Nieuwe partner: De Perswinkel

01 juni, 2018

De Perswinkel, onze nieuwe partner

Partner De Perswinkel, wat een handige partij als je je weg naar de pers wilt vinden. Want een mooie shop, goede fotografie en een mooi verhaal is key, maar als niemand weer dat je bestaat, dan zul je niet zo snel wat verkopen. 

De Perswinkel helpt jou dus zichtbaar te worden bij de pers: van persbericht tot plaatsing. Zoals ze dat zelf mooi verwoorden: "Droom je van meer publiciteit en aandacht online en in de bladen? De Perswinkel is een PR-bureau voor webwinkels & merken. We schrijven persberichten over nieuwe producten en shops en verzorgen publiciteit en PR in Nederland, België en Duitsland." 

De Persbeeldwinkel is handig!

En dan heb je natuurlijk nog De Persbeeldwinkel, dé plek waar redacteuren de leukste producten komen zoeken voor hun trend- en shoppingpagina’s. En dat werkt, kan ik je uit ervaring vertellen.

We stelden eigenaresse Marianne Sijberden, die ook op ons Make it happen event een sprankelende lezing gaf, een paar prangende vragen als het gaat om het maken van een goede perskit. Want ja, een perskit, dat is een musthave voor elke zelf respecterende online ondernemer.

Perskit

Een perskit, press kit of persmap is een gebundelde verzameling promotiemateriaal over een onderneming, organisatie of product dat wordt verspreid onder de media. Het verspreiden van een persmap is vaak gekoppeld aan een persconferentie, perspresentatie of productlancering. Maar kan dus ook prima als download staan op jouw contact- of perspagina! Zo komen journalisten en redactueren makkelijker aan informatie over jou en je bedrijf én kun met zo'n perskit zelf sturen wat ze (eenvoudig) over je te weten komen.

Vraag 1 - Waar moet een perskit aan voldoen?

Even op een rij, wat zit daar allemaal in?

  • persbericht in Nederlands en bij buitenlandse beurzen uiteraard ook een andere taal
  • fotomateriaal (met link waar te downloaden)
  • verkoopinformatie
  • contactpersonen, inclusief mobiel nummer

Dit is de basis, natuurlijk kun je dat aanvullen met samples, folders en cadeautjes, maar maak het niet te gek en houd het relevant.

Wanneer je een persmap uitreikt op een beurs aan een journalist die interesse heeft, vraag dan ook om het kaartje van de journalist en beloof bijvoorbeeld nog even het persbericht digitaal te mailen. Een digitaal persbericht is namelijk veel makkelijker te verwerken dan een printje. Vergeet niet het adres op te slaan voor je persbestand, weer een mooi nieuw perscontact erbij.

Sommige beurzen hebben ook een perskamer: een mooie kans om jouw product extra onder de aandacht te brengen. Tijdens een eerder bezoek aan zo'n perskamer viel me op dat er zeker 40 dichte perspakketten lagen. Veel zorgvuldig dichtgemaakt met de mooiste touwtjes, stickertjes en lintjes. Ik was natuurlijk heel nieuwsgierig naar alle nieuwe merken, maar niet bij ieder merk had ik bij de naam meteen een idee wat het was. Natuurlijk wil je alleen meenemen waar echt je interesse ligt, je gaat niet de hele dag sjouwen met alle perspakketten. En dus liet ik een heleboel dichte pakketten liggen en ik was niet de enige. Ja natuurlijk is het leuk om het spannend te maken en er een mooi pakketje van te maken, maar zorg dat er aan de buitenkant al een foto te zien is van je merk zodat pers ook daadwerkelijk geprikkeld wordt om je pakketje mee te nemen. Alleen de hele bekende merken komen ermee weg om alleen een logo te laten zien.

Vraag 2 - Waarom is een goed persbericht belangrijk?

Een goed persbericht is heel belangrijk als je de pers wilt benaderen. Een slecht persbericht (spelfouten, te commercieel of geen nieuwswaarde) wordt nauwelijks geplaatst. Wat moet je zeker niet doen?

  • in het onderwerp van je e-mail ‘persbericht’ schrijven. Schrijf in het onderwerp waar het persbericht over gaat om de journalist alvast te prikkelen je mail te openen
  • geen wervende teksten, hou het zo zakelijk mogelijk. Het is een persbericht, geen folder of advertorial
  • meerdere journalisten tegelijk mailen en alle adressen zichtbaar in beeld zetten, gebruik hiervoor indien nodig de bcc. Nog beter: verstuur zo persoonlijk mogelijk
  • het belangrijkste nieuws als laatste vermelden, begin hier juist direct mee en eindig met de minst belangrijke informatie
  • een persbericht schrijven over iets in het verleden, hou het actueel.
  • ontwerp het persbericht niet als een advertorial of folder, hou het bij platte tekst in word met eventueel een logo en voorbeeldfoto
  • alleen maar bijlagen toevoegen, plak het persbericht ook als platte tekst ín de e-mail, makkelijk en snel te lezen voor de journalist zonder dat hij iets extra hoeft te openen
  • onbereikbaar zijn terwijl jouw mobiele nummer bij het persbericht staat. Zorg bovendien voor een duidelijke ‘noot voor de redactie’, zodat jouw gegevens niet gepubliceerd worden
  • geen pagina’s vol schrijven, hou het beknopt met maximaal 1 A4
  • een duidelijke kop of de tussenkopjes vergeten, die zijn heel belangrijk zodat een journalist de tekst kan ‘screenen’
  • schrijf geen hebben/worden/zijn in combinatie met een voltooid deelwoord, schrijf actief, dat leest veel fijner
  • gebruik ook geen vakjargon of marketingtaal
  • verstuur niet te grote e-mails, hou het onder 1 mb met bijlagen en link naar high-res beeld
  • schrijf geen je/jij/jullie of nog erger: de ik-vorm in een persbericht. Heel verwarrend als het letterlijk online verschijnt

Vraag 3 - Heb je nog een gouden tip voor een brand/webshop om in de pers te komen?

De gouden tips van De Perswinkel:

  • zorg voor nieuwswaarde (een nieuw product bijvoorbeeld)
  • zorg voor een goed beeld (sfeerbeeld én vrijstaand beeld, in hoge resolutie)
  • zorg voor de juiste contacten (speur de bladen af, bij wie moet je zijn om op de juiste pagina te komen?)
  • zorg voor een goede begeleidende tekst, zoals een persbericht
  • timing is alles

Bonustip

De Perswinkel (PR-Bureau voor merken en webwinkels) helpt je met persberichten en biedt een online databank vol high-res persbeeld: De Persbeeldwinkel. Redacteuren zoeken op kleur, categorie of tag en vullen hun shoppingpagina- en trendpagina’s in de bladen met productfoto’s uit deze beeldbank.

Van Marianne mogen we 3 extra beelden cadeau doen bij afname van een persbericht of een pakket M (of groter) in de beeldbanken De Persbeeldwinkel of Pelipress. Geldig t/m 1 juli 2018 en onder vermelding van Sell your stuff online direct bij aanmelden.

Aanmelden kan hier bij De Persbeeldbank en hier bij Pelipress.



Laat een reactie achter

Reacties worden eerst altijd even gecheckt voordat ze online verschijnen.