Download nu het gratis One page business plan *KLIK HIER*

Bloggen voor je onderneming: de beste opbouw van een blogpost - deel 2

27 december, 2019

Bloggen voor je onderneming: de beste opbouw van een blogpost - deel 2

Dit is deel 2 van 2, het tweede deel van het eerder gepubliceerde 'Bloggen voor je onderneming: de beste opbouw van een blogpost - deel 1'. Hierin werd het volgende behandeld: Bepaal je doel en doelgroep voordat je begint met schrijven. Voor wie en waarom maak je de blogpost? Daarna bedank je de insteek van je blogpost. Waar gaat het over? Schrijf een pakkend onderwerp, één die de lading dekt en aantrekt tot doorlezen.

En dan gaan we nu door met de praktische opzet van een blogpost. Hoe steekt een aantrekkelijk online artikel in elkaar? Dat lees je hieronder. Weer wil ik graag benadrukken dat er geen in steen gebeitelde regels bestaan voor een blogpost. Maar in de afgelopen 20 jaar schreef én analyseerde ik er zelf honderden. Daarom weet ik inmiddels hoe een goede blogpost eruit moet zien om de aandacht vast te houden én te converteren. Let's go.

Nog even over het beeldmateriaal

Goed, passend beeldmateriaal is essentieel voor een juicy, goed gelezen blogpost. Bij voorkeur gebruik je eigen beeldmateriaal, maar heb je dat niet, gebruik dan -zorgvuldig uitgezochte- stockfoto's. Hier vind je een compleet artikel met links naar stockbeeldbanken > De beste gratis stockfoto's voor jouw webshop, blog of social media

Dan nog een paar basic weetjes

Hoe lang moet een blogpost zijn?
Een blog bestaat uit minimaal 300 tot 400 woorden. Dat is niet veel, er zijn veel geluiden die aangeven dat een blogpost voor Google pas echt interessant wordt vanaf 1.000 woorden. En ik begrijp best dat Google belangrijk is, maar wij hebben er altijd een beetje kak aan gehad en eigenlijk gewoon nog steeds. Ik vind het zelf veel fijner een blogpost te lezen dat to the point is én dat vooral niet te wollig en te lang uitgerekt is om Google te pleasen. Als je interessant bent, dan trek je toch wel het juiste publiek aan, met óf zonder Google (en social media). Trust me.

AIDA is nog steeds cool
Yes AIDA is stokoud, maar werkt nog steeds. Het AIDA model is een model dat beschrijft de vier stappen om je doelgroep aan te zetten tot een actie. De letters uit het AIDA model staan voor Attention, Interest, Desire en Action. Deze woorden zijn de vier stappen die moeten worden ondernomen, bijvoorbeeld bij het schrijven van een blogpost.

    De opzet van een blogpost

    Daar gaat 'ie.

    1 - de blogpost kop / onderwerp / titel (H1)

    Super belangrijk dat deze meteen de aandacht pakt. Verwerk je belangrijkste keyword in deze kop. De 'A' van AIDA, attention dus, is hier super belangrijk, je onderwerp moet de aandacht trekken!

    2 - De eerste zin

    Zin één bevat je belangrijkste keyword en houdt nog steeds de aandacht vast, maar leunt al naar interesse.

    3 - Interessant intro

    De 'I' van AIDA, interest dus, is hier van toepassing. Je intro moet rete interessant zijn, 'pakken' om de lezer door te willen laten lezen. Het intro is ongeveer een regel of drie tot vier lang en nodigt uit tot meer.

    4 - Hoofdtekst

    Een hoofdtekst is geen grote, droge, niet doorheen te komen lap tekst. Je artikel is zorgvuldig opgedeeld in brokjes alinea van maximaal 6 regels met aantrekkelijke tussenkopjes (H2). 'Koppensnellers' scannen deze kopjes en lezen wat interessant lijkt. Over het algemeen zorgen de kopjes ervoor dat je als lezer weet waar je aan toe bent en het houdt de spanning er een beetje in. Zorg dat de hoofdtekst tekst verlangen oproept, de 'D' - desire van AIDA. 

    Plaats indien mogelijk en relevant een paar afbeeldingen tussen de alinea's. Ook kun je af en toe een quote gebruiken uit de tekst die mag opvallen én verwijzen naar een andere blogpost die mooi aanhaakt. Opsommingen maak je mooi op met bulletpoints.

    DOEN: Link in de tekst relevant naar andere blogposts, categorieën, producten, diensten, teksten in je webshop- of site.

    🔖 Lees hier een interview uit 2014 (!) met mij:
    Bloggen voor je webwinkel


    5 - Samenvatting/conclusie

    Vat de blogpost aan het einde kort samen inclusief nog een keer alle keywords en link waar mogelijk (niet teveel). Een samenvatting hoeft niet lang te zijn, een regel of drie tot vier is genoeg.

    6 - Call to action

    Sluit een blogpost altijd af met één duidelijke call to action: Wat moet de lezer doen? Wat is de bedoeling? Beschrijf dat, inclusief link.

    Long story short

    Je weet nu hoe lang een blogpost kan zijn, wat de AIDA formule is, hoe je deze toepast én uit welke zes onderdelen de opmaak van een goede blogpost bestaat. Geen smoesjes meer, je bent klaar om te gaan bloggen!

    Dit was deel 2 van 2. Het eerste deel vind je hier en dat gaat over de voorbereidingen die je treft als je een steengoede blogpost gaat schrijven. En het gaat ook over jouw clubhuis. Benieuwd? Klik hier.

    Zin in meer?

    Heeft bloggen en dus ook content marketing je aandacht gekregen en zou je er meer over willen weten? Wij deden al strategisch aan content marketing toen het nog niet eens een naam had (dat zie je onder andere wel aan dit artikel). Al onze kennis en ervaring delen we graag met jou om een super succes te maken van jouw online onderneming.

    Stap 1 en 2 waren de blogposts, stap 3 is daarom voor jou gewoon het Content coach programma waarmee jij, net als heel veel andere online ondernemers die dit programma deden, next level gaat! En dat betekent dat je professioneel aan jouw eigen onderneming gaat werken en zorgt dat het je carrière wordt (in plaats van een uit de hand gelopen hobby)! Trust me, I've been there. Laat me je helpen!