Creëer meer tijd en vrijheid met de GRATIS NOT TO DO LIST > > > * KLIK HIER & DOWNLOAD *

Beginnen met dropshipping, waarom zou je dat doen?

27 maart, 2019

Beginnen met dropshipping, waarom zou je dat doen?

Dropshipping, het bestaat al even, maar de laatste tijd komen er steeds meer vragen voorbij over deze vorm van (weder)verkoop zonder eigen voorraad. Veel mensen willen graag beginnen met een eigen webshop, maar twijfelen vanwege de opstartkosten en het gedoe met voorraad en verzending.

Stel je nou eens voor dat daar een oplossing voor is? Dat je ook zonder inkoop van voorraad, handeling en verzending een webshop kunt runnen en die ook nog locatie onafhankelijk is… Too good to be true?! Niet echt, want het ís mogelijk. Hoe? Lees hier alles wat je moet weten over dropshipping voordat je eraan begint: wat het is, hoe je start, waar je goede dropship groothandels vindt en hoe je een aantal veel voorkomende problemen voorkomt of oplost.

Wat is dropshipping?

First things first: dropshipping is het verkopen van de producten van een ander (dropship leverancier / groothandel / fabriek / ontwerper / producent / partner) via internet. Over de producten die je verkoopt ontvang je van de leverancier een voordien afgesproken commissie, je bent dus een tussenpersoon.

Jij hebt dus de producten die je in je webshop verkoopt niet zelf op voorraad. Je plaatst wel het product in je webshop met beeld en tekst én bestel-knop. Wanneer een klant vervolgens bij jou het product koopt, worden de bestelling en benodigde verzendgegevens van de klant aan de leverancier overgedragen ​​en zal deze op zijn beurt het product rechtstreeks naar de klant verzenden.

Het grootste voordeel van dropshipping is dat je je geen zorgen hoeft te maken over voorraadproblemen, handeling en verzending. Ook als je producten laat maken met jouw ontwerp, private label genoemd, kun je deze vaak laten verzenden vanuit de leverancier met je eigen retouradres en factuur geheel in de branding van jouw onderneming. Mogelijkheden worden hiervoor steeds verbeterd om zo echt je eigen brand op te bouwen.

Waarom zou je dropshippen?

Er zijn een aantal goede redenen om dropshipping te overwegen en dat zijn onder andere...

  1. eenvoud: dropshipping maakt het verbazingwekkend eenvoudig om online te gaan verkopen
  2. low budget: je hebt geen mega investering nodig om aan de slag te gaan. Je hoeft niet zwaar te investeren in je voorraad, maar je kunt je klanten tóch de keuze geven uit duizenden artikelen
  3. gemak en efficiëntie: het succesvol starten en laten groeien van een e-commerce onderneming kost veel werk, vooral als je geen grote investeringen kunt doen. Omdat je je geen zorgen hieft te maken over de productie, voorraad, inkoop, handeling en verzending, kun je je totaal richten op je marketingplan, de klantenservice en andere activiteiten van het ondernemerschap
  4. digital nomad: als je alle grote fysieke problemen hebt gecoverd, ben je vrij om waar je ook wilt te ondernemen, als je maar goede wifi hebt!
  5. beproefd: dropshipping is een beproefd model. Veel webshops, zelfs grote retailers zoals Sears, gebruiken dropshipping om een ​​bredere selectie producten aan hun klanten te bieden zonder te maken te hebben met toenemende voorraadproblemen

Een aantal goede voorbeelden van dropship webshops

Je kan veel leren van het kijken naar andere goedlopende (!) webshops die dropshipping gebruiken om online te ondernemen. Hier een paar goede voorbeelden:

Hoe vind je dropship groothandels?

Heb je een Shopify webshop, dan vind je deze heel eenvoudig binnen de Shopify App Store. Veel van deze dropship groothandels werken ook mooie met andere e-commerce systemen zoals Wordpress Woocommerce, Magento, Lightspeed en BigCommerce. Hieronder een aantal goede dropship groothandels die werken als een zonnetje met Shopify. Je kunt overigens ook gewoon met Google zoeken op dropship groothandels, maar ben je opzoek naar 'gemak', dan is een kant-en-klare koppeling (zoals een plug & play app) wel héél fijn.

Oberlo

Oberlo is een grote internationale speler en maakt dropshipping ontzettend eenvoudig. Duizenden leveranciers uit Amerika, China én Europa zijn aangesloten waaruit je jouw assortiment kunt samenstellen. Hoe dropshipping via Oberlo werkt, zie je in deze video.

Modalyst

De Modalyst marktplaats heeft meer dan een miljoen producten, variërend van bekende merken tot goedkopere producten, waardoor elke webshop producten kan verkopen voor de specifieke behoeften van desbetreffende doelgroep.

Sprocket

Sprocket, een dropshipping partij die prat gaat op kwaliteit en geverifieerde Europese en Amerikaanse leveranciers: "Met ons enorme assortiment Amerikaanse en Europese producten, is de verzending gegarandeerd snel en zijn klanten zeker blij! Zeg vaarwel tegen maanden lang wachten. Werkt ook goed in combinatie met Printful en Oberlo" Interessant...

Printful

Voor ontwerpers die een eigen merk (kleding en accessoires) willen beginnen is Printful een droom. Het zegt zelf dat het momenteel één van de meest eenvoudige print-on-demand systemen is die je kunt vinden. Jij ontwerpt en verkoopt producten in je webshop, zij verwerken deze automatisch, produceren en verzenden.

Printify

Ook Printify is een print-on-demand systeem maar gaat met de producten nog wat verder! Zij customizen niet alleen kleding, maar ook tassen, mokken en sieraden. Integreert ook prima met Etsy en Woocommerce.


Veel voorkomende problemen met dropshipping

Ondanks deze stralende aanbeveling heeft dropshipping ook heus wel haken en ogen. Zoals bij elk businessmodel zijn er zwakke punten en nadelen. Het goede nieuws is, dat wanneer je daarvan op de hoogte bent, je veel leed kunt voorkomen, beperken en in banen kunt leiden. Wat kun je zoal aan problemen tegenkomen?

Probleem 1 - Concurrentie en slechte marges

Het is waar. Producten die met dropshipping worden aangeboden, kunnen door iedereen worden aangeboden, wat veel concurrentie kan opleveren. Meestal zal dit leiden tot moordende prijzen en afnemende winstmarges, waardoor het moeilijk is om een ​​levensvatbare onderneming op te bouwen.

Oplossing: meerwaarde. Om toch succesvol te zijn, is het verstandig niet zo zeer te concurreren op prijs. In plaats daarvan moet je op een andere manier waarde zien te bieden. Denk hierbij aan een unieke product educatie, super klantenservice of prachtige bij elkaar gecombineerde productselectie.

Probleem 2 - Lastige voorraad synchronisatie

Oplossing: de beste manier om dit probleem te ondervangen, is om met meerdere leveranciers samen te werken met overlappende productlijnen. Dat is voornamelijk toepasbaar wanneer je print-on-demand producten levert (zie hierboven). Twee leveranciers verdubbelen de kans dat een artikel op voorraad is en beschikbaar is voor verzending.

Oplossing 2: heeft een klant onverhoopt toch een artikel besteld dat niet op voorraad is. Geef de klant dan gratis een geüpgrade product in plaats van dat je de bestelling annuleert (al dan niet in overleg). Je verdient dan misschien niet veel -of niets- aan de bestelling, maar je houdt daar waarschijnlijk wel een loyale en blije klant aan over!

Probleem 3 - Het is moeilijk om producten te verkopen die je nog niet hebt gezien

Vandaag de dag is het mogelijk om ​expert welk gebied dan ook doordat internet er is (learned it on YouTube).

Oplossing: verkoop producten van groothandels / fabrikanten die super gedetailleerde informatie over de producten hebben. Zo raak je vertrouwd met een productlijn zonder ooit een product in het echt te hebben gezien. Kijk ook of je makkelijk en snel kunt communiceren met de dropshipper. Want krijg je een specifieke vraag over een product, dat is het super fijn het antwoord bij desbetreffende leverancier te verkrijgen door middel van een snel telefoontje of chatgesprek.

Oplossing 2: je kunt ook zelf de meest populairste items kopen om ze te leren kennen en eventueel eigen (sfeer) fotografie van te maken. Vervolgens kun je ze later gewoon verkopen als 'gebruikt' of 'refurbished', waarbij je wellicht het grootste deel van je investering terugverdient.

Probleem 4 - een derde (extra) partij kan voor meer uitvoeringsfouten zorgen

Zelfs de allerbeste dropship groothandels maken af ​​en toe fouten, en middelmatig goede maken er nog meer. De meeste leveranciers zijn redelijk goed in het meedenken en vergoeden om problemen te verhelpen. Maar als dat niet het geval is, moet je bereid zijn om tijd, energie en soms geld te besteden wat nodig is om het probleem voor je klant op te lossen.

Je leverancier direct de schuld geven voor een fulfillment-probleem, komt onprofessioneel over. En als je niet bereid bent om een relatief ​​goedkoop vervangend onderdeel naar een klant te verzenden, omdat je leverancier de kosten niet dekt, doet dat je reputatie ook niet veel goed.

Oplossing: Een kostenpost die het dropshipping-gemak met zich meebrengt zijn de kosten voor het oplossen van logistieke problemen. Als je het accepteert als kosten van het zakendoen en er altijd voor zorgt dat je je klant op de eerste plaats zet, hoeft dit geen langdurig probleem te zijn.

Lekker snel aan de slag met weinig budget?

Heb je de smaak te pakken en kun je niet wachten? Dan hier nog een handige video van Oberlo waarin wordt uitgelegd met welk realistisch startup budget je kunt beginnen met (Oberlo) dropshipping.

Een dropship webshop met Shopify begin je zo:

  1. maak een gratis Shopify proef abonnement aan
  2. installeer de Oberlo app en kies uit duizenden leveranciers in Amerika, China én Europa (aan te raden voor Europese webshops). De producten kun je direct aan je webshop toevoegen, óók tussen jouw eigen producten (!)
  3. voeg voor Nederland de standaard betaalmogelijkheden toe (iDEAL, creditcards en PayPal) met bijvoorbeeld Mollie
  4. stel Nederlands in als taal voor je webshop systeem en thema
  5. open je webshop, promoot en begin!

Long story short

Is dropshipping de holy grail om overnight miljonair te worden? Nope. Zoals bij elke (online) onderneming heb je een goed businessplan nodig, een kwalitatieve webshop/site, marketing en klantenservice. Maar dropshipping biedt je wel een eenvoudige manier om snel aan de slag te gaan en het geeft je de mogelijkheid om het kapitaal van andere mensen te gebruiken zonder dat je zelf heel veel hoeft te investeren in producten. Als je dropshipping door hebt en voor je kunt laten werken, dan kan het een mooie basis vormen voor jouw eigen succesvolle webshop.

Meer lezen over het starten van jouw Shopify webshop? Lees de blogpost ‘Een Shopify webshop in 10 eenvoudige stappen

bronnen: Shopify | Oberlo | Dodropshipping