Conversie verdubbelt als je keuzestress halveert

17 mei, 2017

Conversie verdubbelt als je keuzestress halveert

Nu is ‘keuzestress’ vaak sowieso het eerste waar we naar kijken bij zoiets als een Conversie checkup, maar bovenstaande wand met blij gekleurde roller skates inspireerde mij meteen dit blogartikel te schrijven. Natuurlijk klinkt het poep verwend dat hele woord 'keuzestress', want wie krijgt er nou stress van iets wat in overvloed is en binnen handbereik ligt? Nou, jouw (potentiële) klant. Denk bijvoorbeeld aan een overdaad aan opties/categorieën in de navigatiebalk onder de header, een veel te lange lijst subcategorieën, een grote hoeveelheid (kleine) afbeeldingen, teveel producten op de homepage, door elkaar en in willekeurige volgorde…

Vergelijk het maar met een kleed vol ongesorteerde spullen op de vrijmarkt. Als je die geordend op kleur en soort zou zetten, misschien zelfs boeken op stapeltjes, kleding in een rek, wat prullen in aparte doosjes met hier en daar een handig prijskaartje, dan komt dat véél beter over dan één hele grote hoop. Als je alles overzichtelijk maakt en ordent kun je de prijs trouwens makkelijk maal twee doen (en het vintage noemen 😉).

Een verdubbeling van je conversie!

Het grote voordeel van orde en rust binnen jouw webshop is dat het de concentratie bevordert, wat de focus van de bezoeker zo lang mogelijk vasthoudt. En dát voorkomt dat hij of zij niet te snel is afgeleid, voortijdig afhaakt en dus niets koopt -klik weg-. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat als je de keuzestress halveert, de conversie verdubbelt!

Maar hoe dan?

Als je van het kleed naar je webshop gaat, dan heb ik hier een aantal quick wins die je vrijwel meteen toe kunt passen voor direct resultaat:

TIP 1

Houd de hoofdnavigatie helder, eenvoudig en beknopt. Werk liever met een verzamel-term zoals ’shop’ en daaronder een subnavigatie met bijvoorbeeld ‘bikini’s, sieraden, slippers enz…). Vervolgens kun je het helemaal netjes afmaken met een ‘Sub-subnavigatie’, zie hieronder een mooi voorbeeld. Op deze manier wordt de klant niet overweldigd door alle mogelijkheden, producten en categorieën en wordt er sneller doorgeklikt naar waar zijn of haar interesse ligt.

Mandami beach wear

TIP 2

Less is more... Zorg voor rust op elke pagina. Het moet overal in één oogopslag duidelijk zijn wat er op de pagina te doen of te bestellen is en hoe je dat het snelste doet. Dat betekent: niet teveel schreeuwende acties, knoppen en aandacht trekkende zaken. Het gaat er bij een webshop om dat er gekocht wordt en feitelijk moet alles zo ingericht zijn dat elk bezoek idealiter leidt tot een aankoop. Dit proces wordt ook wel een ‘funnel’* genoemd.

TIP 3

Geef jouw homepagina boven de ‘fold’ (eenvoudigweg de bovenkant van de pagina) één duidelijke call-to-action. Een knop die meteen naar een pagina gaat met de nieuwste producten, actie(product), prijsvraag of andere link die om welke reden dan ook op dat moment super belangrijk is.

TIP 4

Skip de slider. Ja echt, hoe een grote fan wij zelf ook zijn van een slider (verschillende grote beelden die elkaar net onder de navigatie afwisselen), het blijkt helaas een grote conversie-killer te zijn. Een slider is een leuk middel om geanimeerd meer te laten zien ‘dan zomaar één afbeelding’, maar blijkt veel onrust te geven bij de bezoeker. Je kunt de slider langzaam timen en de afwisseling van de beelden te faden in plaats van te schuiven, dat geeft al meer rust. Maar ten behoeve van een hogere conversie kun je de slider het best vervangen voor een mooi groot beeld dat wekelijks afwisselt.

Bonus conversie tip

Meer slimme categorieën leiden jouw klanten sneller naar waar ze op zoek zijn of naar wat ze leuk vinden (en niet wisten dat ze ernaar op zoek waren 😉). Naast een praktische indeling vinden mensen het ook fijn om op gelegenheid, betekenis, gevoel, pasvorm of kleur te kunnen zoeken. Zo lijkt het alsof je aanbod groter is zonder dat het ongeordend over komt én zonder dat je bezoeker overvallen wordt door keuzestress.

Handig

Als je de smaak te pakken hebt en je webshop eens goed wil laten scannen op conversie, zodat je weet waar je eventueel nog meer kansen laat liggen, kijk dan zeker eens naar onze Conversie checkup.

*Een funnel is een denkbeeldige trechter binnen een webshop of website. Deze trechter maakt van bezoekers naar kopers. Potentiële bezoekers doorlopen een proces en worden bewerkt totdat er een conversie plaatsvindt en zij onderaan uit de 'trechter' komen.

Ben je in voor meer van zulke handige tips?

Volg dan binnenkort de nieuwe Sell your stuff online Masterclass, een super leerzaam, leuk en intensief programma speciaal ontwikkeld voor ondernemers die een succesvolle webshop willen runnen. De Masterclass geeft je custom advies, uptodate tips en praktische handvatten waar je meteen mee aan de slag kunt. Bovendien ontmoet je andere webshop eigenaren waar vaak weer leuke contacten uit ontstaan. Hier kun je meer lezen en je ook aanmelden.

Ben je nog niet helemaal overtuigd? Dan helpt dit vast. Tijdens mijn zoektocht naar keuzestress stuitte ik op deze TEDtalk van psycholoog Barry Schwartz, waarin hij de wetenschappelijke verklaring van het fenomeen uitlegt.