5 tips om online klanten aan te trekken én te behouden

23 maart, 2018

5 tips om online klanten aan te trekken én te behouden

Om jouw bedrijf succesvol te laten groeien, is het nodig om online klanten te vinden en op een efficiënte manier met hen te communiceren. Dankzij (onder andere) sociale media, zijn er nu meer dan voldoende methoden die je kan gebruiken om jouw online klantrelaties te verbeteren. Door al deze nieuwe methoden kan het creëren van een communicatiestrategie echter wat ingewikkeld lijken. Hieronder vind je de 2 belangrijkste tips om nieuwe potentiële klanten aan te trekken en 3 tips om deze te behouden.

1 Zorg ervoor dat je website correct werkt en gezien wordt

Het belangrijkste verschil tussen traditionele winkels en e-commerce is uiteraard het gebruik van technologie. Dit heeft vele voordelen, maar ook een groot nadeel: als de technologie niet correct werkt, zal de klant dit snel als negatief ervaren en zal hij waarschijnlijk ergens anders zijn aankoop doen. Zorg er dus eerst voor dat jouw website naar behoren werkt. Optimaliseer de snelheid, prestatie en toegankelijkheid. Bedenk ook dat te veel widgets, plugins en ads jouw site kunnen vertragen. Probeer high-quality afbeeldingen te gebruiken, maar vergeet niet dat deze gecomprimeerd moeten worden om niet te zwaar te zijn.

Om jouw website makkelijk vindbaar te maken op internet heb je een SEO-strategie nodig. Dat wist je heel waarschijnlijk al. Maar het zou kunnen dat je niet zo goed weet hoe je ermee moet beginnen. Dit zijn, in kort, de vier belangrijkste stappen:

Kies pagina’s die je moet optimaliseren en promoten
SEO kan duur zijn. Probeer dus prioriteiten te stellen en slechts een paar pagina’s uit te kiezen die je zal promoten en optimaliseren. Focus hierbij op je meest competitieve producten. Kies de pagina’s die reeds het hoogst staan in de ranglijst.

Leid een concurrentieanalyse
Bekijk de tactieken die jouw concurrenten gebruiken om hun site in het zicht te stellen. Let vooral op de sleutelwoorden die ze gebruiken. Vergelijk de structuur van de website en hoe lang het duurt vooraleer de pagina geladen is. Zijn er genoeg opsommingstekens, zijn de pagina’s mobielvriendelijk, gebruiken ze pop-ups...

Voer de analyse van gedragsfactoren uit op de doelpagina's
Focus nu op design, gebruiksvriendelijkheid en gebruikersgedrag op jouw gekozen pagina’s. Gebruik hiervoor je Google Analytics account en bekijk volgende prestaties: ‘bounce rate’, ‘average time on page’, en ‘goals’.

Implementeer de strategie die je gecreëerd hebt
Optimaliseer jouw gekozen pagina’s één per één. Bekijk of deze veranderingen helpen om hoger te ranken. Als dat niet het geval is, probeer de reden ervoor te vinden. Vergeet niet dat SEO een voortdurend proces is en dat je bijgevolg continu je pagina’s moet verbeteren en jouw concurrenten een stap voor moet zijn.

2 Gebruik sociale media niet alleen om nieuws te posten

Jouw merk moet een consistente tone of voice hebben om efficiënt met je klanten te kunnen communiceren. Hiervoor moet je jouw publiek goed kennen en weten wat zij wel/niet appreciëren. Is jouw doelgroep zeer strak en serieus, of eerder ‘chill’ en ontspannen? Wanneer je probeert om een echte band op te bouwen met je online klanten, probeer dan ook je merk te vermenselijken. En hiervoor kunnen bijvoorbeeld emojis op sociale media helpen. Waarom denk je dat Twitter adverteerders zich nu kunnen richten tot mensen die bepaalde emojis gebruiken? De reden waarom emojis zo populair zijn, is omdat ze heel kort een emotie kunnen samenvatten. Vergeet niet: “a picture’s worth a thousand words.”

Er is ook een grote kans dat jouw publiek Facebook gebruikt. Got the hint? Als jouw publiek Facebook gebruikt, is dit de ideale platform om er reclame te maken. Vooral video’s kunnen hierbij helpen. De Facebook Ads Manager is een zeer complete tool die jou helpt bij het lanceren van een reclamecampagne. Maak een account aan en start er onmiddellijk mee. Wist je dat je bovendien ook op Facebook Messenger kan adverteren? Ook hiervoor heb je de Facebook Ads Manager nodig. Indien jouw doelgroep eerder bestaat uit jonge mensen, dan kan het een goed idee zijn om reclame te maken op Snapchat.

3 Moedig jouw klanten aan om zich te registreren

Een klant overtuigen om zich te registreren op jouw website is één van de beste manieren om een langetermijnrelatie met hem te starten. Zijn informatie zal dan in het systeem zitten en dit maakt het volgende aankoopproces eenvoudiger, vooral als ze hun bestellingen op hun smartphone plaatsen.

Voor de meeste bedrijven is het verplicht maken van inschrijvingen vervelender dan dat het handig is voor de consumenten. Je wilt niets op jouw website dat hinder zou kunnen veroorzaken, zeker niet een hoop administratie. Leg gewoon de voordelen uit van het registreren en leg de nadruk op snelheid, veiligheid en handigheid. Maak het proces ook zo simpel mogelijk. Vraag enkel het absolute minimum, en als je meer specifieke details vraagt (zoals geslacht, geboortedatum en dergelijke), leg dan tenminste uit waarom. Klanten zullen zich veiliger voelen als ze precies weten hoe hun informatie gebruikt wordt.

4 Maak de klantervaring zo persoonlijk mogelijk

Hoe meer je de klantervaring kan personaliseren, hoe beter. Probeer ervoor te zorgen dat elke gebruiker op jouw website de informatie, producten en andere elementen die het relevantst voor hem zijn, automatisch te zien krijgt. Als die ene klant in het verleden bijvoorbeeld veel hemden heeft gekocht, zorg je er best voor dat gelijkaardige producten gemakkelijk toegankelijk zijn op de startpagina van deze klant.

Probeer, indien mogelijk, om een personal touch toe te voegen aan jouw leveringen, zoals een handgeschreven bedankbriefje. Het zijn dergelijke kleine zaken die ervoor zorgen dat jouw klanten zich belangrijk voelen en dat verhoogt ook de kans dat ze een tevreden review op de website zullen achterlaten. 

5 Ontwikkel een loyaliteitsprogramma

Het is soms moeilijk om zich van de concurrentie te differentiëren. Waarom zouden mensen jouw merk moeten verkiezen boven jouw concurrent, die in feite hetzelfde aanbiedt als jij?

Dit is waar loyaliteitsprogramma’s optreden. Bied uw klanten een soort incentive aan om nogmaals bij jou een bestelling te plaatsen. Dit kan een korting zijn, een gratis monster of een andere soort beloning. Laat kopers toe om hun aantal verdiende punten of ‘credits’ te bekijken, en hoeveel ze er nog nodig hebben tot hun volgende beloning. Gebruik ook bepaalde kortingen om grotere/meer aankopen per bestelling aan te moedigen.

Klantenbinding is soms even simpel als gewoon zichzelf in de schoenen van de klant te plaatsen. Als jij online een bestelling plaatst, hoe wil jij dan behandeld worden? Denk aan wat ervoor zorgt dat jij telkens naar jouw favoriete winkels terugkeert, en doe hetzelfde met je eigen bedrijf. Vergeet niet dat nieuwe klanten aantrekken heel belangrijk is, maar jouw huidige klanten zijn minstens even belangrijk!

Geschreven door gastblogger: Lisanza Faccilongo - www.sortlist.nl

Wil je meer van zulke handige handvatten voor succes?

Doe de Masterclass van Sell your stuff online. Lees hier meer.

Wil jij ook een gastblog schrijven voor Sell your stuff online?

Dat kan natuurlijk. Neem even contact op met een paar links naar voorbeeld werk en één of meerdere onderwerpen waarover je zou willen en kunnen schrijven. Gastblogs worden altijd afgesloten met naam en link.




Laat een reactie achter

Reacties worden eerst altijd even gecheckt voordat ze online verschijnen.