💰Vertel over Sell your stuff online en verdien 20% commissie! • KLIK HIER

Bloggen voor je onderneming: de beste opbouw van een blogpost - deel 1

11 december, 2019

Bloggen voor je onderneming: de beste opbouw van een blogpost - deel 1

Bloggen is feitelijk niet meer dan een artikel schrijven en dat online plaatsen. Om te bloggen moet je (willen) schrijven, het liefst in fuotloos Nederlands. Én het moet je wel liggen, want als je het met tegenzin doet, dan wordt het prut. Maar dat is met alles zo. Het goede nieuws is dat bloggen iets is wat je kunt leren en wat naarmate je het langer doet, makkelijker wordt.

‘Waarom zou ik deze content niet gewoon alleen op mijn Facebook-pagina delen?’ dat is een veelgehoorde vraag. Omdat je graag wilt dat geïnteresseerden op jouw webshop of website terecht komen. Dat is ook de reden waarom een geïntegreerd blog binnen de webshop omgeving de beste optie is.

Jouw eigen clubhuis

Binnen jouw webshop of website daar is jouw plek, de plek waar jij bepaalt wat bovenaan staat, wanneer en hoe lang. Daar in jouw 'clubhuis', ben je niet afhankelijk van een algoritme, staan (wellicht) geen schreeuwende advertenties rond je zorgvuldig op gepende tekst en hoef je niet te betalen om zichtbaar te zijn. Staat je blogpost dan gebruik je social media én je nieuwsbrief als bewegwijzering met de route naar je clubhuis. Hoe relaxt klinkt dat?

Ken je dit clubhuis: Happlify al? Een mooi voorbeeld van een 'Contentplatform', maar daar vertel ik je later nog wel over

Maar, first things first: want jij leest déze blogpost omdat je wilt weten wat de beste opbouw van een blogpost is.

Sorry, er zijn geen regels...

Er zijn geen in steen gebeitelde regels voor een blogpost. Maar in de afgelopen 20 jaar schreef én analyseerde ik er zelf honderden en weet inmiddels hoe een goede blogpost eruit moet zien om de aandacht vast te houden én te converteren. Een goed artikel begint altijd met de juiste voorbereiding. Je moet eerst een paar dingen glashelder hebben voordat je aan je post begint. 

Voorbereiding stap 1 - Bepaal doelgroep en doel

Houd even héél goed voor ogen voor wie (doelgroep) en waarom (doel) je de blogpost schrijft. Wil je graag een nieuwe collectie tassen aan je reguliere doelgroep presenteren (bijv. vrouwen met werk en gezin van ± 35 jaar), dan schrijf je met een heel andere insteek dan wanneer je baardolie aan de man wilt brengen.

Stel dat we het bij de damestassen houden. Je zou kunnen schrijven over hoe mooi de tassen zijn, waar ze zijn gemaakt en van welk materiaal en hoe groot ze zijn, maar alleen al bij het typen daarvan haak ik zelf af. 

Voorbereiding stap 2 - Bedenk de insteek van je blogpost

Het is bij content marketing de bedoeling dat je probeert met interessante content je klant aan je bindt. Dat de (potentiële) klant jou(w onderneming) geïnspireerd raakt van wat jij uitzendt. Daarom zou je meer kunnen kijken naar het probleem dat je oplost met de collectie nieuwe tassen. Mogelijke insteken uit de losse mouw geschud:

  • laat zien hoeveel er wel niet in zo'n tas past (al dan niet met een video)
  • show hoe stevig de tas is, vraag aan je klant wat er doorgaans in haar eigen tas zit en laat haar dat zien met een foto, daag klanten uit hetzelfde te doen met een Instagram wedstrijd
  • leg uit waarom het handig is een multifunctionele tas te hebben zie fungeert als werk-, avond- en luiertas
  • geef tips hoe je de beste tas uitkiest
  • zoek een beetje geschiedenis uit over de tas en deel leuke feitjes

En sluit natuurlijk altijd af met een subtiele verwijzing naar jouw nieuwe collectie of verwerk wat tassen relevant door het stuk heen.

Voorbereiding stap 3 - Schrijf het onderwerp

Vervolgens schrijf je een goed onderwerp, ééntje die de lading dekt, leuk is, opvalt en niet te ver gezocht. Ik geef toe dan 'Bloggen voor je onderneming: de beste opbouw van een blogpost - deel 1' die een heel spraakmakend onderwerp is, maar het werkt wél goed voor de Search Engine Optimalisatie. Kijk even wat voor jou het meest belangrijk is.

  • bepaal 3 tot 5 keywords uit waar je graag op gevonden wilt worden
  • zoek passend beeldmateriaal erbij

Long story short

Bepaal je doel en doelgroep voordat je begint met schrijven. Voor wie en waarom maak je de blogpost? Daarna bedank je de insteek van je blogpost. Waar gaat het over? Schrijf een pakkend onderwerp, één die de lading dekt en aantrekt tot doorlezen.

Zo, dat was deel 1 van 2. Volgende week vertel ik over de feitelijke opbouw van een blogpost, hoeveel woorden deze het beste kan bevatten en hoe je je blogpost aantrekkelijk houdt zodat deze ook echt wordt gelezen!

Zin in meer?

Heeft content marketing je aandacht gekregen? Zou je er meer over willen weten? Wij deden al strategisch aan content marketing toen het nog niet eens een naam had. Al onze kennis en ervaring delen we graag met jou om een super succes te maken van jouw online onderneming.

De volgende stap is daarom voor jou gewoon het Content coach programma waarmee jij, net als heel veel andere online ondernemers die dit programma deden, next level gaat! En dat betekent dat je professioneel aan jouw eigen onderneming gaat werken en zorgt dat het je carrière wordt (in plaats van een uit de hand gelopen hobby)! Trust me, I've been there. Laat me je helpen!

Deel 2

Dit was deel 1, we hebben ook nog een tweede artikel voor je: Bloggen voor je onderneming: de beste opbouw van een blogpost - deel 2.