Onderneming in the spotlights: Jules Bean

29 maart, 2018

Jules Bean, onderneming in the spotlights

In de laatste jaren zijn er bijna evenzoveel webshops bijgekomen als dat er weer zijn gegaan! Soms is het niet bij te houden. De kunst is dan ook dat je niet alleen een stevig brand en webshop opzet, máár juist ook dat je blijft bestaan! En dat je er je brood mee kunt verdienen, want dat is toch voor velen het doel, ‘van je hobby bloedserieus je werk maken’. 

Hoe doe je dat dan? Van je droom een droombaan maken… Dat vroegen wij koningin van het minimalistische sieraad Miriam van den Broek. Eigenaresse van Jules Bean, een prachtig (inter)nationaal sieradenmerk dat ondanks de fijnheid staat als een huis! Een voorbeeld voor velen, maar uniek in haar soort!

Wars van ‘elk seizoen een ander kleurtje’ ontwerpt Miriam van den Broek sieraden die zich kenmerken door verrassende kleur- en materiaalcombinaties. Elk item is door haarzelf met de hand gemaakt, als unicum of in zeer beperkte oplage. Miriam haalt haar inspiratie uit haar nabije omgeving; steden, vormen, een nieuw kledingstuk. Maar boven alles; kleur.

Miriam, wat vind je zelf het leukst aan het hebben van een webshop?

Het leukste aan het hebben van een webshop zijn terugkerende klanten. Klanten die vaker bestellen bevestigen dat ze jouw product tof vinden, je presentatie een cadeautje vinden en plezier hebben van je merk. Anders dan met een fysieke winkel is dit bij een webshop natuurlijk moeilijker te meten, je kan tenslotte niet zien hoe iemand reageert als hij of zij je pakketje open maakt. Als mensen dan vaker bestellen of een berichtje sturen is dat een hele fijne bevestiging!

Wat is/was jouw grootste valkuil als het gaat om ondernemen?

Dat creativiteit niet zo makkelijk ‘aan’ te zetten is. Als er een nieuwe collectie moet komen werk je vaak onder tijdsdruk. Soms is dat bevorderlijk voor het proces, maar vaak ook niet. Vaak kom ik dan in een vicieuze cirkel; als het niet lukt raak ik geïrriteerd, waardoor het nog minder goed lukt, waardoor ik nog geïrriteerder raak, and so on. Heel frustrerend en ook andere belangrijke dingen schieten er dan vaak bij in, zoals administratie. En ook dat is zo ontzettend belangrijk als ondernemer :)

Welke veranderingen heeft Jules Bean allemaal ondergaan in tijd (hoeveel jaar eigenlijk) dat de webshop bestaat?

Oef, best veel! De webshop bestaat nu een jaar of 5, en heeft ondertussen een aantal flinke metamorfoses ondergaan, waarvan de laatste vorig jaar maart de grootste was. Toen kreeg ik een nieuwe huisstijl die veel beter past bij wat ik wil uitstralen met Jules Bean, en was het vanaf daar veel makkelijker verder bouwen aan een fijne look en feel. Ook heb ik gekozen voor een strakker design en werk ik sinds kort met veel betere productfoto’s. Ik merkte meteen dat producten veel vaker besteld worden als de foto’s tiptop in orde zijn!

Ben je meteen full time begonnen?

Nee zeker niet. Jules Bean is heel organisch gegroeid en ik ben heel lang vast blijven houden aan een bijbaan, omdat ik bang was contact met collega’s te gaan missen. Inmiddels is Jules Bean al een aantal jaar mijn fulltime baan, en het gaat elk jaar beter. Ik denk trouwens sowieso dat organische groei de meest duurzame groei is voor een bedrijf. Ik zie veel collega’s in de beginfase van hun merk al hele grote stappen willen zetten waarvan ik soms denk; is dat écht al handig of kan je beter wachten? Ik heb stapje voor stapje uitgebreid en altijd geld gespaard, waardoor ik nu meer risico kan nemen en veel meer financiële zekerheid heb, heel fijn.

Miriam van Jules Bean

Wat vind je het moeilijkst aan jouw branche (sieraden)?

In het algemeen als ondernemer zijnde vind ik het lastig dat ik soms toch een sparringpartner mis in lastige situaties. Ook al word je in de loop van de jaren steeds beter in het oplossen van problemen en vooral in loslaten, toch is het soms fijn te kunnen overleggen met iemand die veel begrijpt van je bedrijf en je filosofie.

Specifiek in de branche vind ik het vaak nog steeds lastig dat collega-ontwerpers zich net iets teveel laten inspireren door je werk, je website of je productteksten. Ik kom regelmatig mijn eigen productteksten tegen op andere social media kanalen bijvoorbeeld. Overlapping in ontwerpen voorkomen je niet, zeker niet omdat iedereen wordt beïnvloed door trends, maar ik geloof er heilig in dat je moet geloven in je eigen kracht en daarmee ook in je merkidentiteit. Alleen dan behoudt je een lange adem, en daarbij is het ook een stuk sympathieker denk ik.

Wat is jouw meest favo product uit de shop? 

Dat is een lastige! Ik word zelf heel blij van de LIV oorbellen, omdat kleur en vorm onverwachts perfect samen komen, en ze daardoor spannend zijn. Maar ook de ketting Shortie verguld | Baby vind ik super. Normaal ben ik niet zo van blingbling, maar de zwarte steentjes in het maantje zijn subtiel en een toffe touch aan het kettinkje.

Wat zijn jouw toekomstplannen?

Die hoor je te hebben als ondernemer he? ;) Eerlijk gezegd zijn die niet heel concreet. Momenteel heb ik ongeveer 35 verkooppunten in 4 landen, en die hoop ik dit jaar uit te breiden en vooral te kijken waar de grens ligt. Toen ik 5 verkooppunten had dacht ik dat ik er maximaal 10 aan zou kunnen, en toen ik er eenmaal 20 had dacht ik dat 25 de max zou zijn. En ook met 35 gaat het prima met een planning, overzicht en rust. Ben benieuwd met welk aantal ik dit jaar af ga sluiten :)

Mogen wij jouw gouden ondernemers tip weten?

Of het een gouden tip is weet ik niet, maar tip 1: laat je bedrijf organisch groeien. Bedenk goed waar je je geld aan uit geeft en doe dit rustig en in etappes. Voor duizenden euro’s investeren terwijl je het geld eigenlijk niet hebt heb ik altijd vermeden, en ik denk dat dit ervoor heeft gezorgd dat het nu financieel erg goed gaat met Jules Bean.

En tip 2: denk goed na over je eigen merkidentiteit; hoe communiceer je? Wat is de lijn door je collecties heen? Welke verkooppunten passen bij je? Als je daar aan vast houdt ontwikkel je een duidelijke leidraad voor je bedrijf en dat geeft veel rust.

Oeh, dat klinkt goed, nadenken over je merkidentiteit. Daar zijn wij het natuurlijk roerend mee eens! Vanuit de basis moet alles kloppen, dan creëer je rust. Maar juist door het zo aan te pakken zorg je er ook voor dat je je eigen pad uitstippelt, doet wat bij jou hoort en authentiek blijft. Miriam, groot respect voor wat je doet!

Meer Jules Bean

website: shop.julesbean.nl
Instagram: instagram.com/julesbeannl
Facebook: facebook.com/JulesBeanPage

Wil jij ook een mega succes maken van jouw onderneming?

Kijk dan eens in onze store vol tools speciaal voor webshopeigenaren én online ondernemers. Daar zit vast wel iets tussen wat je goed gebruiken kunt om 'next level' te gaan en net als Miriam succesvol ondernemer te worden!