Instagram voor je webwinkel - interview met Instagram blogger Eliane Roest

30 april, 2015

Instagram voor je webwinkel - interview met Instagram blogger Eliane Roest

Instagram voor je webwinkel, een absolute must have! Houd je niet van Facebook, bloggen of Twitter? Dan maakt Instagram toch vaak een kans om de spil van je communicatie te worden! Hoe en waarom? Dat lees je hieronder in het interview met professioneel Instagramblogger Eliane Roest.

Wie ben je?

Ik ben Eliane Roest, ik woon in Amsterdam West met mijn vriend en dochter van bijna 6.

Wat doe je allemaal?

In het dagelijks leven adviseer ik (lokale) ondernemers hoe zij hun digitale presentatie kunnen verbeteren met behulp van social media. Nog lang niet iedereen kan de waarde van social media inschatten, mijn doel is hen dat op een leuke en persoonlijke manier te laten inzien.
Social Media is de ultieme tool om « top of mind » te blijven bij je achterban. Daarnaast Instagram ik redelijk fanatiek, blog ik daarover en in mijn vrije tijd haak ik me ook nog eens 10 x in de rondte. Een zogezegd bezig bijtje.

Eliane Roest

Wat kun jij voor een online ondernemer betekenen?

Als webwinkelier is social media de manier om in contact te komen met je (potentiële) klanten. Het ene medium leent zich daar beter voor dan het ander. Ik adviseer ondernemers welke zij het beste kunnen gebruiken, ik ondersteun ze in het bedenken van content en waar nodig neem ik het compleet uit handen. Ook brainstormen doe ik graag, niemand kan namelijk jouw tone of voice zo goed verwoorden als jijzelf. In een brainstorm neem ik alle social media onder de loop, geef hier feedback op en ontwikkel ik in samenspraak met de ondernemer hoe dit beter kan. Hier kan bijvoorbeeld een jaarplanning uit voort komen, op maandelijkse basis is er dan nog een contactmoment om de afgelopen maand te bespreken en de vooruitgang te meten en eventueel bij te sturen waar nodig.

Eliane Roest

Wanneer werd je verliefd op Instagram en waarom?

Oh dat is echt al heel lang geleden. In het begin nam ik het lang zo serieus niet en plaatste ik zo nu en dan een vage donkere foto. Het was mij vooral te doen om te weten hoe het medium werkt en te beslissen of ik het wilde inzetten voor mijn toenmalige werkgever. Ongeveer 2 jaar geleden gooide ik de knop om. Ik ben me er toen echt in gaan verdiepen, ontwikkelde een strategie qua look en feel. Overigens verander ik die ook om de zoveel tijd als ik ergens op uit gekeken ben. Als je dus terug scrolt door mijn feed, zie je dat ook. Momenteel ben ik veel buiten en in Amsterdam en dat zie je dan ook terug in mijn foto’s. Een paar maanden terug heb ik een splitsing in mijn accounts (@elianeroest & @roesthaakt) gemaakt en daar heb ik weer zoveel van geleerd. Al die kennis deel ik 1 op 1 met mijn opdrachtgevers en dat is waardevolle kennis. Onlangs vroeg een potentiële nieuwe opdrachtgever aan mij wat voor iemand ik ben, toen heb ik hem verwezen naar mijn Instagram account, een beter beeld van mij en mijn leven ga je niet krijgen.

Wat is jouw toekomst visie als het om Instagram gaat?

De toekomst van Instagram staat nog redelijk open, wel staan er een aantal dingen op stapel. In Amerika zijn ze al begonnen met adverteren, dat komt binnenkort ook onze kant op. De grootste verandering waar vooral ik op aan het wachten ben, is Instagram bruikbaar maken voor meerdere accounts. Op dit moment beheer ik meerdere accounts en het in- en uitloggen is natuurlijk niet ideaal voor een goede interactie met de community. Ook hoop en verwacht ik dat we uiteindelijk onder onze foto’s clickable links kunnen plaatsen. Om op die manier mensen direct naar je website te kunnen leiden. Business wise zou dat natuurlijk een goede ontwikkeling zijn. Aan de andere kant ben ik bang dat Instagram daardoor heel erg snel gaat vervuilen. Ik volg zelf heel weinig zakelijke accounts, ik laat mij liever dagelijks inspireren door fotografisch talent van over de hele wereld.

Wat zijn jouw tips voor het Sell your stuff online Instagram account?

Eerste wat mij opvalt zijn de verschillende filters, randjes die je door elkaar gebruikt. Dat oogt heel rommelig. Dat komt denk ik door de reposts, suggestie -> zet om alles een wit randje, of vergroot ze iets dat alle randjes er vanaf vallen (geldt ook voor applepiepieces). Op 90% van de foto’s zie ik je boek. Dat is in verhouding wel erg veel reclame. En nu snap ik dat het ook veel reposts zijn maar het is too much wat mij betreft.

Wat dan wel?

  • tips, deel wat tips uit je boek, zonder al te veel weg te geven en breng ze in beeld
  • quotes, om mensen focus te geven en bedenk daar een mooi beeld bij
  • content, je deelt kleine momenten uit je eigen leven en die mix is goed
  • inspireer, laat zien wie of wat jij goed vindt, bijvoorbeeld voorbeelden uit buitenland die geen concurrentie zijn

Meer Eliane Roest

Meer Eliane Roest en haar prachtige foto's vind je hier:
www.instagramblogger.nl
instagram.com/elianeroest
www.elianeroest.nl/blog hier deelt Eliane social media tips & tricks

Instagram guru