Branding: Wat is het en wat moet je erover weten?

Branding: Wat is het en wat moet je erover weten?

Of je nu een nieuwe onderneming begint of je huidige onderneming next level wilt tillen, de kracht van je merk (of brand) is van groot belang voor je potentiële succes.

Hoe je door klanten, concurrentie en omgeving wordt gezien, wordt allemaal bepaald door je branding. Een gerespecteerd en sterk merk bouw je niet zomaar op met het afvinken van een simpele checklistje. Voor een sterk merk heb je een lange termijn strategie nodig.

Awesome branding for awesome clients

Onze oorsprong ligt bij branding. Met ons branding bureau Loaded ink BNO geven we al 20+ jaar een gezicht aan ondernemingen, organisaties, campagnes, producten en personen. Met SYSO doen we dat ook veelal voor het MKB, veel webshops weten ons al jaren te vinden voor een nieuwe branding, webshop en de nodige begeleiding om een succes te maken van hun online onderneming.

Maak hieronder kennis met de basisprincipes van brand strategy en branding en ontdek de grote voordelen van een sterk merk.

Branding termen uitgelegd

Het is brand (Engels) of merk (Nederlands) en alle bijpassende woorden die hierop gebaseerd zijn. De Engelse en Nederlandse termen worden vaak door elkaar gebruikt. Wij gebruiken de termen zoals wij denken dat deze het meest logisch zijn en passen bij de uitleg. 

Wat is branding?

Branding is een veelgebruikte marketing term, het is de identificatie van een onderneming. Leuk branding weetje: één van de eerste bedrijven die branding introduceerde was Proctor & Gamble rond 1930. 

Een goede branding zorgt ervoor dat alle communicatie en marketing herkenbaar is. Een goed merk onderscheidt zich van de concurrentie, straalt vertrouwen uit en trekt de juiste klanten aan.

Op het meest basale niveau bestaat branding uit een logo, het visuele ontwerp, de missie en de tone of voice van een bedrijf. 

Maar je brand identity wordt ook bepaald door de kwaliteit van je producten, klantenservice en zelfs hoe je je producten of diensten prijst.

Hier zie je duidelijk hoe alles omvattend branding is. Een online onderneming bestaat uit drie peilers die allemaal cruciaal zijn voor het in de market zetten (de marketing) van je onderneming. 1 - branding, 2 - webshop/-site + blog en 3 - de aanvoer van traffic.

Wat is brand identity?

Brand identity (merkidentiteit) is dus veel, véél meer dan alleen het logo of product van je merk. Het is de algemene indruk die je achterlaat bij je publiek, met een heel eigen, herkenbare huisstijl die je onderscheidt van de concurrentie. Je kun stellen dat de identiteit van een merk de persoonlijkheid is.

Wat is brand strategy?

Een brand strategy (merkstrategie) is de holistische benadering achter hoe een merk zich laat zien aan zijn (potentiële) klanten. Een brand strategy omvat alle verschillende merkelementen, zoals de tone of voice, merk verhaal, brand identity, brand values en de algehele sfeer. Als je met je merk je bedrijf aan de wereld presenteert, is je brand strategy de steiger die alles bij elkaar houdt. De vijf elementen van een goede brand strategy zijn:

  • Merk verhaal
  • Merk tone of voice
  • Merk design
  • Merkwaarden
  • Merksfeer

Door een website of webshop te hebben waar je beschrijft wat je aanbiedt, ads te voeren die jouw producten of diensten promoten, een specifiek kleurenpallet te kiezen waarmee je onderneming zich onderscheidt, een logo te (laten) ontwerpen en dit op al je sociale media-accounts te plaatsen, geef je je onderneming een branding. Dat wil zeggen, je geeft vorm aan hoe het publiek jouw onderneming ziet.

Let op: ook als je niets aan branding doet heb je een merk

Zelfs als je nooit strategisch met je branding bent bezig geweest, heb je nog steeds een merk. Heb je bijvoorbeeld een slechte klantenservice, dan zal dat uiteindelijk van invloed zijn op hoe je klanten je zien. Hierdoor kun je bekend staan ​​als een bedrijf dat niet zoveel om de klanten geeft, net zo makkelijk als je er bekend om kan staan dat bij jouw bedrijf klant altijd koning is.

Uiteindelijk is wat je klanten denken en zeggen over je merk de realiteit (niet te verwarren met wat je zou willen dat ze denken). Het is de indruk die bij hen opkomt als ze de naam van je onderneming horen. Het is gebaseerd op een gevoel dat ze hebben dat gebaseerd is op hun ervaringen die ze met jou hebben gehad, goed of slecht.

Daarom is je brand strategy en het hebben van een brand management plan zo belangrijk.

Waarom je branding serieus moet nemen

Geen enkel bedrijf begint met het voornemen een onbetrouwbaar of shitty merk te creëren. Veel ondernemers starten een bedrijf met een grootse visie op het leveren van geweldige producten tegen een goede prijs en het creëren van loyale klanten voor het leven.

Nogmaals: heb je een onderneming, dan heb je een merk, ongeacht of je investeert in het opbouwen van een sterke merkidentiteit. Je kunt jezelf dus net zo goed alle kansen geven om te slagen.

Het doel van het bouwen van een merk is om je klanten eenvoudig en gemakkelijk te helpen begrijpen wat je aanbiedt. Dat doe je door middel van effectieve positionering. Maar het is niet alleen wat jou onderscheidt van je concurrent (dat heet: unique selling proposition - USP), het is de combinatie van alle manieren waarop je communiceert waar je voor staat. In het geval van branding is wat je doet veel belangrijker dan wat je zegt (zoals zo vaak het geval is). Als 'klant is koning' je bedrijfsmissie is, maar je geen geweldige klantenservice levert, dan klopt er iets niet.

Effectieve branding vereist een strategisch plan, inclusief duidelijke merkrichtlijnen en de daadwerkelijke uitvoering van wat je belooft. 

Voordelen van het bouwen van een sterk merk

Investeren in je brand identity is dus niet alleen een soort ‘leuke’ bezigheidstherapie, het heeft ook veel grote voordelen die je onderneming kunnen helpen groeien en op grote schaal succesvol te zijn. De voordelen van een sterk merk zijn onder andere:

  • Meer verkopen
  • Klantloyaliteit en erkenning
  • Helpen bij het creëren van een heldere en inspirerende missie of purpose
  • Talent van topkwaliteit aantrekken om je bedrijf nog verder te laten groeien
  • Door een sterke merkwaarde te ontwikkelen, kun je je onderscheiden van de concurrentie

Nogmaals, het opbouwen van een sterk merk kost tijd, maar de moeite meer dan waard!

Brand richtlijnen en het branding proces

Het hebben van duidelijke merkrichtlijnen is van cruciaal belang voor het behouden van een consistent en samenhangend merk. Als we een branding hebben ontworpen wordt er altijd en brandboard gemaakt waar de visuele identiteit op wordt vastgelegd; logo('s), kleuren, fonts en voorbeelden van toepassing.

Voorbeelden van brandboards, bij onze casestudies vind je er nog meer.

restyling

Meer dan dat...

Maar je merk omvat niet alleen hoe je klanten je zien, maar ook hoe je omgeving over je denkt. Naast je logo en huisstijlkleuren kun je je merkboodschap en merkidentiteit communiceren via:

  • De sfeer van je website/-shop: is die positief, strak, modern, duidelijk? Of ouderwets, rommelig of saai?
  • Een duidelijke merkbelofte: waar wil je bekend om staan ​​bij je klanten?
  • Hoe je klanten worden behandeld: sta je bekend om fijne, persoonlijke klantenservice en een geweldige klantervaring?
  • Producten: staan die bekend als kwalitatief hoogstaand?
  • Prijsvoering: is je branding meer gericht op luxe klanten, of verkoop je aan klanten die meer waarde hechten aan een prijsknallers?
  • Productverpakking: goede verpakkingen kunnen een flinke impact hebben op je merkherkenning en merkwaarde.
  • Public relations: PR en merkstrategie gaan vaak hand in hand. Hoe je reageert op de uitdagingen en fouten die worden gemaakt tijdens het groeien van je onderneming, heeft invloed op je merk.
  • Sponsoring en samenwerkingen: met wie je merk samenwerkt, speelt ook een grote rol in je merkimago.
  • Adverteren: effectieve reclame is van cruciaal belang voor het verbeteren van je merkherkenning. De berichten aan je publiek moeten rechtstreeks inspelen op hun pijnpunten, uitdagingen en behoeften.

Je ziet het, vrijwel elke beslissing die je in je bedrijf neemt, heeft uiteindelijk invloed op de kracht van je merk.

Merkbeheer en branding tips om je merk te laten groeien

Heeft je onderneming nog geen consistent merk, of bevalt het je nog niet waar je merk momenteel staat, dan is een ‘rebranding' een slimme volgende stap naar groei. Zo gooi je niet meteen je huidige identiteit weg, wat belangrijk is voor het publiek dat je al hebt vergaard.

Vermijd daarom de verleiding om al je schepen te verbranden en ‘van nul te beginnen’, tenzij het absoluut nodig is. Een nieuw merk kan de gezondheid van je bedrijf drastisch verbeteren, maar je wilt voorkomen dat je huidige klanten zich daarbij niet meer thuis voelen.

Revampen is onze special skill

Restylen van branding is iets wat we in de loop der jaren enorm veel hebben gedaan, zowel met Loaded ink BNO als met SYSO. Bij zo'n project dompelen we onszelf altijd helemaal onder in de onderneming en zoeken eerst de waarde op die er al is, om vervolgens alles nauwkeurig te revampen. Dat doen we met veel respect voor wat er al is en zorgen zo toch voor een compleet nieuwe, duurzame branding die weer voor jaren staat als een huis! Check de casestudies van SYSO.

Restyling branding

Jouw merk verbeteren

Hier een aantal stappen die je zelf kunt maken om je merk in de ogen van je publiek te verbeteren:

  • Kom erachter wat je klanten en publiek het meest waarderen aan jouw onderneming. Waarmee onderscheidt je je? Wat zijn de sterke kanten?
  • Creëer een merkboodschap en merkbelofte die uitdrukt wat je onderneming voor de klanten wil doen. Met andere woorden: waar ben je de allerbeste in? Coolblue doet bijvoorbeeld alles voor een glimlach. Dat is de merkbelofte. Marriott belooft rustige luxe. Wat beloof jij je klanten? Som 3 tot 6 merkeigenschappen op waar je absoluut in wilt uitblinken.
  • Zorg ervoor dat alles wat voor de buitenwereld zichtbaar is past bij je gewenste visuele identiteit en je merk. Als je innovatie belooft, gebruik dan bijvoorbeeld geen grijstinten en saaie afbeeldingen. Kleuren en design spelen een cruciale rol bij het ontwikkelen van een sterk merkimago.
  • Pas de visuele branding toe op elke marketingtool die je gebruikt, social media-accounts, ads, beurs-/winkeldisplays, mailings, tote bags, alles. Deze consistentie helpt zowel bestaande klanten als nieuwe klanten met het herkennen van jouw merk.

Branding is een complex proces, vooral omdat het succes of falen wordt bepaald door de reactie van je klanten. Als je met jouw branding aan de slag gaat, dan schiet je heus weleens mis, maar de kosten van het niet investeren in je branding wegen ruimschoots op tegen de negatieve gevolgen van gezien worden als een onbetrouwbaar of shitty merk. 

Wij doen branding

Dat wij branding doen is inmiddels geen nieuws meer voor je. We ontwerpen logo's, huisstijlen en webshops, maar wist je dat we je ook verder kunnen helpen met het in kaart brengen en verbeteren van jouw brand identity of het uitbreiden van je huisstijl en wat dacht je van business coaching op dat vlak? Wil je hier meer over weten, laten we dan eens vrijblijvend kennismaken en boek een focus call. Dat is vaak de eerste stap naar een compleet fris inzicht.

 

 

bron: Shopify de beste e-commerce software | fotocredit: Hello I'm Nik Unsplash  

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.