🎁 Download gratis: dé inhaakkalender zonder fratsen 2021 (PDF) • KLIK HIER

10 Self-care tips voor veel te drukke ondernemers

06 november, 2020

10 Self-care tips voor veel te drukke ondernemers

Terwijl ik 's avonds een beetje gaar nog wat mail zat weg te werken, een landingspagina nakeek en een complete blogpost probeerde te schrijven, kreeg ik een mail binnen met daarin: "Here are nine self-care tips for entrepreneurs". Dat was best even een reality check, want ik trek de laatste maanden door alsof ik naar het einde der tijden aan het werken ben.

Zoals ik ook in het artikel las, doet mijn rug zeer, heb ik een lastige schouder blessure waardoor ik voor het eerst sinds tijden mijn surfles heb moeten afzeggen, ik slaap slecht en ik heb al in eeuwen niet meer gemediteerd. In deze post van Kirsten Jassies zag ik trouwens dat ik echt de enige niet ben, al had ik dat idee ook niet echt.  

Hoog tijd voor self-care

Wat ik inmiddels al wel heb gedaan is een rood kader om de kerstvakantie heen gezet, maar dat duurt nog best even. Het is tijd om alvast na te denken over self-care - oftewel: zorgen voor jezelf.

Wat is self-care?
Zelfzorg is een term die in de gezondheidszorg wordt gebruikt om zelf gezond te zijn en te blijven en ziekte te voorkomen. Het omvat basisbehoeften zoals slaap, voeding en hydratatie en emotionele behoeften zoals sociale interactie.

Omdat steeds meer onderzoeken het belang ervan hebben aangetoond, is in de afgelopen jaren self-care een populaire term geworden. Dat resulteert in het aanmoedigen van meditatie, reizen, relaxen en de nadruk leggen op je emoties en gezonde relaties.

10 Self-care tips voor veel te drukke ondernemers

In het artikel dat ik las vind je 9 self-care tips en zelf plaats ik er graag nog eentje bij. Hieronder behandel ik de tips bondig en voeg er mijn eigen bevindingen aan toe. Mocht je het complete artikel willen lezen, klik dan door naar: 9 Self-Care Strategies for Busy Entrepreneurs door Dayna Winter. 

🧡 Self-care tip 1 - Haal adem

Laten we beginnen met een makkelijke. Ademen gebeurt natuurlijk, of je er nu over nadenkt of niet, toch? Maar hoe adem je? Kort, lang, houd je je adem soms onbewust in?

Er zijn bewezen voordelen voor een gecontroleerde en bewuste ademhaling, waaronder het voorkomen van stress. Waar oppervlakkige ademhaling bijdraagt aan angst, helpt een volledige buikademhaling het hart te vertragen en de bloeddruk te stabiliseren. Als je er moeite mee hebt om diep adem te halen, beoefen dan yoga of andere oefeningen die gericht zijn op ademhalen, totdat het vanzelf gaat. 

Hier een handige video van psycholoog Najla die binnen 5 minuutjes een ademhalingsoefening uitlegt tegen stress.

🧡 Self-care tip 2 - Minimaliseer stress door te bewegen

Bewegen is het eerste dat we als ondernemers laten liggen als het druk is. Maar wist je dan een gemiddelde volwassene ongeveer 150 minuten lichaamsbeweging per week zou moeten krijgen? Het klinkt als veel maar als je het opdeelt in blokjes van 20 minuten, moet het lukken. Wandelen met de hond, een blokje joggen, een rondje krachtoefeningen met je eigen lichaamsgewicht of probeer elke dag een minuut langer te planken.

In deze video legt Marloes van Optima Vita je uit hoe je eenvoudig met de plank begint.

🧡 Self-care tip 3 - Slaap van goede kwaliteit

Slaapgebrek draagt bij aan een verminderde focus, je wordt er besluiteloos van en het zit creativiteit in de weg. Bouw een avondroutine op die voor een betere slaapgewoonten zorgt. Geen mobieltje checken voor je gaat slapen, een paar bladzijden in een (echt) boek lezen en elke avond om ongeveer dezelfde tijd naar bed. 8 uur slapen is toch echt het allerbeste, red je dat niet, dan kan een goede powernap van 10-30 minuten tussendoor soms echt wonderen doen.

👉 Wat denk jij, ben je verslaafd aan je mobiel? Check het hier

Ben je verslaafd aan je mobiel?

🧡 Self-care tip 4 - Eet goed

Maar wat is goed eten? Het hangt ervan af aan wie je het vraagt, maar laten we het hier op houden: van alleen fastfood is nog niemand super gezond geworden. Bovendien hebben je voedselkeuzes een directe invloed op je cognitieve prestaties, dus het is belangrijk om verstandig te kiezen. Zeker als je een stressvolle tijd hebt.

Plan daarom vooruit om slechte keuzes te voorkomen. Bereid gezonde snacks en maaltijden voor de week, in porties in de koelkast. Kies bij twijfel voor groenten en fruit. En vergeet niet te hydrateren.

👉 Een leuke blogpost over water drinken: 5 Slimme tips om meer water te drinken

5 Slimme tips om meer water te drinken

🧡 Self-care tip 5 - Zoek menselijke interactie

Eenzaamheid kan een psychologische tol eisen en zelfs bijdragen aan lichamelijke gezondheidsproblemen. Als je alleen en thuis onderneemt, kun je je niet irriteren aan je collega, maar je ontmoet ook niemand bij de koffiehoek. Plan daarom wat menselijke interactie in, ook als je het druk hebt. Doe een kopje koffie met iemand in dat leuke lunchtentje om de hoek (als het weer mag), of loop een rondje met een collega-ondernemer. Lukt het afspreken offline niet zo gauw, dan voldoet een telefoongesprek, FaceTime of Zoom-call met vrienden ook prima!

Extra tip: Meld je sowieso aan voor onze SYSO Insiders groep op Facebook, een gratis plek waar je andere gemotiveerde ondernemers treft en veel fijne tips als eerste weet.

Even bellen

🧡 Self-care tip 6 - Ga naar buiten

Wat is het leukste aan voor jezelf werken? Dat jij de regels bepaalt! Ga naar buiten als het even kan, maak dat ommetje, met of zonder iemand anders. Je zou er bijna een hondje voor in huis halen :-) Heb je een balkon? Schep daar een luchtje en werk even met je laptop in die paar zonnestralen voor wat vitamine D. Verse zuurstof is zooo belangrijk.
Ga naar buiten

🧡 Self-care tip 7 - Maak een fijne werkplek voor jezelf

Je werkplek is een ruimte waar je het grootste deel van je wakkere uren doorbrengt. Maak het fijn om je heen, zorg voor een goede bureaustoel en de juiste hoogte van je bureau. Zorg ook voor voldoende licht en ventilatie. Maar maak het ook gezellig en echt een plek van jou, want dat draagt bij aan de motivatie voor je werk en het geluk wat je er in vindt. Kleine verbeteringen zoals een likje verf of een paar kamerplanten kunnen een heel positieve invloed hebben op je stemming.
Een fijne werkplek maken

🧡 Self-care tip 8 - Trakteer jezelf

Beloon jezelf voor je harde werk, of het nu een gezichtsmasker is of je favoriete (relatief gezonde) afhaalmaaltijd. Er is misschien niemand anders in de buurt om je kleine overwinningen te vieren, zoals het lanceren van je nieuwe shop of collectie. Maar hang die slingers op en vier je eigen feestje. Het is een principe dat werkt voor grote bedrijven die werknemers in de watten leggen om hun motivatie en prestaties te verbeteren. Hetzelfde kan jou ook helpen om je door moeilijke periodes heen te krijgen. Stel doelen, maar vergeet niet jezelf te belonen wanneer je ze bereikt. 

Van je dromen doelen maken, deze inplannen en zorgen dat die dromen van jou uitkomen doe je met hét fonkelnieuwe Master your planning jaarplan (v.a. €97,-).


🧡 Self-care tip 9 - Blijf mentaal sterk

Onderzoekers denken dat ondernemers gevoeliger zijn voor stemmingswisselingen, depressie en verlies van motivatie. Sta dus regelmatig even stil bij je gemoedstoestand, onderhoud gezonde relaties en doe aan goede zelfzorg, zoals regelmatige lichaamsbeweging en voldoende slaap. Zoek altijd hulp bij een professional als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat met je.
Lekker slapen doet wonderen

🧡 Self-care tip 10 - Stop met jezelf te vergelijken

Want... "Comparison is the thief of joy". Dus: ontvolg AL je concurrenten bijvoorbeeld op social media. Je wordt echt niet creatiever van naar een ander kijken... Ik beschreef het al eerder zo: Sociale media zijn absoluut een geweldige plek om contact te maken met mensen over de hele wereld en je vindt er ongetwijfeld een bodemloze put aan inspiratie. Maar het is ook een plek waar je veel te makkelijk je eigen leven/onderneming met dat van een ander vergelijkt. Keek je eerst nog eens af en toe naar een concurrent, als je content en likes gaat vergelijken en je hierdoor laat leiden word je reactief en onzeker. Dit is ongezond voor je geestelijke gezondheid en kan angst en depressie veroorzaken. Je gaat de competitie vaak al aan zonder het zelfs maar te beseffen. Weg ermee en ontdek een heerlijk gevoel van vrijheid en creativiteit!

En onthoud: "Het gras bij een ander is vaak groener omdat het fake is." Zin in meer rust in je hoofd het komende jaar? Kijk dan eens naar de Happlify Digital Detox. Een heel relaxt begin van een heel nieuwe tijd.
Social media detox voor ondernemers

Zo, hoe blijf jij gezond en gelukkig als drukke ondernemer?

Deel je self-care tips in de SYSO Insiders groep, een gratis plek waar je andere gemotiveerde ondernemers treft en veel fijne tips als eerste weet. Meer lees je in dit artikel van Shopify - dé e-commerce oplossing voor jouw professionele webshop!