🎄🎅🎄🎁 GRATIS Feestdagen Handboek voor webshops 👉 Download hier

Hoe kom je met je webshop in de media?

27 september, 2021

De Perswinkel, onze nieuwe partner

Prominent met een product in een relevant magazine staan is nog steeds heel goed voor je zichtbaarheid en de verkoop. Ook anno 2021. Maar hoe kom je dan in zo'n blad zonder een grote zak geld mee te nemen? Lees gauw verder, want in dit artikel vind je hierover alles wat je moet weten. Bovendien krijg je heel waardevolle informatie voor je eigen perspagina, (on- en offline) perskit en persbericht.

Wat is een perspagina?

Een perspagina, pagina voor de pers of ook wel news room genoemd, bevat essentiële informatie voor journalisten: een overzicht van persberichten, beelden, contactgegevens, social media-links en andere relevante informatie van je onderneming. Een perspagina is een aparte pagina op je website of webshop.

Uit navraag door Business Wire aan journalisten tot welke bronnen ze zich richten als ze een artikel schrijven over een bedrijf, volgde deze top 6:

  1. bedrijfswebsite 92%
  2. perspagina 77%
  3. sociale media 42%
  4. woordvoerder 42%
  5. vakblad 41%
  6. blog 34%

Het is dus echt belangrijk om een perspagina te hebben. Vindt een journalist niet meteen de gewenste informatie op jouw site, dan wordt de informatie vaak ergens anders vandaan gehaald. De kans is groot dat je dan niet wordt meegenomen in het artikel en jouw controle op de juiste informatie is dan ook weg.

Hoe richt je een perspagina in?

Een perspagina kan heel eenvoudig en heel uitgebreid zijn. Het is maar net waar je voor kiest. Om dat te illustreren hier een aantal perspagina voorbeelden:

  • https://www.seepje.nl/pers
  • https://www.stage-entertainment.nl/nl/algemeen-perspagina
  • https://www.boerenbed.nl/boerenbed-perspagina
  • https://www.hetschip.nl/pers/perspagina

Dit is de perspagina van Ben & Jerry's, een goed voorbeeld en heel compleet.
Perspagina Ben & Jerry's

Wat is een perskit?

Een perskit, press kit of persmap is een gebundelde verzameling promotiemateriaal over een onderneming, organisatie of product dat wordt verspreid onder de media. Het verspreiden van een perskit is vaak gekoppeld aan een persconferentie, perspresentatie of productlancering. Maar een perskit kan dus ook prima als download staan op jouw contact- of perspagina! Zo komen journalisten en redacteuren makkelijker aan informatie over jou en je bedrijf én kun je met zo'n perskit zelf regisseren wat ze (eenvoudig) over je te weten komen.

Download hier als voorbeeld de perskit van Happlify your life die gemaakt is ten behoeve van de boeklancering op www.happlifyyourlife.nl.
Happlify your life perskit

Waar moet een perskit aan voldoen?

Even op een rij, wat zit er allemaal in zo'n perskit?

  • persbericht in Nederlands (en bij buitenlandse beurzen/doelgroep uiteraard ook een andere taal)
  • fotomateriaal (eventueel met link waar te downloaden)
  • het (beknopte) verhaal van de onderneming of organisatie
  • verkoopinformatie
  • contactpersonen, inclusief mobiel nummer en e-mailadres

Dit is de basis, natuurlijk kun je dat aanvullen met samples, folders en cadeautjes, maar maak het niet te gek en houd het relevant.

Perskit voorbeeld

Wanneer je een persmap offline uitreikt op een beurs aan een journalist die interesse heeft, vraag dan ook om het kaartje van de journalist en beloof bijvoorbeeld nog even het persbericht digitaal te mailen. Een digitaal persbericht is namelijk veel makkelijker te verwerken dan een printje. Vergeet niet het adres op te slaan voor je persbestand, weer een mooi nieuw perscontact erbij.

Hier nog een leuk voorbeeld van Fields of Joy festival die van de complete perskit één handige en overzichtelijke te downloaden PDF heeft gemaakt.

Wat is een persbericht?

Een persbericht is een geschreven bericht dat door een onderneming of organisatie wordt verspreid aan (nieuws)media, in de hoop dat de inhoud gepubliceerd gaat worden door deze media. Het doel van een persbericht is over het algemeen het interesseren of overtuigen van het publiek. Voor een redactie een persbericht overneemt, heeft het bericht nieuwswaarde nodig.

Wat moet je zeker niet doen bij een persbericht?

Een goed persbericht is heel belangrijk als je de pers wilt benaderen. Een slecht persbericht (spelfouten, te commercieel of geen nieuwswaarde) wordt nauwelijks geplaatst. Wat moet je zeker niet doen?

  • in het onderwerp van je e-mail ‘persbericht’ schrijven. Schrijf in het onderwerp waar het persbericht over gaat om de journalist alvast te prikkelen je mail te openen
  • geen wervende teksten, hou het zo zakelijk mogelijk. Het is een persbericht, geen folder of advertorial
  • meerdere journalisten tegelijk mailen en alle adressen zichtbaar in beeld zetten, gebruik hiervoor indien nodig de bcc. Nog beter: verstuur zo persoonlijk mogelijk
  • het belangrijkste nieuws als laatste vermelden, begin hier juist direct mee en eindig met de minst belangrijke informatie
  • een persbericht schrijven over iets in het verleden, hou het actueel.
  • ontwerp het persbericht niet als een advertorial of folder, hou het bij platte tekst in word met eventueel een logo en voorbeeldfoto
  • alleen maar bijlagen toevoegen, plak het persbericht ook als platte tekst ín de e-mail, makkelijk en snel te lezen voor de journalist zonder dat hij iets extra hoeft te openen
  • onbereikbaar zijn terwijl jouw mobiele nummer bij het persbericht staat. Zorg bovendien voor een duidelijke ‘noot voor de redactie’, zodat jouw gegevens niet gepubliceerd worden
  • geen pagina’s vol schrijven, hou het beknopt met maximaal 1 A4
  • een duidelijke kop of de tussenkopjes vergeten, die zijn heel belangrijk zodat een journalist de tekst kan ‘screenen’
  • schrijf geen hebben/worden/zijn in combinatie met een voltooid deelwoord, schrijf actief, dat leest veel fijner
  • gebruik ook geen vakjargon of marketingtaal
  • verstuur niet te grote e-mails, hou het onder 2 mb met bijlagen en link naar high-res beeld
  • schrijf geen je/jij/jullie of nog erger: de ik-vorm in een persbericht. Heel verwarrend als het letterlijk online verschijnt

💡 TIP: wil je een persbericht liever laten schrijven (of redigeren)? Er zijn zoveel tekstschrijvers die dat voor je kunnen doen. Kijk bijvoorbeeld eens naar CopyRobin.

    Schreeuw van de daken dat je er bent!

    Suez thee wint een Happy Stuff Award

    Zoals ik eerder aangaf is het verspreiden van een perskit vaak gekoppeld aan een perspresentatie of productlancering. Schrijf daarom een aantrekkelijk, pers waardig, kort en algemeen persbericht over je onderneming en/of de producten of diensten die je verkoopt. Houd het simpel en het liefst bij één hoofdonderwerp. Link in het bericht naar je perskit. Stuur dit bericht naar 5 magazines, kranten of blogs waar je graag in zou willen verschijnen. Doe dat met aandacht en bel het liefst altijd na.

    Vind je dat eng? Begin dan bij het plaatselijke sufferdje. Dat bedoelde ik met 'Think local' en misschien kun je het bericht ook sturen naar familie, vrienden en bekenden met de vraag of zij het willen delen met hun relevante contacten. In je inner circle (je wolf pack zoals ik dat graag noem) is de gun-factor groot.

    Toen Annemarie met haar webshop Suez Thee een felbegeerde Happy Stuff Award won stond ze mooi in het Noord-hollands Dagblad en dat heeft haar geen windeieren gelegd!

    Nog eens 5 gouden tips voor een webshop om in de pers te komen

    1. zorg voor nieuwswaarde (zoals een nieuw product)
    2. zorg voor een goed beeld (sfeerbeeld én vrijstaand beeld, in hoge resolutie)
    3. zorg voor de juiste contacten (speur de bladen af, bij wie moet je zijn om op de juiste pagina te komen?)
    4. zorg voor een goede begeleidende tekst, zoals een persbericht
    5. timing is alles

    Laat ziet dat je webshop of merk is opgepikt!

    Last but not least: word je gefeatured in een magazine en/of ergens online? Wees trots en dankbaar én laat het zien! Zoals maison KOOS dat bijvoorbeeld doet met behulp van Instagram stories.
    maison KOOS in de media

    Deze gastblogpost is tot stand gekomen met tips en tricks van onder andere Marianne Sijberden van de De Perswinkel - PR-Bureau voor merken en webwinkels) De Persbeeldwinkel is een online databank vol high-res persbeeld. Redacteuren zoekendaar  op kleur, categorie of tag en vullen hun shoppingpagina- en trendpagina’s in de bladen met productfoto’s uit deze beeldbank. Aanmelden kan hier bij De Persbeeldbank en hier bij Pelipress.

    SYSO Awesome tips nieuwsbrief voor ondernemers



    Meer campfire stories

    Instagram reels zakelijk inzetten. Hoe dan?!
    Instagram reels zakelijk inzetten. Hoe dan?!

    19 oktober, 2021

    Lees meer

    Cadeau voor jou: Hét Feestdagen Handboek voor webshops 2021
    Cadeau voor jou: Hét Feestdagen Handboek voor webshops 2021

    15 oktober, 2021

    Lees meer

    Waarom storytelling zo belangrijk is voor je webshop
    Waarom storytelling zo belangrijk is voor je webshop

    05 oktober, 2021

    Lees meer