Black friday voor webshops

19 oktober, 2017

Black friday voor webshops

Vorig jaar was het toch al wel een beetje ingeburgerd hier, en dit jaar adviseer ik je zeker de mogelijkheid te overwegen om mee te doen aan… Black friday! Het is om precies te zijn 24 november a.s. Black friday, je hebt dus zeker nog goed de tijd om deze hype nog net even goed meepakken! Lees hier wat het is, hoe je er zo effectief mogelijk (!) op meelift en wat je er aan kunt hebben.

Wat is black friday?

Kort door de bocht is het eigenlijk gewoon een ordinaire mega ‘koopjesdag’. Alsof we nog niet genoeg met acties moeten rondstrooien is deze, van oorsprong Amerikaanse, traditie de laatste jaren hier ook steeds meer bekend. Black friday wordt in Amerika beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Om de mensen naar de winkels te trekken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen.

Zwarte vrijdag dus. De trend is door internet en e-commerce overgeslagen op vooral de online winkels, maar nu dus  ook in Nederlandse offline shops veelvuldig toegepast. Het is de vrijdag na Thanksgiving, de dag waarop Amerikanen vaak vrij zijn en traditiegetrouw beginnen met de kerstinkopen. Op de bewuste dag kun je producten kopen met een flinke korting. Vaak is dat echt alleen op die dag en geldt de korting de tijd daarna niet. Dat stimuleert het verkoopgedrag natuurlijk enorm.

En Cyber monday?

Dat is de maandag na Black friday. Cyber monday is (eveneens) een marketingterm en ‘officieel’ gezien luidt deze dag de start in van de kerstverkoop bij online winkels, als antwoord op Black friday. Maar, zoals je wel hebt gezien de afgelopen jaren doen webshops overal vrolijk aan mee, zo ook aan Black friday en is Cyber monday iets minder bekend (nog).

Hoe is Black friday ontstaan?

In de week voorafgaand aan Thanksgiving zijn er in Amerika en Canada diverse parades. Vanaf de 19e eeuw speelden grote warenhuizen hier op in door deze parades actief te sponsoren en hiermee reclamecampagnes te lanceren. Retailers konden niet achter blijven en verzonnen ook hun eigen acties. Zo ontstond de traditie om tijdens de paradeweek flink veel reclame voor kerst te maken. De eerste dag meteen na deze week was en is de dag na Thanksgiving die tegenwoordig dus Black friday wordt genoemd. In 24 van de 50 Amerikaanse staten is deze zwarte vrijdag zelfs een officiële vakantiedag.

Waarom zou ik?

Logisch dat je jezelf dat afvraagt, want het is weer iets extra’s waar je tijd aan kwijt bent. Dus… wat kun jij als webshopeigenaar doen met Black friday? Veel als je het mij vraagt. Zeker als je een wat ‘slappe’ tijd achter de rug hebt en wel even een goede boost gebruiken kunt! Doordat je één dag of maximaal een weekend korting geeft, kun je namelijk binnen korte tijd een flinke omzet behalen zonder dat je dus weken hoeft te leuren met een sale. Als je de promotie slim in zet, heb je bovendien veel extra traffic én nieuwe klanten. De klanten die je daarmee trekt kun je nadien proberen vast te houden om daar vervolgens terugkerende klanten van proberen te maken. De moeite waard als je het mij vraagt!

Vijf Black friday tips en meer…

Hieronder vijf praktische tips voor een goede Black friday. Ook heb ik Black friday uitgebreid behandeld in het ‘Rock the holiday season webinar’ deel 2, zie hieronder de vijf tips.

  1. Check je voorraad
    Waar heb je nog veel van? Wat loopt goed? Kun je een korting voor de hele webwinkel doen voor een dag of weekend? 20% korting op alles bijvoorbeeld. Best een flinke korting, maar het wérkt!
  2. Zet een nieuwsbrief klaar
    Maak een goede, duidelijke Black friday layout en maak daar een eenvoudige nieuwsbrief van met één actie: ‘Bestel hier met deze kortingscode’. Verstuur de nieuwsbrief bij voorkeur op vrijdagochtend vroeg.
  3. Delen, delen, delen
    Die mooie korting is geweldig, maar als niemand het weet, loop je alsnog omzet mis. Begin een paar dagen van te voren vast met zaaien op social media. Laat weten dat de dag eraan komt en dat geïnteresseerden zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief om als allereerste op de hoogte te zijn.
  4. Zorg dat alles werkt
    Het is altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat je webshop werkt zoals verwacht, maar nu is extra belangrijk om je systeem nog een keer te testen. Denk eraan dat de toename van bezoekers waarschijnlijk zal leiden tot een hogere omzet, waarom zou je dan niet een paar minuten gebruiken om ervoor te zorgen dat alles werkt zoals gepland?
  5. Communicatie op de dag zelf
    Zet op de dag (of het weekend) zelf social media posts klaar om Black friday te promoten. Laat voorbeeld aankopen zien. Doe een ‘friendly reminder’, post een link naar de nieuwsbrief, blijf online voor communicatie met je klanten en houd het vooral… leuk!

Nog meer Black friday tips

Yes, nog meer tips voor een succesvolle Black friday in jouw webshop! Al onderstaande tips zijn, zoals ik hierboven aangaf, uitgebreid behandeld in het ‘Rock the holiday season webinar’ deel 2 en ja, er is ook een deel 1 propvol tips en adviezen voor jou als webshopeigenaar om de feestdagen zo effectief door te komen.

  • maak een speciale categorie aan voor deze dag(en)
  • design je campagne duidelijk (check dit Pinboard voor vormgeving inspiratie)
  • maak een budgettering
  • bouw de spanning op met buzz
  • verlaten winkelwagens minimaliseren (65%)
  • test je mobiele shop
  • retarget
  • laat je klanten kiezen wat er in ‘de Black friday’ moet
  • schrijf over je Black friday plan, maak een blogpost
  • nieuwsbrieven zijn key voor de komende maanden, e-mailonderwerpen kunnen zijn:
    – kondig Black friday en Cyber monday voortijdig aan
    – laatste reminder voor de sale voorbij is
    – exclusieve korting (of first access) voor nieuwsbrief abonnees
    – sneakpeek van wat komen gaat
  • zorg voor minimaal 1 bizarre actie, 1 bestseller die je mega afprijst
  • VIP’s moeten eigenlijk voorrang krijgen
  • probeer schaarste te creëren
  • zet je live chat aan
  • zorg dat je een database aan snelle e-mailtjes hebt
  • koppel je google analytics
  • houd de concurrentie in het oog
  • probeer je (misschien eenmalige) Black friday shoppers vast te houden door ze uit te nodigen voor de nieuwsbrief en social media
  • houd nauwkeurig bij wat werkt en wat niet
  • zet je schrap

Meer van zulke handige Awesome tips in je mailbox? Klik hier.
Wil je écht professioneel aan de slag met content marketing en hiermee meet traffic, bezoekers, bestellingen én omzet? Check dan ons Content coach programma.




Laat een reactie achter

Reacties worden eerst altijd even gecheckt voordat ze online verschijnen.