👋 👋 👋 GRATIS mini-workshop: bloggen doe je zo > Meld je nu aan

Read all about it: Clubhouse voor je webshop / onderneming

25 februari, 2021

Read all about it: Clubhouse voor je webshop / onderneming

We kunnen er niet omheen, de nieuwe social media app Clubhouse is sinds vorige week overal. Zelfs in Koffietijd, waar Maartje Blijleven van Welovecommunities er heel helder uitlegde wat Clubhouse is. Want ja, wat is het nou en wat kun je ermee als webshop en/of online ondernemer?

Snapchat en TikTok zijn bij mij nooit echt doorgedrongen. Wellicht omdat de functies van beiden heel gauw door Instagram werden overgenomen én omdat onze doelgroep er niet aanwezig is. Clubhouse lijkt ook anders, het is minder fake en draait om écht contact - en precies dát is juist waarom het precies de juiste plek en tijd is voor Clubhouse.

Ben je al op Clubhouse? Check dan deze data:

Wat is 👋 Clubhouse?

Clubhouse is een app - momenteel alleen voor iPhone of iPad gebruikers - waarmee je live gesprekken kunt luisteren en voeren. Er is geen beeld, het gaat echt alleen om audio. Het bestaat sinds april 2020 en je kunt er alleen op uitnodiging gebruik van maken.

Rooms

De gesprekken vinden plaats in ‘rooms’ en die rooms, zijn, privé of alleen voor je volgers of publiek. Je kunt de gesprekken plannen, aankondigen en je kunt zelf dus aanschuiven bij gesprekken. Een room maak je in een handomdraai aan met de groene knop onderaan '+ Start a room' en je kunt dan kiezen voor een open, social of closed omgeving.

Clubs

Clubs zijn groepen personen met dezelfde interesses. Als een club een room opent, krijg je daar (als je lid bent van de club) automatisch een notificatie van. Op die manier blijf je dus op de hoogte van de live gesprekken binnen jouw interessegebied. Een club kun je niet zelf aanmaken, maar wel aanvragen.

  1. Ga naar Profiel klik daar op het tandwieltje rechtsboven > klik op FAQ / Contact Us
  2. Je wordt naar een website geleid waar je vindt ‘How can I start a club?’
  3. Klik op het zwarte driehoekje en scroll naar beneden naar het gelinkte woordje ‘here’

Hoe kom je op Clubhouse?

Je kunt jezelf op de wachtlijst plaatsen door de Clubhouse app te downloaden en je aan te melden. Maar dat kan even duren…

Zoals hierboven al genoemd is dé manier om binnen te komen: op uitnodiging, dat is het snelst. Als je eenmaal binnen bent bij Clubhouse krijg je twee ‘invites’ waarmee jij weer anderen kunt uitnodigen. Naar mate je actiever bent krijg je meer invites.

💡 Dit bizarre feitje las ik op FrankWatching: deze persoonlijke invites zijn blijkbaar zo schaars en gewild, dat ze momenteel op eBay worden verkocht. Je ziet ze online staan van €50 tot €7500 euro!

Hoe start je een Clubhouse account?

  1. Login met de app
  2. Geef je interesses op - zet in het begin lekker breed in, zo ontdek je Clubhouse het beste. Je kunt je interesses altijd later weer aanpassen of minder breed maken
  3. Connect met bekenden - leuk zo in het begin weer én interessant
  4. Zorg voor een goede, opvallende profielfoto - één met een lekker fel kleurtje waar je duidelijk op staat, want dit is echt het enige visuele wat iemand van je ziet in een room
  5. Schrijf een goede bio - vooral de eerste 2 - 3 regels zijn belangrijk omdat die het meest worden getoond. Maak een rijke omschrijving van jou en wat je doet.
  6. Kijk welke clubs leuk zijn om te volgen
  7. Ontdek de rooms die live zijn

🎉 Fun fact: als je nieuw bent krijg je 7 dagen lang een feesthoedje bij je profielfoto. Zo weet iedereen dat je een newbie bent en dat je aan het rondkijken bent. Doe er je voordeel mee!

Hoe praat je in een room?

Praten in een room/groep doe je door ‘je hand’ op te steken. Rechts onderin vind je dat handje waar je op kunt tikken. De moderator staat vaak boven aan ‘op het podium’ en heeft een groen sterretje. Hij/zij krijgt een melding als er een hand wordt opgestoken en kan je dan toestemming geven om te spreken. Dat kan even duren en is afhankelijk van hoeveel mensen er willen spreken en in de wachtrij staan om te spreken.

Het spreken werkt met de mute en unmute knop. Ben je niet aan het woord, zet je microfoon dan uit want anders hoort de hele room jouw achtergrondgeluiden. De moderator heeft overigens ook de mogelijkheid om jou op mute/unmute te zetten. Op je scherm zie je d.m.v. een ‘ring om de profielfoto’, bij wie de microfoon open (unmute) staat. Voel je trouwens niet verplicht om in de groep te spreken. Een room verlaat je met het knopje linksonder, ‘leave quietly’.

💡 Nice to know: applaudisseren in een room blijk je te doen door snel een aantal keren achter elkaar je microfoon open en dicht te zetten. Daardoor gaat de microfoon bij je profielfoto knipperen en hiermee creëer je wat extra interactie.

Clubhouse voor je webshop, yay or nay?

Prima, dat Clubhouse, maar wat heb jij eraan? Is dit het volgende shiny object wat al jouw tijd gaat  verslinden? Ja en nee. Hieronder de voors en tegens zodat je zelf kunt beslissen of het wat voor jou en je onderneming is.

Lees ook: Dikke kans dat jij Shiny object syndrome hebt (en wat je ertegen kunt doen)

✅ Clubhouse YAY

Clubhouse voor B2B is nu voor mij wel een big yay omdat het een heel nieuwe manier is van contact maken. De mensen zijn echt, er zijn geen fake accounts (nog?), de volgers zijn hiermee ook echt, die kun je niet kopen. De interactie is dus (op dit moment nog) een stuk beleefder dan op andere social media omdat je je niet echt kunt verschuilen achter een fake ID.

Waarom zou je met Clubhouse beginnen? Omdat het NU nieuw is en het social media nog totaal niet verzadigd is. Dat is verfrissend én daar ligt een grote kans om goed zichtbaar te worden onder een publiek wat nu nog heel selectief is. Je vindt er innovatieve bekende mensen waar je naar kunt luisteren én relatief eenvoudig nog mee kunt connecten omdat Clubhouse nog niet overvol is.

Wil je het inzetten voor je B2C webshop dan kan dat, maar doe dat dan vooral om zichtbaar te zijn en te inspireren. Niet nu direct voor de verkoop. Zie het als een kruising tussen een rijke blogpost en een groepsgesprek waar jij de leiding hebt. En dat laatste is belangrijk als je als autoriteit wilt worden gezien door jouw doelgroep. 

Mini-workshop: Clubhouse voor je (webshop) onderneming

Binnen korte tijd ben ik super enthousiast geworden over clubhouse en heb ik talloze manieren gevonden waarop jij je met jouw onderneming er flink mee in de spotlights kunt gaan staan. Word zichtbaar met Clubhouse en ontdek met deze mini-workshop hoe. Meld je hier aan voor de gratis mini-workshop.

Hoe werkt Clubhouse?

Voorbeelden om Clubhouse in te zetten voor je webshop

Om je een beetje een idee te geven, hier een paar voorbeelden van hoe ik denk dat je Clubhouse prima in kunt zetten voor je webshop / onderneming.

Voorbeeld 1 - Sieraden webshop

Deel op een vast tijdstip in de week tips & weetjes over edelstenen, de materialen die je gebruikt, de historie van sieraden, hoe je ze combineert, mooi houdt. Laat een klant aan het woord, nodig een stylist uit die vertelt over de nieuwste trends…

Voorbeeld 2 - Interieur accessoire webshop

Geef interieuradvies, vertel over trends, stijlen en de toepassingen daarvan. Deel jouw ervaring, wat je hebt ingekocht, hoe je een kamer in één keer opvrolijkt. Laat geïnteresseerden aan het woord en vraag hun naar hun interieur ‘problemen’.

Voorbeeld 3 - New born kleding webshop

Host een vragenuurtje voor en door moeders en wordt zo dé go to op Clubhouse voor (aanstaande) moeders.

Wil je meer voorbeelden? Meld je dan hier aan voor de gratis mini-workshop.

❌ Clubhouse NAY

Vind je in het openbaar spreken niet zo makkelijk? Heb je geen tijd ‘over’ en ligt je focus even echt totaal niet bij iets nieuws uitvogelen? Dan is het misschien een nay voor jou, voor nu. Download de Clubhouse app en claim dan alvast wel je naam of bedrijfsnaam, want je weet nooit wat dit wordt. En spreken in het openbaar is iets wat je kunt leren. Trust me, ik ging nog liever voor een wortelkanaalbehandeling naar de tandarts, maar inmiddels voel ik me er prima bij.

Volgen wat ik met SYSO en Happlify doe op Clubhouse?

Je kunt mij op Clubhouse volgen, dit is mijn ID @marikonaber en wil je niks missen? Meld je dan aan voor de Awesome Tips nieuwsbrief waarmee je altijd alles als eerste weet. We zijn ook nog te vinden op 'good' old Facebook, hier kun je je aanmelden voor de SYSO Insiders groep.

SYSO Awesome tips nieuwsbrief voor ondernemers