To emoji or not to emoji in je nieuwsbrief onderwerp?

21 april, 2017

Emoji's gebruiken in je nieuwsbrief onderwerp?

Op 10 mei 2015 gebruikten wij voor het eerst een emoji in ons Applepiepieces feel good news. Meteen nadat MailChimp aangaf dat het kon. En als MailChimp de mogelijkheid geeft en verzekert dat je mailing niet in de spam terecht komt: why not? Van een emoji wordt het - o zo ontzettend belangrijke - onderwerp leuker en je nieuwsbrief vaker opengeklikt (later in dit artikel 'open rate' genoemd). En dat is wat je wilt: dat je nieuwsbrief gelezen wordt en je moeite beloond met bestellingen.

Maar is dat wel zo? Dat een nieuwsbrief eerder gelezen wordt met emoji's? Dat vraag ik me nu na twee jaar af. Daarom, na wat onderzoek, deze blogpost met bevindingen die zeker de moeite waard zijn.

Wat zijn emoji’s?

Emoji is een reeks aan smileys, emoticons en symbolen ontstaan in (where else?) Japan. Tegenwoordig wordt deze symbooltaal internationaal gebruikt omdat Emoji is opgenomen door Unicode*. Aangezien een aantal techbedrijven deze Unicode karakters ook automatisch omzet in afbeeldingen, wordt de Emoji-taal door nu door de meeste grote besturingssystemen en software ondersteund.
Het gebruik is vrij eenvoudig. In veel systemen zijn de emoji’s al ingebakken (bij Apple zijn ze toegankelijk met de toetscombinatie CTRL + CMD + SPATIE) maar je kunt ook de www.iemoji.com bezoeken en knippen+plakken.

* Unicode is een internationale standaard voor de codering van grafische tekens en symbolen in binaire codes, vergelijkbaar met de ASCII-standaard. De standaard voorziet alle tekens en symbolen ("karakters") van alle geschreven talen van een nummer.

Emoji-gebruik neemt toe

Emoticon en emoji-gebruik neemt nog steeds toe. Rice University heeft aangetoond dat vooral vrouwen emoticons gebruiken. Hoe dan ook, onthoud wel dat het gebruik en de frequentie per doelgroep heel verschillend is. Als jouw doelgroep bestaat uit mannen van middelbare leeftijd, dan zou ik de emoji’s (nog) niet zo snel inzetten.

De kracht van Emoji’s is dat ze helpen om razendsnel iets duidelijk te maken. Een aantal voorbeelden. Emoticons zorgen voor meer intimiteit en hebben impact op je gevoel. Zoals zo vaak wordt gezegd: een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden. En dat is handig op Twitter 😎.

Waarom zou je emoji’s in je onderwerp gebruiken?

Waar Emoji dus heel goed kan worden gebruikt is in jouw nieuwsbrief (onderwerp). Emoji’s kunnen namelijk een positief effect hebben op je open rates.

Net als grote steden zijn inboxen mega drukke plekken waar weinig ruimte meer is, laat staan dat je opvalt. En wat valt (veel) meer op dan een gewone zin, hoe lang je er ook hebt gebroed? Leuke felgekleurde icoontjes natuurlijk! Door gebruik te maken van emoji in plaats van woorden, of juist om woorden te aanvullen, is er een nieuwe manier gevonden om op te vallen en betrokkenheid te creëren. Laat betrokkenheid nou key zijn als het gaat om e-mail marketing.

Hier een voorbeeld van een aantal Applepiepieces feel good news-onderwerpen mét emoji's:

Emoji gebruik in nieuwsbriefonderwerpen

Dat emoji-gebruik effect heeft op de betrokkenheid en het daaruit voortvloeiende voordeel is bewezen!
65% van de merken die emoji gebruiken in hun e-mailonderwerp hadden een hogere open rate volgens een rapport van Experian.

Hoe gebruik je emoji’s in je onderwerp?

Van 😘 tot 🐽, er zijn heel veel emoji om uit te kiezen, maar niet allemaal verschijnen ze even goed op verschillende mobiele apparaten en e-mail clients. Als dit gebeurt, kunnen abonnees dit ▢ zien of gewoon het woord 'emoji' in plaats van uw beoogde icoon. Dat is natuurlijk ontzettend 😭..
Het best zet je daarom een emoji daarom achteraan de zin, als afsluiter, zodat je weet dat je zin altijd in tact blijft. Vooraan een zin kan ook en meerdere emoticons is ook een optie, al denk ik zelf dat één meer impact heeft.

Emoji in e-mail

Nooit meer iets missen van Sell your stuff online? Word Insider en klik hier

Bijna alle e-mail programma’s kunnen emoji’s nu wel aan. Met uitzondering van Outlook 2003 was er bijna universele ondersteuning. Outlook.com en iOS willen nog wel eens een eigen draai geven aan de icoontjes - in plaats van de basiskarakters weer te geven, worden sommige symbolen zoals ❤ vervangen door het woord 'emoji', of een kleine afbeelding in plaats daarvan. Maar dat kan anytime opgelost zijn.

Kortom

Het gebruik van emoji in je nieuwsbriefonderwerp kan heel effectief zijn om meer aandacht te krijgen in de overvolle inbox van jouw abonnee/volger/potentiële klant. Het kan zeker je open rate verhogen 🎉  zodat je meer mensen betrekt bij jouw boodschap!

bron: Wikipedia - Campaignmonitor - Fingerspitz




Laat een reactie achter

Reacties worden eerst altijd even gecheckt voordat ze online verschijnen.