Dé slimme Sinterklaas strategie voor je webshop

Dé slimme Sinterklaas strategie voor je webshop

Dé slimme Sint strategie voor je webshop. Precies, probeer dat maar eens tien keer achter elkaar te zeggen zonder te struikelen! Maar even zonder dollen. Hoe haal je nu het beste uit die Sinterklaas met je webshop? Dát ga ik je vertellen, althans hoe het bij Applepiepieces werkte, hoe we het effectief inzetten voor klanten én hoe jij het zou kunnen toepassen voor de communicatie van jouw shop.

Ingrediënten 

Met andere woorden, wat heb je nodig om deze strategie toe te passen?

  • webshop met alles erop en eraan
  • Sinterklaas categorie. Een pagina waar je bijvoorbeeld alleen cadeaus zet tot een bepaald bedrag of in bedrag subcategorie tot €15, €20, €30 enz.
  • Sinterklaas campagnestijl. Een herkenbare stijl die je overal in je communicatie terug laat komen. Webshop, social media, nieuwsbrieven e.d. Is zelf ontwerpen niet jouw 'ding'? Er zijn veel vormgevers of illustratoren die je hiermee kunnen helpen. Je vindt deze bijvoorbeeld op Instagram. Kijk ook eens op Creative Market voor winters/feestelijk artwork.
  • nieuwsbriefsysteem zoals Mailerlite
  • Facebook en Instagram

In dit geval geloof ik heilig in het uitsmeren van verschillende acties over een bepaalde tijd. Hieronder volgt een mogelijke planning, met voorbeelden, maar maak ‘m zeker op maat voor je eigen webshop! De data zijn indicatief, kijk even wat voor jouw planning werkt.

Rond 13 november

  1. Sinterklaas categorie online en zichtbaar plaatsen in je shop (als het goed is staat ‘ie er al even = goed voor je SEO)
  2. alles in Sint stijl: hoofdbeeld op home, social media headers ook aangepast
  3. nieuwsbrief eruit met 25% korting op de complete Sinterklaas categorie

Sinterklaas nieuwsbrief 001

14 november

  1. communiceer dezelfde actie als in de nieuwsbrief overal op social media

18 november

  1. Sinterklaas categorie ‘opschudden’, dat wil zeggen productvolgorde husselen en mogelijk aanvullen met wat nieuwe items
  2. nieuwsbrief eruit met 25% korting op de complete Sinterklaas categorie (met nieuwe cadeautips!)

Sinterklaas nieuwsbrief 002

19 november

1. communiceer dezelfde actie als in de nieuwsbrief overal op social media

TIP!

Tussendoor blijf je cadeautips in de spotlight zetten op social media, elke dag op Facebook minimaal 1 product posten.


26 november

  1. s’ morgens vroeg de nieuwsbrief eruit met 20% korting op… alles! Één dag lang t/m klokslag 12 uur ’s nachts.
  2. communiceer dezelfde actie als in de nieuwsbrief overal op social media

💡 TIP: Als je een selecte groep klanten hebt die vaak extra privileges krijgen, dan noemen wij dat hier VIP’s, maar het kan natuurlijk zo zijn dat jouw nieuwsbrief abonnees dat sowieso zijn!

Sinterklaas nieuwsbrief 003

29 november

  1. nieuwsbrief eruit met ’laatste kans, 35% korting op de complete Sinterklaas categorie t/m de uiterste besteldatum (bijv. 1 dec). Dat adviseren we omdat je dan zo min mogelijk ongelukkige klanten hebt die te laat bestellen

Sinterklaas nieuwsbrief 004

30 november

  1. communiceer dezelfde actie als in de nieuwsbrief overal op social media

2 december

  1. nieuwsbrief eruit met last minute tip: digitale cadeaubon die met direct kan printen en als cadeau zelf kan verpakken
  2. communiceer dezelfde actie als in de nieuwsbrief overal op social media

💡 TIPTussen de nieuwsbrieven zaten bij Applepiepieces twee andere nieuwsbrieven met heel andere content om Sint-overkill te voorkomen. Wat precies dat vind je in de online cursus E-mailmarketing magic en het Content coach programma, beiden vind je ook terug als je een SYSO VIP abonnement hebt.

6 december

  1. haal de Sinterklaas categorie ’s morgens vroeg meteen offline OF
  2. nieuwsbrief eruit met: ‘Aaaw, heb je van de Sint nét niet dat éne cadeautje gekregen?…’ en geef die dag nog allerlaatste kans om met 25% jouw wens te scoren 
  3. alles wordt vandaag sowieso: KERST!

Ga jij aan de slag?

Ik hoop het wel natuurlijk, want als je dit goed inzet werkt het gewoon. Als je dit gaat toepassen, dan hoop ik dat je dat met ons deelt. Dat kan bij voorbeeld in de SYSO Insiders hangout (gratis). Leuk!

En wat doen we dan met Kerst?

Kerst behandelen we weer heel anders en ook dit kan je op 100 verschillende manieren aanpakken. Word SYSO VIP en zorg voor een geweldige decembermaand én begin het nieuwe jaar met een knaller! Wat dacht je van een party categorie voor Oud en nieuw? En heb je al nagedacht over je sale strategie? Dit zijn allemaal zaken waarbij we je in het nieuwe jaar graag mee helpen.

Nieuwsbrief = koning!

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is de nieuwsbrief in ons advies een belangrijk element. Waarom?

  • voor elke €1 die je erin stopt krijg je gemiddeld €38 terug
  • dit marketingmiddel is en blijft altijd van jou
  • je bent niet afhankelijk van geflipte algoritmes en social media die geld van je willen om zo zichtbaar te zijn
  • mensen die jouw nieuwsbrief willen zijn geïnteresseerd en daardoor heel dichtbij om klant te zijn, blijven of worden
  • en… een mailinglist en dus je bereik kun je zo groot maken als je zelf wilt

Handige tip

Kies daarom NU voor een effectief nieuwsbrief systeem en geef jezelf en je webshop dit cadeau: E-mailmarketing magic. Leer met deze online cursus stap voor stap dé nieuwsbrief basics: een converterende lay out, opzet, lezers geboeid houden, je mailinglist (als vanzelf) laten groeien, bonus-tips met als doel: meer omzet.


Laat een reactie achter

Note: publicatie van je reactie kan even duren. Dankjewel voor je geduld.