Maak kopers van je webshopbezoekers - gastblog voor Webwinkelkeur

Maak kopers van je webshopbezoekers - gastblog voor Webwinkelkeur

Als webwinkelier houd je zoveel verschillende ballen in de lucht. En als we het dan hebben over online marketing, zijn er in feite twee heel essentiële ballen waarbij je rekening moet houden: SEO en conversie. Ten eerste wil je gevonden worden in de zoekmachines en ben je bezig met de SEO (search engine optimalisatie) van je webwinkel, anderzijds wil je de bezoekers van je webwinkel zover krijgen dat ze bij jou bestellen en ben je bezig met conversie optimalisatie.

NEE, geen achtergelaten winkelwagentjes!

Conversie optimalisatie van een webwinkel gaat verder dan alleen het in orde maken van je productpaginas. Het komt heel veel voor dat producten in het winkelwagentje belanden, maar dat de bestelling toch niet afgemaakt wordt. Aangezien de bezoeker wel de moeite heeft genomen om jouw webwinkel te bekijken en je assortiment door te lopen is het enorm jammer wanneer de bestelling niet wordt afgemaakt. Waarom de bezoeker de bestelling niet afmaakt kan veel verschillende redenen hebben. Lees gauw verder.

Wat is conversie?

First things first: wat is conversie? Conversie betekent eigenlijk heel eenvoudig 'het behalen van een vastgesteld doel'. Als jij bijvoorbeeld vaststelt dat het doel van je webshop is dat bezoekers een bestelling doen dan is dat conversie. Maar je kunt ook als doel hebben dat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief door hun e-mailadres achter te laten.

Je conversie is te laag

De conversie van MKB webshops- en sites ligt vaak rond de 1%. Dat betekent dat 1 op de 100 bezoekers overgaat tot de actie die je als doel hebt gesteld. Met andere woorden 99% van de webshop bezoekers doet niets (van wat jij wilt) en gaat weer (met lege handen) weg. Met Sell your stuff online proberen we altijd te streven naar een conversie tussen 2 - 3% of hoger natuurlijk.

Je conversie verhogen

"Hoe verhoog ik de conversie", is een veel gehoorde vraag. Het eenvoudigste antwoord daarop is: "Kruip in de huid van je klant!". En dat doe je -in het kort- door jezelf het volgende af te vragen als je je in je eigen webshop of -site bevindt als bezoeker:

  • Hoe wil je zelf aangesproken worden in de webshop?
  • Kun je direct vinden wat je zoekt?
  • Hoeveel ben je bereid te lezen?
  • In hoeverre snap je direct waar de webshop over gaat?

Al deze zaken zijn dus onderdeel van je conversiestrategie. Ga na waar je nog wat kunt verbeteren...

20 valkuilen

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, maar in de loop der jaren vonden we zelf 20 valkuilen waar de conversie van een webshop lelijk op kan blijven steken. Ze komen allemaal aanbod in de scan van onze populaire Conversie booster, maar hier in mijn artikel op het Webwinkelkeur blog geef ik je vast een aantal snelle tips die je meteen kunt toepassen.

Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.