🎄🎄🎄 Download gratis: hét feestdagen Handboek (PDF) • KLIK HIER

Meer bezoekers nodig? Lees hier hoe jouw webshop meer traffic krijgt + PDF checklist

05 oktober, 2020

Meer bezoekers nodig? Lees hier hoe jouw webshop meer traffic krijgt + PDF checklist

"Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn shop?", staat vaak op nummer 1 als ik vraag aan onze klanten wat ze wensen voor hun onderneming. Hoe fix ik meer traffic. Tja, vroeg of laat vraagt élke online ondernemer zich dit af.

Misschien heb je al heel wat tijd en moeite geïnvesteerd in het opzetten van je webshop, heb je zelfs al gelanceerd en van de daken geschreeuwd dat je open bent. Vreemd genoeg viel het toch een beetje stil nadien... Het kan ook zomaar zijn dat je al flink wat jaren bezig bent en de afgelopen zes maanden gestage groei had (tijdens corona groeide de online business nogal), maar lijkt het nu alsof je qua verkeer en verkoop je plateau hebt bereikt. 

Of je nu je eerste klant of je duizendste klant probeert aan te trekken, het genereren van bezoekers naar je webshop of website is een cruciaal onderdeel voor de groei van je onderneming. Als je webshop/-site dan ook nog is geoptimaliseerd voor conversie, dan kan meer traffic absoluut leiden tot meer klanten en meer omzet!

Wat je moet weten over het aantrekken van meer traffic

Het goede nieuws is dat het proces van het krijgen van je allereerste klant ten opzichte van de honderdste helemaal precies hetzelfde is. Maar om traffic succesvol om te zetten in bestellingen en winst zijn er essentiële voorwaarden nodig om ervoor te zorgen dat die bezoekers ook converteren. Stel jezelf daarom de volgende vragen als het gaat om jouw onderneming:

  • Is dit een goed product? Een 'goed product' betekent dat het goed genoeg is voor jouw publiek en ligt het binnen hun bereik (financieel).

  • Is er genoeg markt voor? Een markt is een groep mensen die al ergens geld aan uitgeeft. Kopen mensen hetzelfde soort product?

  • Is er een adresseerbare doelmarkt? Een adresseerbare markt is een groep mensen met zichtbare gedeelde kwaliteiten, die al ergens geld aan uitgeeft wat raakvlak heeft met jouw product/dienst. Zoek naar een overlapping. Mensen die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in duurzame sportkleding zijn bijvoorbeeld vaak ook geïnteresseerd in een fit zijn, sportieve lifestyle, gezond eten, sportieve vakanties enz.

  • Is er een geweldig productverhaal en/of boeiende teksten? Je hebt misschien je 'why' al wel duidelijk voor het product wat je verkoopt. Zorg dat wel dat je dat vertaalt naar écht boeiende webtekst. Vraag jezelf af: "Is je productverhaal aantrekkelijk genoeg voor je potentiële klant om te bestellen?"

  • Is er een relatief goedkope manier om je gewenste klant te bereiken? Het doel moet zijn de kosten voor klantenwerving zo laag mogelijk te houden. Zijn er meerdere manieren waarop je je potentiële klanten kunt bereiken?

Meer traffic PDF checklist voor jou.

Hoe je bezoekers naar je webshop/-site leidt

Hier vind je een complete lijst met 20 bewezen traffic tactieken met grote impact om meer bezoekers naar je webshop/-site te leiden. Dit zijn de hoofdonderdelen:

  • Voer betaalde advertentiecampagnes op sociale media uit (4 tactieken)
  • Ga in gesprek op sociale media (5 tactieken)
  • Bereik een nieuw publiek met influencer marketing (3 tactieken)
  • Trek klanten aan met content marketing (3 tactieken)
  • Gebruik SEO om de vindbaarheid van je webshop/-site te vergroten (5 tactieken)

Welke tactiek is het beste voor jouw onderneming?

Elke onderneming heeft zijn eigen succesnummers. Het één zal voor jou werken als de brandweer, terwijl het bij een webshop collega van je totaal nergens toe leidt.

Stel dat je je zich op millennials die gekke kantoorbenodigdheden willen kopen (ze bestaan). Dan kun je je wellicht beter op LinkedIn richten dan bijvoorbeeld op Pinterest. Verkoop je kwalitatief breigaren en breipatronen? Dan zijn Pinterest en Instagram jouw go to's.

Succes bij het verwerven van traffic vind je door het verdubbelen van de meest relevante traffic die je maar kunt vinden. Natuurlijk is 'de meest relevante traffic die je kunt vinden' ontzettend subjectief en voor iedereen anders. Hier volgt hulp bij het kiezen van je tactiek. Want bedenk goed: Alles kán, maar niets moet! Kies jouw tactiek op basis van:

  • Tactiek type. Tactieken op korte termijn leveren meestal sneller resultaat op, maar vereisen meer onderhoud of herinvestering. Lange termijn tactieken duren langer om resultaten te zien, maar zijn veel duurzamer en vergen uiteindelijk weinig tot geen onderhoud.

  • Inspanning. Hoeveel tijd, vaardigheid of ervaring je in de tactiek moet steken.

  • Tijd om je investering (ROI) terug te verdienen. Of je nu tijd, moeite of geld investeert in een tactiek om traffic aan te trekken, het zal dagen, weken of maanden duren voordat die investering het verkeer en de verkoop verhoogt.

  • Kosten. Het budget dat je vooraf nodig hebt om de tactiek te starten.

  • Traffic potentieel. De totale hoeveelheid traffic die naar je webshop/-site kan worden gestuurd.

💡 TIP: probeer een tactiek te kiezen die je consequent kan uitvoeren. Als je teveel tactieken tegelijk uitprobeert, blijven de resultaten echt uit! En dat is precies het moment dat je gefrustreerd raakt, opgeeft en weer wat anders gaat zoeken. Hellooo Shiny object syndrome!

De volgende stap is: conversie

Nu je weet hoe je de traffic van je webshop kunt boosten, is het tijd om die conversie te verhogen en te zorgen dat je bezoekers ook bij jou gaan bestellen! Want... als al die traffic niet koopt, wat heb je er dan aan?

Hoe verhoog in de conversie van mijn webshop?Deze blogpost kwam mede tot stand i.s.m. Shopify - de webshop software die we van harte aanbevelen.