De 3 tijdbesparende tips bij klantvragen

09 juni, 2017

De 3 tijdbesparende tips bij klantvragen

Tijdbesparende tips zijn voor een ondernemer altijd meer dan welkom toch?! Wat dacht je van deze? Als je webwinkel, blog of website up & running is krijg je vragen. Vragen per mail, via Facebook, Instagram, Twitter, e-mail, WhatsApp of via de chat... Het lijkt wel alsof er na elke twee antwoorden die je geeft drie vragen terugkomen.

Gelukkig kun je daar wat aan doen. Want hoezeer vragen van klanten leuk, interessant, aardig en gezellig kunnen zijn, er zijn vragen die je kan voorkomen (en dát scheelt tijd). Het is voor de vraagsteller ook fijner bepaalde antwoorden gewoon eenvoudig op je site te vinden, ze blijven dan ook dichter bij het koopproces. Daarom hierbij mijn 3 tijdbesparende tips.

De drie handige tijdbesparende tips

1 - Wees zo duidelijk mogelijk

Is de productomschrijving wel duidelijk genoeg? Is de beschrijving -naast een goed verhaal- compleet met aantallen, maten, materiaalbeschrijvingen en dergelijke? Zo niet, probeer dat dan aan te passen en zo compleet mogelijk te maken. Ook meerdere productfoto's -dichtbij, andere achtergrond, close up, hoe je het gebruikt enz. of een video (!) van het product maakt vaak een wereld van verschil.

2 - Test de structuur van je shopbeleving

Klopt de structuur van jouw webshop? Zijn de categorieën helder? Is het ‘makkelijk’ om te shoppen of raken je klanten de weg kwijt? Probeer het zelf eens uit of, beter nog, laat het testen door drie mensen terwijl je er naast zit. Geef een duidelijke opdracht zoals 'shop een cadeautje van maximaal €20,- voor je zus, als cadeau ingepakt met briefje naar een ander adres' en kijk hoe het van begin tot einde verloopt.

3 - Maak je eigen FAQ-pagina

Bouw een goede FAQ op, oftewel de ‘frequently asked questions-pagina’, een pagina waar je alle veel voorkomende vragen plaatst mét antwoord. Super handig en goed voor je SEO. Als je dan per email een vraag krijgt waarvan het antwoord op de FAQ-pagina staat, kun je daar vriendelijk naar verwijzen en heb je die potentiële klant meteen weer naar de shop geleid.

Met deze drie tips kun je al best een hoop onnodige vragen elimineren en meer tijd besteden aan wat je eigenlijk gewoon het allerliefste doet, bijvoorbeeld, het creëren van iets nieuws, ontwerp van product of dienst. En krijg je toch een vraag? Beantwoord die dan snel, aardig en vrolijk. Als mensen wat aan jou vragen, zijn ze geïnteresseerd en staan ze eigenlijk al met één been binnen.

Heb jij nog tips?

Heb jij nog een tijdbesparende tip bij klantvragen? Deel het met ons als Insider in de Sell your stuff online Insider Facebook group. En nooit meer iets missen van Sell your stuff online? Like dan ook onze Facebook-pagina en schrijf je in voor de Sell your stuff online Awesome tips.




Laat een reactie achter

Reacties worden eerst altijd even gecheckt voordat ze online verschijnen.