Handige hack: één afmeting voor élke social media post

03 november, 2017

Handige hack: één afmeting voor élke social media post

Elk social media heeft een eigen ideale afbeeldingsgrootte voor je bericht. Je kunt daar heel lang en heel kort over schrijven, en je vindt er héél veel blogposts over als zoekt op Google. Één van de beste pagina’s waar je heel actueel álle formaten kunt checken is de Omnicore’s Social Media Size Cheat Sheet, sla deze link zeker op om up to date te blijven.

En dan nu de beste formaten voor het delen van afbeeldingen op social media. Je weet wellicht al wel dat berichten met beeld sowieso 150% meer aandacht krijgen dan berichten zonder. Helaas heeft elk social media een eigen voorkeur voor een bepaalde afmeting. Desbetreffende afmeting wordt dan volledig getoond en niet afgesneden.

Dit zijn dé huidige juiste formaten (okt 2017):

  • Facebook – 1.200 x 628 px
  • Instagram – 1.080 x 1.080 px
  • LinkedIn – 552 x 368 px
  • Pinterest – 600 x 900 px
  • Twitter – 1.024 x 576 px
  • Google+ – 800 x 320 px

Heb je haast?

Dan is er ook een ‘short cut’. Deze twee afbeeldingsformaten zijn een gemiddelde van bovenstaande en werken ook prima. Al zou ik het verticale, portret formaat alleen gebruiken voor Pinterest.

  • Horizontaal (landschap) – 1.024 x 512 px
  • Verticaal (portret) – 800 x 1.200 px

Hoe maak je die afbeeldingen?

Sowieso moet een post binnen de regels van jou bepaalde branding passen enden aansluiten op je brandboard. Een brandboard is een beknopte handleiding met de kleuren, logo’s lettertypes, speel- en beeldgebruik van jouw brand. Daar moeten bij voorkeur al jouw posts binnen passen. Gebruik, om de afbeeldingen te maken, het liefst zoiets als Photoshop. Kun je daar niet mee overweg kijk dan zéker eens naar Spark van Adobe!! Ook heb je natuurlijk Canva.com, Picmonkey.com of, als je Buffer hebt, Pablo.

Meer weten?

Lees hier de long read met nog voor meer in depth info.