Webshop te koop: hoe verkoop je een webwinkel?

Webshop te koop: hoe verkoop je een webwinkel?

Je webshop verkopen… soms ben je er na lang wikken en wegen gewoon aan toe. Je hebt jaren achtereen hart en ziel in je onderneming gestopt, úren gingen er op aan dingen uitzoeken, collecties samenstellen en bestellingen versturen. En nu is de koek gewoon op. Tijd voor een nieuwe fase, voor een nieuwe uitdaging, een nieuw plan of gewoon: rust.

De eerste vraag die wellicht door je hoofd spookt is: "Wat is mijn webshop waard?". Helaas is dat antwoord niet pasklaar te geven en het is afhankelijk van veel factoren. Bovendien kun je de waarde van een webshop op veel verschillende manieren bepalen. Hieronder vind je meer informatie.

Wil je een webshop kopen?

👉 Klik hier om als eerste een bericht te krijgen als er via SYSO een webshop te koop is

Dan zit je hier goed. Zoek je een mooie onderneming waar je zo in kunt stappen, een goed uitgedacht concept met potentie of een frisse webshop waar je nog alle kanten mee op kan? Wij weten vaak van webshop eigenaren als eerste van hun verkoopplannen af. Check ons blog of neem gewoon even contact op. Wie weet!

Wil je een webshop verkopen?

👉 Klik hier voor onze dienst Webshop verkopen

Waar moet je rekening mee houden als je gaat verkopen? Om een reële waarde te kunnen bepalen moet je rekening houden met het volgende:

  • aantal unieke bezoekers per maand
  • aantal actieve klanten
  • gemiddeld aantal bestellingen per maand
  • gemiddelde besteding per bestelling
  • jaaromzet (gemiddelde over 3 jaar)
  • winst voor belastingen (gemiddelde over 3 jaar)
  • eventueel aanwezige voorraad
  • geregistreerde domeinnamen
  • geregistreerde (beeld)merken zoals het logo
  • de gebruikte webshopsoftware
  • investeringen die gedaan zijn
  • social media bereik (volgers)
  • social media vanity-url's
  • nieuwsbrief bestand
  • branding/huisstijl

Webshop waardebepaling en een formule

Vaak wordt geadviseerd 2 tot 3 x de jaarlijkse winst (gemiddelde van de laatste 3 jaar) als leidraad aan te houden. Dat kan voor een eerste grove schatting, maar is wel wat kort door de bocht.

Dit is één van de vele formules om de waarde van je webshop om en nabij uit te rekenen:
2 x winst (gemiddelde van 3 jaar)
+
0,8/1,2 keer de omzet (gemiddelde van 3 jaar)
= subtotaal : 2 = uitkomst

Er zijn meer factoren om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld een goed imago en een sterke domeinnaam hebben ‘merken-meerwaarde' waaraan je een prijs kunt hangen. Wat te denken van deze variabelen:

  1. wat kost het überhaupt om een nieuwe shop from scratch te bouwen?
  2. ranking (wat kost het om daar in de buurt te komen?)
  3. zit er een Google Adwords campagne achter wat kost die om op te bouwen met dezelfde 'historie'?
  4. naamsbekendheid, dat is wel het belangrijkste!

Om een iets concreter antwoord te geven: grof gezien is het best zinvol 2 tot 3 maal de jaarlijkse winst (van het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar) als leidraad te houden. Uiteindelijk is de winst toch waar het om draait bij het runnen van een bedrijf.

Toe aan verkopen?

Als je je webshop gaat verkopen stelt SYSO daar een mooi netwerk voor ter beschikking. In onze eigen zoektocht naar het vinden van een partij voor de verkoop van onze eigen webshop Applepiepieces (in 2018) vonden we niet wat we zochten. Vaak kwam het neer op een karige en anonieme vermelding waarbij je als nummer wegvalt in een onoverzichtelijke anonieme lijst of bedrijven die voor hun diensten tussen de €5.000 tot €10.000 + een percentage over de verkoopprijs. 

Je webshop verkopen: aan de slag!

Ben je er, om welke reden dan ook, klaar voor om jouw webshop te verkopen aan een goede, oprecht geïnteresseerde, nieuwe eigenaar? Zoek je een plek waar jouw met zorg opgebouwde onderneming tot z’n recht komt en niet ondergesneeuwd wordt door honderden andere aanbiedingen? Dan zit je hier goed. Velen gingen je (succesvol) voor.

hoe verkoop ik mijn webshop?

👉 Klik hier voor onze dienst Webshop verkopen

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.