💰 💰 💰 ZÓ verdien je meer geld met je webshop - gratis online workshop 👉 KLIK HIER

Facebook ads drop van 50% in september?! (en wat je ertegen kunt doen)

29 augustus, 2020

Facebook ads drop van 50% in september?! (en wat je ertegen kunt doen)

Er is altijd wel wat met social media aan de hand. Veranderende algoritmes, er komt wat bij (Tiktok en Instagram Reels) en er gaat wat weg (Myspace en Hyves). En ik begrijp ook best dat altijd alles in beweging is, maar dat maakt mijn liefde voor social media niet groter… (lees hier maar > Géén social media meer gebruiken. Cool of kansloos?)

Zo verandert de layout van Facebook per 1 september bij iedereen en dat ziet er best lekker fris uit. Maar dat is niet het grootste ‘ding’ komende maand als het om Facebook gaat… Apple komt zo rond deze herfst met een nieuw besturingssysteem iOS 14 en daar liggen ze bij Facebook al nachten wakker van. 

Wat is er aan de hand?

Apple heeft gebruikersprivacy flink hoog op de prioriteitenlijst staan, een gebied waar Facebook moeite mee heeft (ondanks 'The future is private' - zie de video hieronder). Met iOS 14 wil Apple voorkomen dat gebruikers ongevraagd advertenties van derden voorgeschoteld krijgen. Daarvoor moet voortaan expliciet toestemming worden gevraagd. Facebook gebruikt juist deze unieke apparaatidentificatie (IDFA) om reclames te personaliseren. Veel mensen zullen waarschijnlijk op ‘nee’ drukken.

Wat betekent dat?

De verandering doet Facebook op één gebied pijn: het advertentiesysteem 'Audience Network'. Het Audience Network is een netwerk van apps en websites buiten Facebook waarop Facebook-advertenties in hun inhoud worden weergegeven. En met de komst van iOS14 verwacht Facebook dat de inkomsten bij de tak door de aanpassingen tot wel 50 procent lager kunnen uitvallen. Dat is de reden dat Facebook heeft aangegeven te stoppen met de ontwikkeling van Audience network voor iOS14. 

Wat nu?

De soep wordt vast niet zo heet gegeten, dus wat er uiteindelijk van overblijft… we zullen het zien. Want was het al bijna onmogelijk om organisch zichtbaar te zijn op Facebook, nu lijkt het erop dat adverteren via Facebook ook weer een stuk minder aantrekkelijk wordt.

“Facebook beweert dat het vecht voor de eigenaren van kleine bedrijfjes tijdens een wereldwijde pandemie, iets dat Apple, met zijn dure iPhones, toch niet zou begrijpen.” Dat lijkt wel een beetje iets met een pot en een ketel. 

Bij dit soort berichten ben ik altijd blij dat wij ons al jaren richten op nieuwsbrief- en content marketing. Twee middelen waarmee je niet afhankelijk bent van de grillen van een ander. Je mailinglijst kun je zelf laten groeien en die blijft altijd van jou. Ons advies is nu ook zeker om daar je pijlen op te blijven richten en social media te blijven gebruiken als bewegwijzering.

Minderen, kan dat?

Social media gebruiken voor je online onderneming is de norm. Het inzetten van ads is zo goed als noodzakelijk om nog een beetje op te vallen in de informatie-overload en elke week verandert er wel wat aan dat onberekenbare algoritme.

Zou jij het fijn vinden balans te vinden, de overload te stoppen en effectiever met social media om te gaan? En hoe zou je het vinden met minder social media tóch naamsbekendheid en bezoekers naar jouw webshop- of site te krijgen, zonder je alleen maar dood te staren op social media? Check dit 👇

Social media DETOX voor ondernemers

Bron: Adformatie