Download nu het gratis One page business plan *KLIK HIER*

Hoe (ver)koop je een webshop?

17 januari, 2020

Hoe (ver)koop je een webshop?

Je webshop verkopen… soms ben je er na lang wikken en wegen gewoon aan toe. Je hebt jaren achtereen hart en ziel in je onderneming gestopt, úren gingen er op aan dingen uitzoeken, collecties samenstellen en bestellingen versturen. En nu is de koek gewoon op. Tijd voor een nieuwe fase, voor een nieuwe uitdaging, een nieuw plan of gewoon: rust.

De eerste vraag die wellicht door je hoofd spookt is: "Wat is mijn webshop waard?". Helaas is dat antwoord niet pasklaar te geven en het is afhankelijk van veel factoren. Bovendien kun je de waarde van een webshop op veel verschillende manieren bepalen. Hier een voorzetje...

Waar moet je rekening mee houden als je gaat verkopen?

Om een reële waarde te kunnen bepalen dient rekening te worden gehouden met het volgende:

  • aantal unieke bezoekers per maand
  • aantal actieve klanten
  • gemiddeld aantal bestellingen per maand
  • gemiddelde besteding per bestelling
  • jaaromzet (gemiddelde over 3 jaar)
  • winst voor belastingen (gemiddelde over 3 jaar)
  • eventueel aanwezige voorraad
  • geregistreerde domeinnamen
  • geregistreerde (beeld)merken zoals het logo
  • de gebruikte webshopsoftware
  • investeringen die gedaan zijn
  • social media bereik (volgers)
  • social media vanity-url's
  • nieuwsbrief bestand
  • branding/huisstijl

Je webshop verkopen? KLIK HIER


Waardebepaling en een formule

Vaak wordt geadviseerd 2 tot 3 x de jaarlijkse winst (gemiddelde van de laatste 3 jaar) als leidraad aan te houden. Dat kan voor een eerste grove schatting, maar is wel wat kort door de bocht.

Dit is één van de vele formules om de waarde van je webshop om en nabij uit te rekenen:

2 x winst (gemiddelde van 3 jaar)
+
0,8/1,2 keer de omzet (gemiddelde van 3 jaar)
= subtotaal : 2 = uitkomst

Er zijn meer factoren om rekening mee te houden. Bijvoorbeeld een goed imago en een sterke domeinnaam hebben ‘merken-meerwaarde' waaraan je een prijs kunt hangen. Wat te denken van deze variabelen:

  1. wat kost het überhaupt om een nieuwe shop from scratch te bouwen?
  2. ranking (wat kost het om daar in de buurt te komen?)
  3. zit er een Google Adwords campagne achter wat kost die om op te bouwen met dezelfde 'historie'?
  4. naamsbekendheid, dat is wel het belangrijkste!

Om een iets concreter antwoord te geven: grof gezien is het best zinvol 2 tot 3 maal de jaarlijkse winst (van het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar) als leidraad te houden. Uiteindelijk is de winst toch waar het om draait bij het runnen van een bedrijf.

Wil je je shop verkopen?

Als je je webshop gaat verkopen stelt Sell your stuff online daar een mooi platform voor ter beschikking: het Campfire blog.

In onze eigen zoektocht naar het vinden van een partij voor de verkoop van onze eigen webshop Applepiepieces (in 2017) vonden we niet wat we zochten. Vaak kwam het neer op een karige vermelding waarbij je als nummer wegvalt in een onoverzichtelijke anonieme lijst of bedrijven die voor hun diensten tussen de €5.000 tot €10.000 + een percentage over de verkoopprijs. 

Aan de slag!

Sell your stuff online trekt dagelijks vele bezoekers die voor het eerst een webshop willen starten, geïnteresseerd zijn in online ondernemen, een webshop hebben en zin hebben in meer. Kortom, deze plek leent zich bijzonder goed voor het te koop aanbieden van een webshop. 

Je webshop verkopen? KLIK HIER

Velen gingen je voor

Zie hier een greep uit de inmiddels verkochte webshops.

Webwinkels te koop