Netflix kijk-tip voor ondernemers: Secrets of Selfridges

19 december, 2017

Netflix kijktip voor ondernemers

Mocht je de komende dagen een uurtje tijd hebben en zin om je te laten inspireren op een leuke (én makkelijke) manier kijk dan ‘Secrets of Selfridges’ via Netflix. Een heldere documentaire over het ontstaan van de hedendaagse shopcultuur. Want oprichter Selfridges was vooruitstrevend in zijn tijd! Waarom je die ‘oude meuk’ moet kijken? Nou, lees even verder dan…

Shoppen op internet is een heel andere bezigheid dan IRL winkelen, maar beide manieren hebben natuurlijk veel overeenkomsten en dat is niet alleen het aankopen van producten (of diensten). Het is namelijk ook de beleving van de klant, de service van de winkel, de marketing en alles wat erbij komt kijken om de klant zo ver te krijgen om die aankoop te doen.

Verfrissend

En daar komt deze documentaire van pas! Als je namelijk het hele jaar hard hebt gezwoegd je webshop running te houden zit je met je hoofd helemaal in de cijfers, statistieken, alledaagse beslommeringen, planning, acties enz. enz. Om dat weer te zien waar het om draait en hoe je je klant kunt verrassen, hoe men dat juist ontdekte ergens zoveel jaar geleden is eh… verfrissend dus!

Vriendelijk én effectief

Want wat je ziet in deze docu is hoe de eenvoudige verkooptechnieken zijn ontstaan. Hoe het vóór Selfridges was, een ‘praktische bezigheid’ en hoe het door dit gigantische warenhuis een avontuur werd. En wat je daar zelf dus mee kan. Het maakte mij zelf ook weer wakker. Hoewel ik de laatste tijd veel met brand beleving en storytelling bezig ben voor klanten vond ik het leuk om te zien hoe -voor de maatstaven van toen- revolutionair de oprichter dacht en verkooptechnieken uitvond die vriendelijk waren én effectief tegelijk.

Klantenservice rules

Kijk zelf wat je er uithaalt. Maar één ding wil ik je vast meegeven. Klantenservice had hij op nummer 1 staan en daar ben ik het voor 1000% mee eens! Wees vriendelijk voor je klanten, wees service gericht, push geen verkoop en mensen willen dan juist graag bij je kopen. Dan gaat het misschien niet zo snel. En zorg voor leuke content. Bij het warenhuis zijn dat grote promotionele acties, zoals een vliegtuig midden in het gebouw zetten. Zorg dus dat je opvalt, ‘be bold’.

Hieronder één van de versies die op YouTube te vinden zijn, maar wel very crappy van kwaliteit. Ik zou ‘m dus gewoon lekker via Netflix kijken!

Vaker zulke Awesome tips krijgen? Meld je hier aan.