💰Vertel over Sell your stuff online en verdien 20% commissie! • KLIK HIER

Voor jou: Content marketing voor de lente in coronatijd (+swipefile PDF)

01 april, 2020

Voor jou: Content marketing voor de lente in coronatijd (+swipefile PDF)

De seizoenstrends, de content marketing lessen, wekelijkse live Q&A, inhaakdata, kansen, véél voorbeelden en zoveel meer vind je doorgaans elke maand -week per week- behandeld in ons populaire Content coach programma. Het was deze keer dan ook heel vreemd om mei 'open te zetten' in de programma omgeving. Want wat wordt dat nou voor een maand zo na april, de maand dat we dit jaar worden gevraagd zoveel mogelijk binnen te blijven om het coronavirus effectief terug te dringen? En hoe communiceer je als onderneming in deze tijd? Lees gauw verder...

Om je op weg te helpen, behandelen we in dit artikel hoe je met deze coronatijd om kunt gaan als ondernemer. Normaal zijn dit onze maandelijkse topics:

  1. Wat is er in deze maand aan de hand?
  2. Wat wordt er over het algemeen gecommuniceerd?
  3. Waar moet je op letten?
  4. Waar liggen de kansen?

Deze punten vind je nu hieronder ook, niet als maand, maar op basis van de 'coronatijd'. Veel van de inhakers en feestdagen blijven wel overeind. Daar kun je nog steeds over communiceren (denk aan Pasen, Voorjaar, Moederdag e.d.), maar nu met een andere draai, een andere insteek.

Bij dit artikel hoort ook het handige gratis swipefile PDF: Content marketing voor de lente in coronatijd - hierin vind je ook veel duidelijke voorbeelden van nieuwsbrieven die door andere bedrijven worden verstuurd. 

💪 KLIK HIER en download het gratis PDF swipefile

Side note: Inmiddels hebben we al meerdere initiatieven in het leven geroepen om jou als ondernemer zo goed mogelijk door deze vreemde tijd heen te helpen.

1 - Wat is er in deze tijd aan de hand?

We gaan even 'terug in de tijd', ook al gebeurde onderstaande slechts in 4 weken. Het coronavirus heeft in korte tijd ons leven wereldwijd op z'n kop gezet. Het begon begin dit jaar in Azië en verspreidde zich razendsnel over de hele wereld. Op 27 februari werd de eerste officiële besmetting in ons land bekend. 6 Maart overleed spijtig genoeg de eerste coronapatiënt. Op 9 maart stopten we met handen schudden. Vanaf 16 maart sluiten de scholen en werken veel mensen vanuit huis. Tot 28 april blijft dat voorlopig zo. Evenementen en bijeenkomsten zijn tot 1 juni niet mogelijk.

Veel ondernemers worden door de maatregelen rondom het coronavirus getroffen. De ene branche is de andere niet, maar voor een groot deel van de ondernemers is deze tijd een strop.


Helaas... hoe langer de beperkingen duren, hoe schadelijker dat is voor de wereldeconomie en de nationale economie. Het Centraal Planbureau noemt een recessie in 2020 onvermijdelijk. Het planbureau verwacht dat de Nederlandse economie dit jaar in het gunstigste geval krimpt met 1,2 %, uitgaande van 3 maanden van beperkingen. In het meest ongunstige scenario kan de krimp dit jaar oplopen tot liefst 7,3% en volgend jaar tot 2,7%. - bron: KvK.nl

 

💪 Kijk ook het webinar: Hoe wapen ik me tegen een crisis?


Positief vooruit kijken!

Een normale aprilmaand
Maand vier van het jaar: april. Een rustige maand met veel vrolijke momenten. Tulpen, narcissen, hyacinten, 1 april - de dag van de grap, Pasen op 12 en 13 april, meivakantie en Koningsdag. O ja, het is ook nog eens de maand van de filosofie en het zonnetje laat zich weer vaker zien. Doei winterdip.

TIPPasen is bijvoorbeeld dit jaar niet te vieren met de hele familie, maar we kunnen er nog steeds wel wat gezelligs van proberen te maken. Wat dacht je van Facetime Pasen #facetimepasen of Pasen in Pyjama? Kijk naar je publiek, wat past daarbij en hoe kun je hun dan helpen?

Een normale meimaand
Mei is een populaire maand. Er zijn veel feestdagen zoals Goede vrijdag, Hemelvaart en Pinksteren en dus zijn we veel vrij. Als het weer dan ook nog wat meewerkt... zou dit best wel eens één van de meest gelukkige maanden van het jaar kunnen zijn. Er zijn deze maand ook heel wat gebruiken, die soms ver teruggaan in de tijd. Denk aan het cadeau geven van bosjes meiklokken, het planten van de meiboom, de ijsheiligen, het vieren van communies, lentefeesten en moederdag.

💪 Moederdag inspiratie vind je hier op dit inspiratie pinboard

2 - Wat wordt er over het algemeen gecommuniceerd in een normale april- en meimaand?

In april ligt de focus nog steeds op lente, het showen van nieuwe (zomerse) producten en imago ondersteunende acties. In mei ligt de focus duidelijk op Moederdag, maar natuurlijk ook op de feestdagen, de meivakantie en het plezier wat mei brengt. Het begin van het mooi(ere) weer voelt nog vers en dat is heerlijk.

Wat wordt er nu over het algemeen gecommuniceerd in deze coronatijd?

Dat laat ik je sowieso zien aan de hand van voorbeelden, deze vind je hieronder, maar ook in het gratis swipefile. En in het crisis webinar bespreek ik ook zes andere goede cases. Wanneer en hoe je wat communiceert is afhankelijk van je eigen publiek! Deze soorten van communicatie zie je zoal in de nieuwsbrieven en social media posts terug:

  • hulp aanbieden
  • bewustwording
  • puur praktisch
  • richten op gemak
  • straight to the point handige producten aanprijzen
  • knallen met korting

3 - Waar moet je op letten?

Normaal krijg je per maand in het Content coach programma een heel complete opsomming van handige tips, trends en adviezen. Omdat in dit bijna volledig wordt behandeld in het hiervoor al genoemde webinar, verwijs ik je daar nog eens naar. Het zit namelijk echt vol goede informatie over waaraan je een crisis herkent, wat we van de vorige crisistijd hebben geleerd, wat je zelf zoveel mogelijk kunt doen om overeind te blijven en waarom er soms ook groei is tegen een recessie in (ik citeer uit eigen werk). Inclusief veel voorbeelden. Long story short: hoe wapen je jezelf én je onderneming zo goed mogelijk tegen een crisis?

💪 Kijk het webinar via deze link

Do’s en don’ts voor adverteren in corona-tijd

Deze actuele cijfers vonden we online en deel ik graag met jou. Van de ondernemingen en merken die blijven adverteren verwacht een ruime meerderheid van de consumenten dat die reclame een positieve bijdrage levert aan de huidige samenleving:

  • Laat zien hoe bruikbaar het merk is in het ‘nieuwe’ dagelijkse leven (77% wereldwijd, 70% Nederlanders)
  • Communiceer hoe het merk met deze situatie omgaat (75% wereldwijd, 61% Nederlanders)
  • Sla een geruststellende toon aan in je reclame (70% wereldwijd, 60% Nederlanders)
Er zijn ook een aantal valkuilen die merken maar beter vermijden bij het adverteren tijdens deze pandemie:
  • Je moet de coronacrisis niet uitbuiten om je merk te promoten (75% wereldwijd, 74% Nederlanders)
  • Vermijd humor (40% wereldwijd, 30% Nederlanders). Hierbij willen we wel aantekenen dat Nederlanders op dit punt een ander beeld laten zien dan sommige andere landen. Ook 30% van de Nederlanders geeft aan dat ‘humor zeker nog mag, maar dat je bij het inzetten van humor nu wel heel erg op de toon moet letten.

Bron: Fonkonline

4 - Waar liggen de kansen?

Dat klinkt wellicht cru in deze context: 'Waar liggen de kansen?'. Maar bekijk het zo. Wij hebben ook even met een knoop in onze maag gezeten. Want wat en hoe communiceer je nu als ondernemer zonder gebruik te maken van de situatie. Je wilt helpen, maar je moet zelf ook overeind blijven. Hier een klein lijstje met wat je als ondernemer nu kunt doen:
• rustig blijven, geen paniek zaaien
• ontdek waar je je klant mee helpt
• vind je toevoegde waarde
• help en deel
• maak jezelf sterk
• geef hoop en inspireer!

❤️ Je vindt deze post ook hier op Instagram, misschien wil je 'm delen

Hieronder vind je voorbeelden van anderen



LET OP! Het gaat om de inhoud van de content. Die zie je hier in de vorm van nieuwsbrieven, maar wordt ook toegepast op social media, op blogs en in offline- en instore communicatie. Het is belangrijk dat je nieuwsbrieven gaat versturen, maar de content die ik je geef kun je op heel veel manieren inzetten. Je kunt er Facebook, Twitter (?) en Instagram berichten van maken.

Monki - Monki begrijpt dat als je veel thuis bent, lekker relaxte lounchewear een schot in de roos is. Zonder corona of een crisis aan te halen, geven ze hun publiek toch wat nodig is.

Søstrene grenes - dit bedrijf deed de laatste weken meerdere nieuwsbrieven de deur uit met schijnbaar alleen knutsel en DIY ideeën. Ook hier geen woord over corona/crisis. 

Kiehl's - 'Thuis aan het werk?' begint de tekst en je wordt daarna geleid door een reeks aan producten die je huid bij veel binnen zijn een oppepper geven. Slim.

Studio Inktvis - dit merk springt duidelijk in op de situatie met een custom product: de zorgheld sokken.

Etsy - Etsy gooit het op veiligheid en je goed voelen met allerhande producten te highlighten die je op het platform kunt vinden.

Scoutshop - de wekelijkse Scouting is al even afgelast. Scoutshop probeert Scouts te enthousiasmeren thuis in de tuin een kam op te zetten. Leuk!

1 mei begint bij ons de zomer

Een klein voordeel is dat wij altijd vooruitkijken als we werken aan de voorbereiding van een nieuw Content coach seizoen (en dat is nu de zomer). Normaal vind ik dat minder leuk omdat de tijd dan pas echt lijkt te vliegen. Maar voor nu kijken we met de huidige zomer wellicht al wel óver de grootste piek van de coronatijd heen. Wat een heerlijk idee. Die tijd kan niet snel genoeg komen. Ik nodig je hierbij uit je aan te sluiten en met volle moed vooruit te gaan.

De zomer is normaal een slap seizoen, maar dit jaar is alles anders

Webshops zijn nu een belangrijke schakel voor het contact tussen de mensen én voor hun eigen voorziening uiteraard. Help jouw publiek met jouw producten, diensten en kennis. Maak jezelf zichtbaar, doe mee aan het Content coach programma. Dit programma is niet alleen interessant en effectief voor je onderneming. We doen dit samen, met onderling contact. Ik ben er elke week live voor al je vragen, jij en ik hebben samen nog een goede telefonische brainstorm. Kortom: je staat er niet alleen voor!

💪 KLIK HIER en laat mij jouw helpen!