Vond je je bereik al belabberd de afgelopen tijd op Facebook… nou, het kan best nog wat ‘erger’. Heel in het kort: Mark Zuckerberg heeft gisteren (12-01) een presentatie gegeven over een aantal drastische veranderingen binnen de Facebook timeline zoals we deze kennen. Openbare berichten, pagina’s en advertenties worden flink geminimaliseerd op de timeline van de gebruiker.

Dit zijn de zaken die je kunt verwachten:

  1. In de nabije toekomst zullen paginaposts van merken en adverteerders anders worden gewaardeerd dan berichten van vrienden
  2. De reden van Zuckerberg is dat hij dit doet om Facebook te redden
  3. Het effect op de ‘post-engagement’ zal verwoestend zijn
  4. De tijd die op Facebook wordt doorgebracht, zal flink kelderen
  5. Advertentieprijzen zullen omhoog schieten
  6. Facebook erkent dat het besteden van tijd aan het browsen door video’s en nieuws op Facebook slecht voor je gezondheid is
  7. Adverteerders die hun toevlucht nemen tot engagement-baiting worden gestraft. Tsss
  8. Zinvol contact tussen vrienden vindt Facebook nu het belangrijkst
  9. Gebruikers kunnen nog steeds voorrang geven aan berichten van de pagina’s die ze heel leuk vinden, maar moeten dat per pagina aangeven

Meer info over de punten vind je hier.

Dit bedoel ik met ‘punt 9’, vraag aan je volgers of ze ‘Als eerste weergeven’ aanvinken. Dan missen ze niets 🙂

Wat nu? De oplossing

Volgens mij zijn dit de drie belangrijke punten die je meteen kunt doen om er beter uit te komen.

  1. Kwaliteit – Je verdiepen in de veranderingen en proberen het beste er van te maken. Mooie, kwalitatieve posts plaatsen die jouw volgers ook écht graag willen lezen. De strategie die wij overigens ook altijd hanteren als het gaat om nieuwsbrieven. Een beetje win-win als je het mij vraagt, want kwaliteit voor kwantiteit is voor small business altijd een goed idee. Mooie posts dus voor échte interactie met je klanten. Zo klinkt het helemaal niet vervelend, maar juist heel logisch…
  2. Als eerste weergeven – Hameren op ‘punt 9’, dus benadrukken dat je volgers op jouw FB business pagina bij ‘Volgend’ aanvinken ‘Als eerste weergeven’. Dat kan je nu meteen communiceren met een FB post, maar ook in je nieuwsbrief en op Instagram
  3. Nieuwsbrief – Aan de slag gaan met je nieuwsbrief, je mailinglist bouwen. Kortom: aan serieus aan de slag gaan met jouw eigen nieuwsbrief strategie! Een mailinglist en een goed systeem met mooie kwalitatieve nieuwsbrieven is goud en blijft altijd van jou.

En ja, dan kan ik het niet laten nog even onze online cursus ‘Maak je nieuwsbrief succesvol’ te pluggen. Ik zou gek zijn als ik het niet deed toch?!

One more thing