Gastblog Lina Andersson: Feest, Instagram Shopping is hier!

29 april, 2018

Instagram shopping

Ik kreeg een héél enthousiast berichtje van Miriam van sieradenmerk Julesbean.nl. Instagram heeft namelijk éindelijk de 'Shoppable posts' op haar Instagram profiel uitgerold, iets wat Miriam maanden geleden had aangevraagd. Nu kan ze haar sieraden 'taggen' en direct linken naar de shop! Dat zal vast een boost geven.

Zo ziet het eruit bij Julesbean: Wanneer je klikt op een tag opent hij hem eerst in Instagram, en toont hij alle getagde producten in de afbeelding. Daarna klik je op 'Shoppen' en ga je naar de webshop vanuit Instagram. Hoe fijn!? Reden voor een feestje, en natuurlijk uitleg over hoe jij dat ook kunt krijgen.

Instagram Shopping

Hoe werkt dat dan?

De voorwaarden (ja, helaas die zijn er ook, maar zijn niet super boeiend):
• Je moet een Facebook productcatalogus hebben in je Facebook business account, en deze moet gekoppeld zijn, lees meer.
• Je moet een Instagram bedrijfsprofiel hebben, geen privé-profiel. Dit kan je makkelijk in de Instagram instellingen inschakelen, lees meer.
• Je moet voldoen aan de verkopersovereenkomst en moet fysieke producten verkopen die niet tegen het Facebook handelsbeleid zijn. Lees hier de documentatie van de verkopersovereenkomst.

STAP 1 - Zorg dat je aan de voorwaarden voldoet en een Facebook productcatalogus hebt die gekoppeld is

STAP 2 - Producten taggen inschakelen binnen Instagram, nadat je goedgekeurd bent:
1. Tik op het profiel-icoontje (poppetje) om naar je profiel te gaan
2. Tik op de melding Aan de slag boven aan je profiel
3. Als je de hierboven weergegeven melding niet ziet, tik je op het tandwieltje
4. Tik op Winkelen
5. Tik op Doorgaan
6. Selecteer een productcatalogus om aan je bedrijfsprofiel te koppelen
7. Tik op Klaar

LET OP

Als Winkelen niet beschikbaar is onder Bedrijfsinstellingen, is de beoordeling van je account nog niet voltooid of is je account niet goedgekeurd voor winkelen op Instagram. Normaal gesproken duurt het beoordelingsproces enkele dagen, maar soms moet Instagram het account iets grondiger onderzoeken en duurt het mogelijk langer.

STAP 3: Producten taggen in je berichten:
1. Selecteer een foto en voeg een bijschrift, effecten en filters toe
2. Tik op de producten in de foto die je wilt taggen
3. Voer de namen in van de producten die je wilt taggen en selecteer ze wanneer ze in het zoekvak worden weergegeven
4. Tik op Klaar
5. Tik op Delen

Je kunt de tags toevoegen zowel in je nieuwe als in je bestaande berichten waar je producten toont. Je kunt tot vijf producten per één afbeelding taggen en maximaal 20 wanneer je bijvoorbeeld een carrousel gebruikt met meerdere afbeeldingen.

De productnaam en gegevens haalt Instagram op via de productcatalogus (die dus wordt opgehaald uit je webshop) met de prijs en beschrijvingen die je daar gebruikt. Bedenk wel dat als je een internationale doelgroep hebt, maar je beschrijving in het Nederlands is, iedereen het in het die taal zal zien.

Als je voorbeelden van berichten wilt bekijken of een concept van een bericht wilt opslaan, klik je op Voorbeeld van getagde producten bekijken of Concept opslaan op de pagina om een bijschrift aan je bericht toe te voegen, onder Personen taggen of Producten taggen.

Lees hier de complete documentatie van Instagram zelf.

Dankjewel!

Hartelijk dank aan onze partner Lina Andersson voor deze super informatieve gastblog. Wil je meer te weten komen over online marketeer Lina Andersson? Ga dan naar www.linaandersson.nl

Wil jij meer volgers én zakelijk het beste halen uit Instagram?

Doe dan onze online cursus Instagram doelgroep volgers formule. Leer hiermee snel en eenvoudig dé beproefde Instagram-formule voor echte doelgroep volgers. Up to date met de laatste Instagram informatie (stories, adverteren, shopping).

Meer Instagram volgers




Laat een reactie achter

Reacties worden eerst altijd even gecheckt voordat ze online verschijnen.