelfde level.

Waarmee ben je het meest blij als het gaat om de nieuwe webshop?

Als ik iets leuks bedenk; een speciale actie, leuke korting of iets dergelijks, ik heb een popupje nodig, of wat ik dan ook uit wil voeren; dan is het nu eigenlijk altijd wel te implementeren met een app of het zit al in Shopify. Dat was in mijn vorige systeem niet mogelijk.

Mag ik van je weten wat de toekomstplannen zijn?

Ik ga het komende jaar eerst kijken in hoeverre ik kan groeien in Nederland maar ook in het buitenland; Duitsland, Frankrijk en andere omliggende landen, en daarna kijk ik wel weer! Mijn plannen reiken nooit zo ver 😉

Zou je SYSO aanbevelen?

Jazeker! Mariko denkt met je mee en verplaatst zich goed in de klant, waardoor je samen zeker weten tot een mooi eindresultaat komt!

Dankjewel Marjet!

We LOVE kawaii en vonden het super leuk om aan jouw kawaii shop te werken. Het is al even geleden, maar ik kijk er nog steeds met veel plezier op terug. Jouw eigen visie en enthousiasme werkt aanstekelijk en zie je ook absoluut terug in de geweldige onderneming die jij hebt neergezet. Wij blijven volgen (en bestellen ;)) en wensen je heel veel succes en plezier met het verspreiden van al dat schattigs!

Happlify, jouw happy shopping guide

Zo'n mooie shop mag natuurlijk niet ontbreken op de leukste happy shopping guide van Nederland en België: Happlify! En dus kreeg MostCutest een mooi plekje bij de Happlify Crew.

Happlify is een hard groeiende, kwalitatieve shopping guide voor vrouwen (30+ jaar) die een frisse en vertrouwde plek zoeken waar zij kennis kunnen maken met leuke, bijzondere en veilige webshops. Op het blog vinden ze inspirerende artikelen over lifestyle, positiviteit, leuke uitjes en recepten. Wil jij met jouw webshop ook zichtbaar worden bij een groter publiek? Meer informatie vind je hier: Happlify samenwerken en adverteren.

Happlify, happy shopping guide voor webshops in Nederland en België

👉 Wil jij ook verhuizen met je webshop?
👉 Golden tickets rule