Wat is een Instagram pod?

02 juli, 2017

Wat is een Instagram pod?

Als je al even op Instagram actief bent, hoorde je de term vast wel vallen, ‘Instagram pod’. Pod betekent peul, huls, dop of schil waar iets in kan zitten, Instagrammers bijvoorbeeld :-) Een pod is een kleine verzameling van Instagrammers, een privé groep van 10 tot maximaal 15 leden die (ongeveer) hetzelfde publiek willen aanspreken en om die reden samenwerken. Met als doel het engagement te verhogen. Een hoger engagement is belangrijk om eerder en beter gezien te worden in het huidige (aangepaste) algoritme van Instagram.

Waarom zijn er pods?

Sinds Instagram het algoritme heeft aangepast, is de eerste posts op je Instagram Feed niet meer automatisch de laatst geposte post van één van je gevolgde accounts (wellicht een direct gevolg van de overname door Facebook). Kort gesteld is het dus belangrijk dat jouw post wél zo vaak mogelijk in die timeline wordt gezien door jouw volgers. Maar hoe dan? Des te meer engagement, hoe eerder/vaker je post wordt getoond. En engagement dat is gewoon ‘aandacht’ natuurlijk, likes en reacties. Zo ontstonden de Instagram pods, groepjes Instagram gebruikers die elkaars posts engagement geven.

Hoe begin ik een pod?

Op Instagram gerelateerde Facebook groepen kun je pods vinden, maar je kunt er zelf ook één starten!

1 - Voeg iedereen die je toe wil voegen aan je pod toe (houdt er bij voorkeur maximaal 15 over) in een groepsbericht op Instagram en vertel wat je van plan bent.
2 - Je kunt iedereen de notificaties aan laten zetten voor de andere pod-leden. Wanneer één van de pod-leden dan een post plaatst kan de groep direct in actie komen (liken en reactie geven). Maar de groep kan ook via DM berichten contact houden.
3 - Zorg dat je reactie op de post bestaat uit meer dan vier woorden en geen algemene zinnetjes bevat. Zie de tips hieronder.

Reactie tips voor Instagram (die sowieso altijd goed zijn):

1 - Gebruik meer dan vier woorden in je reactie.
2 - Vermijd te algemene en korte kreten als ‘geweldig, super leuk, love it, awesome’ enz. en een rij emoticons is ook not done.
3 - Reageer bij voorkeur nooit met dezelfde zin, maak een échte reactie op de post, laat zien dat je betrokken bent.
4 - Tag de afzender in je reactie (@naam) voor een nog persoonlijkere touch.

Zijn pods legaal?

Goed nieuws, op moment van schrijven gaan pods niet in tegen het Instagram-beleid en wordt dit initiatief niet afgestraft in hun engagement!

Zo, nu weet je alles over pod’s en kun je er zelf ook mee aan de slag als je dat wilt. Het kost wel tijd en daarom bestaan pods vaak maar uit maximaal 15 accounts. Het is in elk geval leuk om uit te proberen als je toch al flink intensief met Instagram aan de slag bent (als je bijvoorbeeld deelneemt aan de 1000+ Insta doelgroep volgers formule ;-))

Meer volgers, klanten én omzet met Instagram? Dat kan!

Een professioneel Instagram account met veel doelgroep volgers ondersteunt het imago van je shop, trekt de juiste nieuwe klanten aan en zorgt voor meer omzet. Je wéét dat Instagram interessant is, een mooi medium waar ook jouw doelgroep actief is en het wordt steeds leuker om het als marketingmiddel in te zetten. Maar waarom lukt het je dan niet volgers te krijgen?

Leer met deze online cursus snel en eenvoudig dé beproefde Instagram-formule voor echte doelgroep volgers. Alleen bedoeld voor online ondernemers die van Instagram een zakelijk succes willen maken.




Laat een reactie achter

Reacties worden eerst altijd even gecheckt voordat ze online verschijnen.