🎄🎄🎄 Download gratis: hét feestdagen Handboek (PDF) • KLIK HIER

Casestudy: De kleine lama branding

22 september, 2020

Casestudy: De kleine lama branding

Webshop De kleine lama is een aantal jaar geleden ontstaan vanuit een persoonlijke behoefte aan duurzame producten. Het is een fijne plek met veel mooie merken waar je als bewuste ouder uitstekend terecht kunt. In korte tijd groeide deze onderneming flink en dat gaat vaak gepaard met de behoefte aan een nieuwe branding.

Rachelle is geen onbekende bij SYSO en deed al enige tijd ons Content coach programma en de Instagram cursus. Toen de tijd was aangebroken voor een restyling, klopte zo ook bij ons aan. En zo zijn we met veel plezier aan de slag gegaan met een Branding pack voor De kleine lama.

Wie is De kleine lama?

De kleine lama is een kleine en persoonlijke webshop, gerund vanuit huis door Rachelle en Folker. Ze selecteren alle producten zorgvuldig en letten daarbij vooral op de afwezigheid van schadelijke stoffen. In het assortiment van De kleine lama vind je daarom enkel kwaliteitsproducten die volledig veilig zijn voor de gezondheid.

Resultaat

Bij een branding project hebben we altijd eerst een gesprek, dan een online intake (vragenformulier) en vervolgens wordt er door ons een moodboard gemaakt. We bespreken dit moodboard met de klant, halen weg wat niet zo aanspreekt en voegen toe waar nodig. Uiteindelijk ontstaat dan een mooi visueel uitgangspunt en gaan we aan de slag. 

Het resultaat voor De kleine lama is een brand new lama illustratie/brand icoon in subtielere kleuren die harmonisch in elkaars verlengde liggen. Dat er weer een lama moest komen, was duidelijk. We vonden ook direct dat de lama een grotere rol mocht krijgen in de marketing en communicatie. Door de lama stylistisch en sierlijker vorm te geven werd deze meer volwassen van opzet, exclusiever van stijl én kreeg een trotse uitstraling. 

We stelden Rachelle van De kleine lama een paar vragen

Waarom ben je De kleine lama begonnen?

Onze oudste dochter is geboren met een schisis (een lip, kaak en gehemeltespleet). Omdat dit niet in onze families voorkwam, heb ik meegedaan aan een wetenschappelijk onderzoek naar mogelijke oorzaken hiervan en moest daarvoor invullen welke verzorgingsproducten ik heb gebruikt tijdens de zwangerschap. Daar werd ik wel nieuwsgierig van… Wat zit er dan in mijn douchegel of deo wat niet goed zou kunnen zijn geweest voor mijn ongeboren kindje? Dus ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en ik schrok van wat ik vond. We zijn helemaal niet goed beschermd tegen potentieel schadelijke ingrediënten, zelfs hier in Nederland niet! Vaak zit er wel een limiet aan hoeveel van een hormoonverstorend of kankerverwekkend stofje er ergens in mag zitten. Maar daarbij is totaal geen rekening gehouden met hoeveel verschillende producten je door een dag heen gebruikt en hoeveel van die stoffen je dus uiteindelijk op je huid smeert of binnen krijgt. En wat ik ook leerde is hoe schadelijk deze ingrediënten vervolgens ook nog eens zijn voor het milieu. Dit was voor mij rede genoeg om gezondere keuzes te gaan maken voor onszelf, voor ons alleen nog maar gifvrije verzorgingsproducten!

Nu moet ik eerlijk zeggen dat de periode rondom de operaties van onze dochter me best zwaar is gevallen. Ik zat er doorheen en had iets nodig om me op te kunnen richten wat me weer energie zou geven. Ik besloot de producten die door mijn keuring kwamen makkelijker vindbaar te gaan maken voor anderen, want dat uitzoeken bleek nog een hele opgave! Zo wil ik informatie geven, werken aan bewustwording en anderen meteen te helpen om gezondere keuzes te maken. Voor zichzelf, hun (ongeboren) kinderen en het milieu. Dat werd De kleine lama, in eerste instantie nog een hobby projectje met alleen maar gifvrije verzorgingsproducten. Gewoon naast mijn parttime baan als psycholoog.

Inmiddels is het toch best wel een serieuze webshop met aardig wat verschillende producten, al zeg ik het zelf 😉 Nog steeds naast mijn baan als psycholoog, want dat vind ik veel te leuk om mee te stoppen. Ik geloof dat ik gewoon graag mensen help, op allerlei verschillende manieren. Dat is dus het korte antwoord op de vraag, haha.

Wat vind jij het allerleukste product(categorie) uit jullie assortiment?

Wat een moeilijke vraag! Ik koop namelijk echt alleen maar dingen in waar ik zelf blij van word. Verzorgingsproducten vind ik de belangrijkste productcategorie, daar valt zoveel fijns te ontdekken. Maar het leukst vind ik denk ik het houten speelgoed van Grapat. Dat is namelijk niet alleen gifvrij en natuurlijk, maar raakt ook meteen mijn werk als psycholoog. Ik geloof namelijk echt dat kinderen creatief kunnen ontwikkelen en zich kunnen uiten door vrij spel.

Wat heeft je doen besluiten Sell your stuff online in de arm te nemen?

Ik miste de juiste en look en feel voor mijn webshop, hij was uit het zelfgemaakte jasje gegroeid. Ik volgde Sell your stuff al een tijdje en zag de meest mooie branding projecten van anderen voorbij komen. Dat wilde ik ook! En het voelde meteen goed met Mariko, ze is een echte vakvrouw en wist goed aan te sluiten bij wat ik voor ogen had.

Wat heb je als resultaat behaald met je nieuwe branding tot nu toe?

Een hele mooie webshop natuurlijk 😊 Ik vind hem niet alleen zelf mooi, maar geloof ook wel dat hij goed aansluit bij mijn doelgroep. Heel concreet zie ik dat terug in dat de conversiewaarde wat hoger is geworden sinds onze nieuwe branding.

Mogen we van je weten wat je toekomstplannen zijn?

Tuurlijk! We gaan binnenkort verhuizen naar een huis wat meer buitenaf, met veel buitenruimte en zelfs een wei. Daar komen alpaca’s (kleine lama’s!) en wat kippen in. Dat lijkt me heerlijk voor onze kinderen! En het mooiste is dat er bij dat huis een bijgebouw staat voor De kleine lama. Zo kunnen we onze inpak processen veel efficiënter in gaan richten dan hier in huis (echt overal liggen nu producten…) en we zouden zelfs iemand aan kunnen nemen om af en toe mee te helpen. Het geeft dus letterlijk ruimte voor groei.

👉 Wil jij ook een nieuwe (re)branding? Kijk dan eens HIER 

De Kleine Lama rebranding

Dankjewel Rachelle

Wat was dit een leuk project, met veel plezier zijn we in jouw onderneming gedoken om de nieuwe lama naar boven te halen. Ik vond het erg leuk weer eens te illustreren en ben heel blij dat daar een logo uit voort is gekomen waar jullie weer jaren mee vooruit kunnen. Ik zie De kleine lama vaak door mijn Instagram timeline voorbij komen en zie dan dat het complete plaatje klopt als een bus. Jij blij, wij blij! We wensen jullie heel veel succes en plezier met de prachtige onderneming De kleine lama. Dankjewel voor de opdracht en geniet van de reis!

👉 HIER vind je nog meer inspirerende casestudies van onze hand

SYSO Awesome tips nieuwsbrief voor ondernemers