Creëer meer tijd en vrijheid met de GRATIS NOT TO DO LIST > > > * KLIK HIER & DOWNLOAD *

Dé 2019 Valentijnsdag tips & tricks voor je webshop of online onderneming

21 januari, 2019

Dé 2019 Valentijnsdag tips & tricks voor je webshop of online onderneming

Ergens is het wel een lekker idee dat je de grijze hangover-maand januari kan 'doorkomen' met het voorbereiden van een briljante Valentijnsdag campagne voor jouw webshop. En ja, (bijna) elke online onderneming, of je nu producten met je webshop verkoopt of diensten als coach, kan 'iets' met Valentijnsdag. Want of je nu een complete Valentijnsdag giftguide maakt, een korting op de dag zelf geeft of een winactie opzet... het kan allemaal de 14e februari én je bent weer 'on top of mind'.

Valentijnsdag cijfers

We beginnen met wat cijfers want... meten is weten toch?!
Wenskaarten - 65%
Uit eten - 44%
Chocolade - 38%
Bloemen - 32%
Cadeaubon - 19%

Dus, hoe haal je nu het beste uit Valentijnsdag met je webshop / online onderneming? Hieronder een aantal tips.

1 - Maak een Valentijnsdag giftguide

Dit klinkt echt veel moeilijker dan het is, een gift guide hoeft niet meer of minder te zijn dan een Valentijnsdag categorie. Een pagina waar je bijvoorbeeld alleen cadeaus/producten zet die bij dit onderwerp horen. Denk breed, denk bijvoorbeeld aan alle producten die roze of rood zijn. Producten met hartjes, ringen, kettinkjes, armbanden, maar het kunnen ook producten zijn waar je misschien niet meteen aan denkt, zolang het maar cadeau kan worden gedaan en zolang het maar iets liefs, liefde, vriendschap en/of dankbaarheid uitstraalt. Het kan zelfs een mok of warme sjaal zijn als je het zo bekijkt.

2 - Doe wat naar je klanten op de dag zelf

De meest eenvoudige actie is op de dag zelf, 14 februari, een goede nieuwsbrief te versturen naar je klanten. Veel ondernemingen geven die dag korting, de meest gegeven korting is trouwens 14%.

Je komt ook prima weg met gewoon een lieve Valentijnsdag groet, maar verwacht daar dan weinig tot geen verkoop van. Dat is gewoon een 'imago ondersteunende' boodschap/actie.

3 - De Valentijnsdag winactie

Heb je geen zin om wéér in de korting-modus te schieten? Snap ik. Ga dan voor een (eenvoudige) winactie! Waarom?

  • het kost je relatief weinig tijd, want de actie zelf kan super simpel worden opgezet
  • je doet aan klantenbinding
  • een duidelijke actie creëert engagement
  • én als het goed is ook nieuwe volgers (=naamsbekendheid)

In dit geval zou ik mijn pijlen richten op Instagram. Hoe je daar een snelle winactie opzet lees je hier. Hoe eenvoudig een Valentijnsdag winactie aangekondigd kan worden zie je hieronder, dit is een nieuwsbrief van A Beautiful Story.

4 - Verkoop Valentijnsdag producten

Een complete collectie met alleen maar Valentijnsdag gerelateerde artikelen is natuurlijk leuk (maar niet voor iedereen haalbaar). Denk: mokken, kaarten, sieraden met hartjes, speciale chocolade, een cursus over relaties enz. Maar matchy-matchy werkt ook! Denk aan matching koppel sets zoals bijvoorbeeld deze leuke Boyfriend & Bae sweaters van Cotton candies.

5 - Doe bij elke bestelling een Valentijnskaart

Een kaartje van jou aan de klant is lief en leuk, maar een blanco kaart die de klant zelf nog kan versturen (scheelt weer een tripje naar de winkel) is wellicht minstens zo attent. Misschien kun je er zelfs één in lijn met je branding laten drukken. Zet daar dat niet pontificaal jouw promotie op, maar houd het subtiel. Win-win!

6 - Denk ook aan singles

Want... niet iedereen heeft een relatie of iemand op het oog. En dan is Valentijnsdag vast heel irritant, dus ook dáár kun je uitstekend op inspelen in de trant van: "Screw Valentijnsdag en trakteer jezelf!"

7 - The day after

Niets is zo rot op zo'n dag als iets verwachten en niets krijgen. 'The day after' kan daarom best een dikke kater hebben. Ook in dit geval kan de boodschap: "Screw Valentijnsdag en trakteer jezelf!" wonderen verrichten ;-)

Zal ik je helpen?

In het Content coach programma (winter) is een complete Valentijnsdag campagne uitgestippeld en beschreven, inclusief data en nog meer tips. Bovendien ben ik (Mariko) elke week live om de deelnemers te helpen met hun content. Wil jij dat ook? Doe dan mee met het Content coach LENTE programma en zorg dat je in elk geval van onder andere Moederdag een omzetklapper maakt! Klik hier en sign up.

8 - Valentijnsdag inspiratie

Nog een laatste tip: het Valentijnsdag inspiratiebord, vol inspiratie voor mooie content en een leuke campagne stijl. Veel succes!!

Valentijn-inspiratie