Meer engagement met een Pin to win winactie

02 augustus, 2018

Meer engagement met een Pin to win winactie

Je Pinterest account zakelijk inzetten voor je webshop of online onderneming, een goed idee om veel verschillende redenen. Want vraag je je nog af óf Pinterest wel zakelijk in kan zetten en of het überhaupt zin heeft? Lees dan eens verder.

Redenen om Pinetrest zakelijk in te zetten zijn onder andere:
• Pinterest is een echte traffic machine en kan dus veel verkeer naar je website brengen mits je het volgens de regels van Pinterest doet
• anders dan op andere platformen gebruiken mensen Pinterest juist om te zoeken naar interesses en ideeën voor zichzelf en niet om te liken en delen met anderen
• een bericht op Pinterest kan maanden, zelfs jaren verkeer naar je website brengen. Pinterest is dus een echte stoommachine die langzaam op gang komt. Je ziet daarom niet binnen 2 weken al resultaat

Long story short

Als je zorgt voor continuïteit en goede pins zul je zien dat je maand na maand steeds meer webverkeer krijgt uit Pinterest. Lees ook een handig blogartikel over Pinterest inclusief interview met Jody Hoogendoorn van de Pinacademie.

Je account laten groeien met de Pin to win winactie

De Pin & win actie is iets wat we met Applepiepieces vaak hebben ingezet. Het is een leuk en handig middel om de engagement te laten groeien tussen Pinterest en jouw webshop zonder dat je je zelf suf hoeft te pinnen.

Ingrediënten
Je hebt voor deze actie nodig:
• een webshop
• een pin-button bij de productfoto's
• Pinterest account

Handig om te weten
Wat je als eerste moet weten is waar je de pins terugvindt als je straks een winnaar wilt loten/kiezen. Tot een tijdje geleden kon dat makkelijk met deze handige URL https://nl.pinterest.com/source/<JOUW WEBSITE URL> Deze link werkt nog steeds, dit is die van ons > https://nl.pinterest.com/source/sellyourstuffonline.nl/, maar je ziet er niet meer bij wie wat heeft gepind. Niet handig, dus deze manier valt af.

Je kunt dus het beste werken met een unieke hashtag :-)

How to
• maak een stukje tekst over de Pin & Win actie. Zorg dat er in elk geval iets instaat als: "Pin vanaf onze webshop <JOUW WEBSITE URL> de producten die op jouw wishlist staan/je mee zou willen nemen op vakantie/je onder de boom wilt/in je schoen wil, enz. (kies wat bij jou van toepassing is). Let op: plaats daarbij de hashtag #<JOUW UNIEKE HASHTAG> en laat onder deze Facebook post weten dat je meedoet <LINK FB POST>." Vertel ook in je post wat er te winnen valt. Het leukste is dat men kans maakt op één van de gepinde producten!
• maak een blogpost waar je de tekst plaats met een leuke Pin & win-campagne afbeelding. Deze kun je maken met Canva en hergebruiken bij het promoten van de blogpost/winactie
• plan de winactie in, wanneer lanceer je 'm, hoe en wanneer maak je de winnaar(s) bekend?
• promoot de actie overal (social media, nieuwsbrief, op je website-/shop e.d.) na het plaatsen van je blog
• stel dat de actie twee weken duurt, crosspromoot dan binnen die twee weken regelmatig!
• herhaling binnen je eigen feed kan natuurlijk ook

Winactie voorwaarden
Om gedoe te voorkomen is het goed om in de blogpost ook voorwaarden op te nemen. Hieronder een voorbeeld.

• de winactie is van <DATUM> t/m <DATUM>
• iedereen mag meedoen aan de winactie
• hoe maak je kans? <BESCHRIJF JE ACTIE KORT & SIMPEL>
• <DATUM> loten we de winnaar en maken we deze bekend. Houd hiervoor Facebook/de nieuwsbrief/Instagram (vul in wat van toepassing is) in de gaten!
• met de winnaar zelf wordt persoonlijk ook contact opgenomen
• de winnaar heeft dan 24 uur om haar of zijn prijs te claimen
• de prijs <BESCHRIJF JE PRIJS/PRIJZEN KORT & SIMPEL>
• deze promotie wordt niet gesponsord, onderschreven, georganiseerd of geassocieerd met Facebook, Instagram en/of andere sociale media welke zijn gebruikt bij deze winactie